Det här med prissättning av instrument...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av blackparkas »

Det är ju som det är med begagnatmarknaden i Sverige.
Det vet ju alla vid det här laget.
Eller det trodde man ju åtminstone.

Men.
Fortfarande används "kollar man runt på nätet kostar de mellan 30-50000"...
Det är ju helt ointressant vad de kostar på Ebay eller Reverb, även om Reverb är lite mer intressant, när marknaden här i Sverige inte alls ser likadan ut.

En Warwick som säljs för 17000 i Tyskland eller Kanada, är ju inte värd 17000 på svenska marknaden för det.
Eller en Pre EB Stingray som kan kosta 30-35 papp utomlands är det nog ganska få som lyckas få ut mer än 20 för i Sverige.

Kontentan?
Svenska basisterna är dumsnåla.
Det går bra att köpa en skitful skittråkig Volvo för 450 papp, men basar, de ska helst kosta 2700 spänn.
Fast helst ska det vara rea på den så den är nedsatt till 1500.
Kan inte annat än komma till den slutsatsen efter alla år på PB och som "näringsidkare".
Vet inte hur många Gibson-guror jag sålt för 20+ senaste 5 åren, men det är ganska många.
Basar... Där räcker det inte ens att nästan halvera nypriset.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av AlbinH »

Hear! Hear!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av bootsy »

Nu råkar jag vara ganska nöjd med mitt basbestånd, men hade jag andra behov skulle jag förmodligen vara rätt offensiv i mina instrumentinköp idag. Det är verkligen köparens marknad just nu.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av blackparkas »

Jag är ju alltså egentligen väldigt FÖR högre priser än det ser ut idag.

Verkar som att MusicMan börjar stiga lite igen.
Stingrays som gick för 7000 spänn verkar gå att få ut 1500-2000 mer för idag.
Vissa Warwicks verkar gå att få ut nästan femsiffrigt för i alla fall om det är "rätt" modell och med lite färg på.
Rickenbacker fick jag en feeling av att det gick att ta ut lite mer för än för nåt år sedan.

En Stingray SKA inte kosta 7000 spänn, även om såklart man gärna betalar så lite som möjligt när man själv letar...

Men samtidigt blir jag ändå lite irriterad när man använder sig av internationella priser och sedan blir förvånad när ingen nappar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev: ons 15 maj 2019, 13:07
Men samtidigt blir jag ändå lite irriterad när man använder sig av internationella priser och sedan blir förvånad när ingen nappar.
Det där är ju ingen nyhet.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av blackparkas »

Att jag blir irriterad eller att det förekommer? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev: ons 15 maj 2019, 14:27 Att jag blir irriterad eller att det förekommer? :D
All of the above.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av Danne »

Lite av orsakerna kan väl tillskrivas den svaga kronan. Priserna har ju åkt upp mha växelkursen i svenska kronor räknat. Jag tycker man kan skönja en prisökning på tex nyare begagnade Fender iom att nypriserna åkte upp för några år sedan. En typ 2008 American Precision kostade ju runt 7000-7500:- för ca 3 år sedan. Nu ser man prissättning runt 8500-9000:-. Instrument som är 35 år eller äldre som inte tillverkas längre, är det svårt att få ut internationella priser för dock, för där har man inte det stigande nypriset att jämföra med, även om de priserna också gått upp med växelkursen.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av hitman »

Danne skrev: ons 15 maj 2019, 16:24 Lite av orsakerna kan väl tillskrivas den svaga kronan. Priserna har ju åkt upp mha växelkursen i svenska kronor räknat. Jag tycker man kan skönja en prisökning på tex nyare begagnade Fender iom att nypriserna åkte upp för några år sedan. En typ 2008 American Precision kostade ju runt 7000-7500:- för ca 3 år sedan. Nu ser man prissättning runt 8500-9000:-. Instrument som är 35 år eller äldre som inte tillverkas längre, är det svårt att få ut internationella priser för dock, för där har man inte det stigande nypriset att jämföra med, även om de priserna också gått upp med växelkursen.
Vår piss-valuta rasar ju hela tiden, så att köpa utomlands går knappt längre.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av B-Å Åhs »

Rätt pris är vad en köpare vill betala även om det skiljer sig från förväntat pris baserat på antaganden
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av blackparkas »

Danne skrev: ons 15 maj 2019, 16:24 Lite av orsakerna kan väl tillskrivas den svaga kronan. Priserna har ju åkt upp mha växelkursen i svenska kronor räknat. Jag tycker man kan skönja en prisökning på tex nyare begagnade Fender iom att nypriserna åkte upp för några år sedan. En typ 2008 American Precision kostade ju runt 7000-7500:- för ca 3 år sedan. Nu ser man prissättning runt 8500-9000:-. Instrument som är 35 år eller äldre som inte tillverkas längre, är det svårt att få ut internationella priser för dock, för där har man inte det stigande nypriset att jämföra med, även om de priserna också gått upp med växelkursen.
Jao, fast priserna i Sverige har varit låga sedan innan senaste dippen på kronan.
Men jag håller med om en att en del priser på beggat är högre idag, tack vare ett högre nypris.
Det har dock tagit några år för begagnatmarknaden att haka på.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av Roger Hedin »

B-Å Åhs skrev: tor 16 maj 2019, 11:36 Rätt pris är vad en köpare vill betala även om det skiljer sig från förväntat pris baserat på antaganden
Rätt pris är när både köpare och säljare är nöjda. Allt annat är en förlust för endera parten.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av fieldflower »

Roger Hedin skrev: mån 20 maj 2019, 09:19
B-Å Åhs skrev: tor 16 maj 2019, 11:36 Rätt pris är vad en köpare vill betala även om det skiljer sig från förväntat pris baserat på antaganden
Rätt pris är när både köpare och säljare är nöjda. Allt annat är en förlust för endera parten.
Weeeeeell.......
Om både köpare och säljare är oinvigda i prylens rimliga värde så kan det allt vara fel pris även om bägge är nöjda.
Vilket köparen kommer erfara då det blir dags att sälja - glädjande eller åt andra hållet...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av Roger Hedin »

fieldflower skrev: mån 20 maj 2019, 12:31
Roger Hedin skrev: mån 20 maj 2019, 09:19
B-Å Åhs skrev: tor 16 maj 2019, 11:36 Rätt pris är vad en köpare vill betala även om det skiljer sig från förväntat pris baserat på antaganden
Rätt pris är när både köpare och säljare är nöjda. Allt annat är en förlust för endera parten.
Weeeeeell.......
Om både köpare och säljare är oinvigda i prylens rimliga värde så kan det allt vara fel pris även om bägge är nöjda.
Vilket köparen kommer erfara då det blir dags att sälja - glädjande eller åt andra hållet...
Man kan ju vrida och vända på allt...
Min erfarenhet är att om någondera parten känner sig förfördelad var det en dålig affär. Om jag sen väljer att sälja min Fender Jazz '59 prototyp för 100000 så är det mitt val. Om köparen accepterar mitt pris har ju denne i så fall gjort sitt livs affär. Båda är nöjda. Om jag sen ångrar mig för att jag inte kollade upp hur det egentligen borde ha legat till, det har ju ingenting med transaktionen att göra, bara min egen dumhet. Jag tog inte mitt eget ansvar. Sen vet vi ju att det inte gick att sälja en Strata '61 för sex- eller knappt femsiffriga belopp 1983, så saker och ting har en tendens att förändras med tiden. Nä - är båda parter nöjda var det rätt pris.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag tycker att Roger har en trevlig inställning till detta , min är lite fyrkantig ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Det här med prissättning av instrument...

Inlägg av gthyni »

B-Å Åhs skrev: mån 20 maj 2019, 13:27 Jag tycker att Roger har en trevlig inställning till detta , min är lite fyrkantig ...
tror den fyrkantiga inställningen funkar bra i ett normalt prisspann,
sämre när det gäller jättedyra unika saker där man egentligen har dåligt med referenspunkter,
och å andra sidan saker som är så lågt värderade, men fortfarande har ett bruksvärde, att det är meningslöst att sälja för vad köpare är villiga att betala.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar