Suveräna ljudtekniker förra helgens gig

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Suveräna ljudtekniker förra helgens gig

Inlägg av hitman »

Jag spelade med Apopocalyps verion 5.0 förra helgen.

Först House Of Blues i Borlänge, ljudteknikern var helt magisk! Tror han heter Linus Carlsson. Nära perfekt ljud på scen, dessutom hann han samtidigt med att busa lite med effekter på sång t.ex.

Dagen efter Tegera Arena i Leksand. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad PA-firman eller teknikerna heter, men det var också bland det bästa scen-ljud jag upplevt under mer än 40 års musicerande.

På båda ställena jobbade dom snabbt och effektivt. Nu har jag blivit bortskämd!

Bild
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Suveräna ljudtekniker förra helgens gig

Inlägg av GandhiMK2 »

Kul att du efterträder mej... eller... ja... 26 år senare..;-D

Men det har hänt en del sedan man blrjade,huh?
Kompetensnivån ibland dom riktigt bra har skjutit i höjden och sen har dom ju också blivit trevliga och serviceinriktade! Det är den största chocken, att dom nu anser sej vara till för att hjälpa oss att göra bästa gig möjligt... knappast rådande attityd under 80-talets slut eller 90-talets början... madre vad mycket jidder det var då. Helt i onödan...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Suveräna ljudtekniker förra helgens gig

Inlägg av Per »

Hänger inte det ofta ihop - kompetensnivån och serviceinriktningen? Det kan ju vara svårt att lösa andras problem, om man är fullt upptagen med sina egna.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Suveräna ljudtekniker förra helgens gig

Inlägg av gthyni »

tror det blivit proffsigare för att man är nykter när man jobbar, det är sällan man ser 5-6 urdruckna ölglas bredvid mixerbordet nuförtiden.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Suveräna ljudtekniker förra helgens gig

Inlägg av Geddan »

Vi har ju inte så ofta PA på plats med tekniker, men det händer ju ett antal ggr per år.
Vi har haft riktiga skräckupplevelser, eftersom det hänt mer än en gång att de skickar "pryo-elever" som ska "lära sig"
"Eftersom det bara är ett coverband, dessutom utan trummis", verkar de resonera.
Ibland har det slutat med att vi tröttnat och plockat in egen mixer och monitorer och bara gett höger/vänster till ljudnissen.

På fredag spelar vi på en kommunfest och har Urban, på Svenska On The Road. Då vet man att det blir grymt!
Exempelvis Hallingdal Lyd har vi haft skräckupplevelser med, då de tackat ja till jobb de inte borde tagit, med tanke på både brist på utrustning och kunskap hos tekniker. Men senast, när en av ägarna; Øystein mixade var det grymt!

Annars, på normalstora ställen, är det väldigt skönt att åka med eget PA och veta att det låter som man vill.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar