4Sound i konkurs

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

4Sound i konkurs

Inlägg av bjelkeman »

4Sound är stängt på grund av konkurs.
https://www.4sound.se/maintenance-se.htm

:shock: Förjäkla tråkigt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av bjelkeman »

Mer info här: https://www.dn.no/handel/anders-enderto ... c9FeA43dYk

På Ljudbojen sägs det att konkursen inkluderar Luthman.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av Elfström »

Yes
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av bjelkeman »

Jag tycker ironin är djup, i att det snackas om detta mycket på Fejan, man man ids inte ens nämna det på PB utan föredrar att använda utländska konkurrerande sociala medier.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev: lör 12 okt 2019, 21:47 Jag tycker ironin är djup, i att det snackas om detta mycket på Fejan, man man ids inte ens nämna det på PB utan föredrar att använda utländska konkurrerande sociala medier.
Ironi vet jag inte om det är egentligen.
PB är ju dött.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av blackparkas »

För övrigt finns det inget som egentligen tyder på att Luthman går samma väg.
Men förstås inte konstigt om så är fallet då de ägs av samma företag.

Dock har jag fått intrycket att man separerade företagen för ett tag sedan, men vad det i praktiken innebar och vad det har för betydelse i framtiden är det inte många som vet.

Elfström borde ju kunna sitta på info om hur det är med Luthman.

Pratade med personal på Luthman i torsdags, då hade i alla fall dom inte fått något besked om konkurs även om han jag pratade med förstås kan mörka.
Men OM konkursen är ett faktum även där, då skulle deras webbshop som vi handlare har tillgång till vara stängd.
Det är då ingen konkurs inledd av Luthman SMTTS IDAG.
Det hade synts på t.ex. Alla Bolag, likt det för MRS där det kom upp på Alla Bolag samma dag att konkurs var inledd.

Finner det tragiskt när man läser på FB t.ex. eller Ljudbojen.
"Äntligen"
"4Sound har ju bara Gibson och Fender i alla fall..."
"De har i alla fall ingenting kul i lager som man vill köpa"
Och typ nästa inlägg: "NURU SVEMPA, NU BLIR DET UTFÖRSÄLJNING..!!!"

För det första så har de flesta butiker sådant som faktiskt säljer i lager.
Sverige är pyttelitet och konsumenterna tror att det är stort som Tyskland, England osv...
Det var ganska länge sedan som svenska konsumenterna handlade något annat än de stora fabrikaten i butiker..
Hur kan man förvänta sig att butiker som 4Sound ska ha en massa exklusiva prylar när ingen köper dem?

För det andra.
"Äntligen"?!?
Jag blir deprimerad...
Hur kan man som musikutövare glädjas åt att möjligheterna för det yngre gardet att kliva in i en butik och känna och klämma och lukta på sin blivande gitarr.
Något som vi alla som brinner för det här upplevt och uppskattar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av bjelkeman »

Jo, tragisk är det, håller helt med. Men det verkar vara något inbyggt hos människor som prioriterar lågt pris över allt annat. Spara några hundralappar och skit i konsekvenserna. Det finns många olika exempel på det. De flesta verkar föredra att köpa på stormarknaden, utanför stan, och sen klagar man på at city centrum blir dött. Retail rent allmänt går dåligt och näthandeln är orsaken. Inte lär det bli bättre när Amazon öppnar lager i Sverige.

Undrar om det finns något som kommer vända på trenden? Inom mathandel ser man att folk börjar prioritera lokalproducerat, men det handlar ofta om färskvaror och det kommer med klimathotet som bakgrund.

Dessutom så hjälper väl inte hela trenden inom musiken med sämre speltillfällen för det lokala banden, och musikintresset/det folk betalar för, koncentrerat på arena konserter och streaming/YouTube som inte ger lokala musiker någon inkomst direkt.

Internet och webben har sina fördelar, men koncentrationen av köpare hos Thomann, Amazon etc är en av baksidorna. Ska man lyckas verkar det som att man måste bli supernichad och kunna fungera i den miljön.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av Geddan »

Oerhört tråkigt när detaljhandeln försvinner öht.
Snart har vi städer med enbart caféer, restauranger och HM.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av strummer »

Det är fan typiskt, hade tänkt gå till Fridhemsplan i morgon men då skiter jag i det då. Fattar inte heller varför allt måste vara så hysteriskt polariserat hela tiden? Kan man inte handla både och?
Jag hoppas att butikerna på något sätt kan tas över av nya ägare, i stockholm har vi flera jävligt bra 4soundbutiker (svinbra personal alltså) som jag gärna har kvar...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av blackparkas »

Som jag nämnde tidigare behöver man inte gå längre än till diverse forum för att det ska bli tragikomiskt.

Just det här med att man inte förstår att en butik utbud är direkt styrt av omsättningen.
Säljer man inget, Kan man inte ha ett lager.
Säljer man mycket, Kan man få råd att ta hem mer exklusiva prylar.

Surt i det här fallet när det uppenbarligen finns butiker som går rätt bra, men som förmodligen hade gått ännu bättre om butikchefer och personal hade fått styra mer över vad man ska sälja istället för att det dyker upp 3 pallar med prylar och ett "Sälj!" uppifrån..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av andersbas »

Själv har jag använt nätet för att leta efter grejor jag vill ha och sedan skickat länken till min lokala (helt suveräna) musikhandlare och bett honom kolla om han kan ta hem grejorna, eller en motsvarande produkt.
Förvånansvärt ofta funkar det riktigt bra!
Om ni är i trakterna kring Falköping eller sitter framför en dator, rekommenderar jag verkligen ett besök på Prenics! (www.prenics.se)
Länge leve musikaffärerna!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av Geddan »

andersbas skrev: sön 13 okt 2019, 19:41 och sedan skickat länken till min lokala (helt suveräna) musikhandlare och bett honom kolla om han kan ta hem grejorna, eller en motsvarande produkt.
Det är väl den möjligheten som butikerna aldrig får: frågan "vad kan du göra för pris på den här grejen"?
Och om den blir några procent dyrare, så slipper man frakt och har säljaren på orten vid ev. reklamation eller garantiärende.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av andersbas »

Precis. Ibland säger han ju att han inte kan, eller att han inte tjänar nåt på det och då får jag ju välja om jag vill handla tyskt eller hitta en annan produkt som han kan få fram.
För mig och många andra i musikaktiva Falköping är det otroligt mycket värt med en affär i byn!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av hitman »

Samma fenomen som med lanthandeln.

Om den lokala macken med närlivs i, säg Virsbo, stänger så blir folk på orten f-rb-nn-de och kräver att "någon" ska göra något. Men orsaken till att macken stänger är att samma folk åker in till Västerås och storhandlar på handelsplatsen Erikslund, för att mjölken är 4 öre billigare där och utbudet större.

Thomann är tyskt duktiga och kommer inte försvinna. Svenska grossister, som Luthman, är väl frågan om de behövs i en globaliserad digitaliserad värld? Svenska handlare kunde ju lika gärna (om de fick) köpa från en tysk grossist? Nu blir det väl ett onödigt mellanled som kostar marginaler som inte finns?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av blackparkas »

Det är en del fabrikat idag som har utländska distributörer.
Jag handlar helst inte utomlands dock...
Lite av samma anledning att jag tycker att svenska kunder ska handla av svenska butiker.
Blir ju lite av dubbelmoral om svenska butikerna handlar från utlandet.

Sen tycker jag det är sjukt jobbigt - och dyrt - att skicka garantiärenden utomlands när det händer grejer...

I vissa fall MÅSTE man ju handla utomlands som butik dock, eftersom alla fabrikat inte finns representerade av svenska distributörer.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev: mån 14 okt 2019, 13:16 Det är en del fabrikat idag som har utländska distributörer.
Jag handlar helst inte utomlands dock...
Lite av samma anledning att jag tycker att svenska kunder ska handla av svenska butiker.
Blir ju lite av dubbelmoral om svenska butikerna handlar från utlandet.

Sen tycker jag det är sjukt jobbigt - och dyrt - att skicka garantiärenden utomlands när det händer grejer...

I vissa fall MÅSTE man ju handla utomlands som butik dock, eftersom alla fabrikat inte finns representerade av svenska distributörer.
Eftersom det inte finns så många svenska tillverkare så lär ju det mesta komma från utlandet ändå. ;)
Reklamerade ett ljudkort hos Thomann efter två år, sköttes utmärkt.
Jag trodde det skulle bli problem och ta tid, men efter ca 4 veckor kom det ett nytt.
Dom hade skickat det till Focusrite som tydligen inte tyckte det var värt att laga.
Det har iof kommit en ny version, så dom har väl lager av det gamla dom inte blir av med...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev: mån 14 okt 2019, 14:12
blackparkas skrev: mån 14 okt 2019, 13:16 Det är en del fabrikat idag som har utländska distributörer.
Jag handlar helst inte utomlands dock...
Lite av samma anledning att jag tycker att svenska kunder ska handla av svenska butiker.
Blir ju lite av dubbelmoral om svenska butikerna handlar från utlandet.

Sen tycker jag det är sjukt jobbigt - och dyrt - att skicka garantiärenden utomlands när det händer grejer...

I vissa fall MÅSTE man ju handla utomlands som butik dock, eftersom alla fabrikat inte finns representerade av svenska distributörer.
Eftersom det inte finns så många svenska tillverkare så lär ju det mesta komma från utlandet ändå. ;)
Reklamerade ett ljudkort hos Thomann efter två år, sköttes utmärkt.
Jag trodde det skulle bli problem och ta tid, men efter ca 4 veckor kom det ett nytt.
Dom hade skickat det till Focusrite som tydligen inte tyckte det var värt att laga.
Det har iof kommit en ny version, så dom har väl lager av det gamla dom inte blir av med...
Visst är det så.
Men det är betydligt trevligare, och oftast betydligt enklare, att handla av svenska leverantörer..
Bara det att jag inte får in utländska fakturor i systemet för fakturor gör att jag gärna skiter i det...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev: mån 14 okt 2019, 15:13
TDHP skrev: mån 14 okt 2019, 14:12
blackparkas skrev: mån 14 okt 2019, 13:16 Det är en del fabrikat idag som har utländska distributörer.
Jag handlar helst inte utomlands dock...
Lite av samma anledning att jag tycker att svenska kunder ska handla av svenska butiker.
Blir ju lite av dubbelmoral om svenska butikerna handlar från utlandet.

Sen tycker jag det är sjukt jobbigt - och dyrt - att skicka garantiärenden utomlands när det händer grejer...

I vissa fall MÅSTE man ju handla utomlands som butik dock, eftersom alla fabrikat inte finns representerade av svenska distributörer.
Eftersom det inte finns så många svenska tillverkare så lär ju det mesta komma från utlandet ändå. ;)
Reklamerade ett ljudkort hos Thomann efter två år, sköttes utmärkt.
Jag trodde det skulle bli problem och ta tid, men efter ca 4 veckor kom det ett nytt.
Dom hade skickat det till Focusrite som tydligen inte tyckte det var värt att laga.
Det har iof kommit en ny version, så dom har väl lager av det gamla dom inte blir av med...
Visst är det så.
Men det är betydligt trevligare, och oftast betydligt enklare, att handla av svenska leverantörer..
Bara det att jag inte får in utländska fakturor i systemet för fakturor gör att jag gärna skiter i det...
Visst blir det ju lite mer pyssel, men samtidigt är det ju kanske en mellanhand mindre som ska ha en del av kakan.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

4Sound i konkurs

Inlägg av funkys**t »

Tre saker:

1. Jag tycker det är jättetråkigt att 4Sound går i konkurs. Dock har jag fått höra (från hyfsat säker källa) att de som suttit i ledningen totalt kört företaget i botten. Riktigt vad det rör sig vet jag inte för det gick hen inte in på. Men de har tydligt misskött företaget. Och det gäller alltså de som bestämmer över hela kedjan. Ska bli intressant om man kan få ta del av bokföringshistorik iom konkursen, för det är väl offentliga handlingar?

2. Ang näthandel. Jag är en gammal stofil som gillar att hänga i musikaffärer och klämma på allt möjligt. Men en stor del av kidsen idag har aldrig satt sin fot i en musikaffär och då kan man inte förvänta sig att de ska ha förståelse för detaljhandel inom musikinstrument. Tiderna förändras och det är bara att bara för mig att inse att kidsen idag har heeeelt andra preferenser än vad jag hade när jag var 18 år.

3. Detaljhandeln inom musikinstrument har haft en tradition som snarare har gjort den en björntjänst istället för nöjda kunder och det är den ”obligatoriska” rabatten. Vilken annan butik erbjuder rabatt på varor med ordinarie pris. Hur ska en butik kunna överleva med sån liten marginal? Helmärkligt tycker jag! Att ge rabatter på svårsålda grejer är fullt förståeligt. Sen har jag också förstått att vissa fabrikat har helt orimliga krav när det gäller att lagerföra för en butik att det blir omöjligt att ens ha den varan inne.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av magnus_s »

Att kedjan går under behöver ju inte per auto betyda att butiken upphör utan att dom kan köra vidare i egen regi som frifräsare om det finns kapital kvar att köpa loss inkrom och butiksläge.

Hur många av butiksägarna kommer kunna köpa loss sig tror ni?
Känner ni någons ungefärliga situation för en sådan möjlighet eller är det bara nattamörkt?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av gthyni »

Konkursförvaltaren ska göra vad som är bäst för fordringsägarna. Eftersom de börjar utförsäljning redan på onsdag verkar plan A att casha så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. Ingen bra läge att ta över tomma hyreslokaler.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av blackparkas »

magnus_s skrev: mån 14 okt 2019, 16:48 Att kedjan går under behöver ju inte per auto betyda att butiken upphör utan att dom kan köra vidare i egen regi som frifräsare om det finns kapital kvar att köpa loss inkrom och butiksläge.

Hur många av butiksägarna kommer kunna köpa loss sig tror ni?
Känner ni någons ungefärliga situation för en sådan möjlighet eller är det bara nattamörkt?
Det finns inga butiksägare inom 4Sound.
Eller jo, MRH i Norge. Som kursat. :)

Det är inte franchise, allt ägs centralt med butikschefer på plats i butikerna.
Säkerligen kommer några butiker finnas kvar, men då tror jag snarare att någon lägger bud på de butiker som snurrar någorlunda bra.

Kan aldrig tänka mig att någon butikschef får lös kapitalet som krävs.

Och som Gthyni säger blir det ganska dystert att köpa upp en tom butik.
Billigare summor för övertagande, men jösses vad dyrt att kitta upp en hel butik, och vem ska ge dem kredit till det?
Knappast svenska distributörer som tappat en massa deg på den här konkursen...

Det som är så sorgligt är ju att hälften av butikerna gått runt och funkat bra som jag förstått det.
Man skulle kapat de blödande butikerna för flera år sedan.

Sen har jag hört från nån butik att den gått runt fint på omsättningen, förutom att kostnaderna till kedjan (trots att kedjan äger butikerna) gjort att det gått minus.

Och som sagt.
Man hade behövt lita på butikscheferna och personalen i butikerna när det gäller inköp och lager.
Ingen vet bättre vad som funkar i deras städer.
Kan ta som exempel här att Remo är det enda som gäller på trumskinn i Bollnäs, medan i grannkommunen Söderhamn är det Evans som gäller...
I vissa städer är det Gibson som gäller, andra Fender.
Svårt att toppstyra och bestämma vilka prylar och tom i vilka kulörer gitarrerna ska ha i en så här bransch..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev: mån 14 okt 2019, 15:34
blackparkas skrev: mån 14 okt 2019, 15:13
TDHP skrev: mån 14 okt 2019, 14:12
blackparkas skrev: mån 14 okt 2019, 13:16 Det är en del fabrikat idag som har utländska distributörer.
Jag handlar helst inte utomlands dock...
Lite av samma anledning att jag tycker att svenska kunder ska handla av svenska butiker.
Blir ju lite av dubbelmoral om svenska butikerna handlar från utlandet.

Sen tycker jag det är sjukt jobbigt - och dyrt - att skicka garantiärenden utomlands när det händer grejer...

I vissa fall MÅSTE man ju handla utomlands som butik dock, eftersom alla fabrikat inte finns representerade av svenska distributörer.
Eftersom det inte finns så många svenska tillverkare så lär ju det mesta komma från utlandet ändå. ;)
Reklamerade ett ljudkort hos Thomann efter två år, sköttes utmärkt.
Jag trodde det skulle bli problem och ta tid, men efter ca 4 veckor kom det ett nytt.
Dom hade skickat det till Focusrite som tydligen inte tyckte det var värt att laga.
Det har iof kommit en ny version, så dom har väl lager av det gamla dom inte blir av med...
Visst är det så.
Men det är betydligt trevligare, och oftast betydligt enklare, att handla av svenska leverantörer..
Bara det att jag inte får in utländska fakturor i systemet för fakturor gör att jag gärna skiter i det...
Visst blir det ju lite mer pyssel, men samtidigt är det ju kanske en mellanhand mindre som ska ha en del av kakan.
I de fall man köper utomlands så blir det samma sak.
Utpriset ska ju vara detsamma.
Köper man från tillverkaren och är DEALER så har du en dealerprislista, är du däremot distributör så har du en distributor-pricelist.
Så jag som butik tjänar inget på att köpa utomlands.
Dessutom är den enda skillnaden oftast att den utländska firman är distributör för Europa t.ex. så det är ju samma sak som att köpa från en svensk distributör.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev: tis 15 okt 2019, 00:00
TDHP skrev: mån 14 okt 2019, 15:34
blackparkas skrev: mån 14 okt 2019, 15:13
TDHP skrev: mån 14 okt 2019, 14:12
blackparkas skrev: mån 14 okt 2019, 13:16 Det är en del fabrikat idag som har utländska distributörer.
Jag handlar helst inte utomlands dock...
Lite av samma anledning att jag tycker att svenska kunder ska handla av svenska butiker.
Blir ju lite av dubbelmoral om svenska butikerna handlar från utlandet.

Sen tycker jag det är sjukt jobbigt - och dyrt - att skicka garantiärenden utomlands när det händer grejer...

I vissa fall MÅSTE man ju handla utomlands som butik dock, eftersom alla fabrikat inte finns representerade av svenska distributörer.
Eftersom det inte finns så många svenska tillverkare så lär ju det mesta komma från utlandet ändå. ;)
Reklamerade ett ljudkort hos Thomann efter två år, sköttes utmärkt.
Jag trodde det skulle bli problem och ta tid, men efter ca 4 veckor kom det ett nytt.
Dom hade skickat det till Focusrite som tydligen inte tyckte det var värt att laga.
Det har iof kommit en ny version, så dom har väl lager av det gamla dom inte blir av med...
Visst är det så.
Men det är betydligt trevligare, och oftast betydligt enklare, att handla av svenska leverantörer..
Bara det att jag inte får in utländska fakturor i systemet för fakturor gör att jag gärna skiter i det...
Visst blir det ju lite mer pyssel, men samtidigt är det ju kanske en mellanhand mindre som ska ha en del av kakan.
I de fall man köper utomlands så blir det samma sak.
Utpriset ska ju vara detsamma.
Köper man från tillverkaren och är DEALER så har du en dealerprislista, är du däremot distributör så har du en distributor-pricelist.
Så jag som butik tjänar inget på att köpa utomlands.
Dessutom är den enda skillnaden oftast att den utländska firman är distributör för Europa t.ex. så det är ju samma sak som att köpa från en svensk distributör.
Fast är inte det på väg att förändras?
Så är det i byggvarbranschen iaf.
Vi är ju typ Luthman, och vi tappade 75% av kundunderlaget på 15 år eftersom utländska leverantörer skippar grossistledet och går direkt på ÅF i många fall. Även där har kedjorna tagit över i många år, XL-Bygg, Bolist, Woody osv. Nu börjar dock fler och fler kliva av kedjorna eftersom kraven på inköpsvolymer, annonsering, fasta priser mm mm börjar bli svårt att hålla. Kedjorna börjar få svårt att hålla emot e-handel och utländska jättar som Bauhaus, Hornbach o dyl. Vi motade problemet genom att börja importera snickerier själva och bli mindre beroende av de stora fabrikerna. Nu börjar det dock bli fler och fler små handlare som kommer tillbaka och behöver en grossist för att slippa hålla egna lager. Det är nog en fas de flesta branscher kommer att gå igenom. Sen är det ju skillnad på byggmaterial och instrument, men jag tror att folk på sikt börjar uppskatta personlig service och lokala handlare igen.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: 4Sound i konkurs

Inlägg av hitman »

funkys**t skrev: mån 14 okt 2019, 15:50 . Sen har jag också förstått att vissa fabrikat har helt orimliga krav när det gäller att lagerföra för en butik att det blir omöjligt att ens ha den varan inne.
Grossisterna har varit fullständigt bindgalna.

De enda Shure-mickar som säljer någotsånär är väl Beta 58 och SM 57. Men den svenska grossisten krävde att butikerna i princip skulle lagerföra ALLA mickar de importerade! :shock: Inga butiker har i längden råd att köpa in massor av 100% osäljbara produkter, så naturligtvis tvingades de mindre tacka nej.

Fender kör enligt vad jag hört samma stöddiga idioti. Tacka f-n för att bara Thomann blir kvar när grossisterna lustmördar landets butiker. Planen var väl att deras egna kedja (4Sound) skulle bli kvar i ensamt majestät - gick tydligen sådär..?
Skriv svar