Fender får böta 56 miljoner kr (£4.5M) för att de riggat marknaden

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Fender får böta 56 miljoner kr (£4.5M) för att de riggat marknaden

Inlägg av bjelkeman »

https://www.theguardian.com/business/20 ... xing-in-uk
The guitar maker Fender has been fined £4.5m for price fixing by the UK’s competition watchdog as part of its clampdown on the musical instrument industry.
Jag kan inte tillräckligt om reglerna för att säga något vettigt. Men vilken effekt får det på lokala musikaffärer kontra Thomann et al?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Fender får böta 56 miljoner kr (£4.5M) för att de riggat marknaden

Inlägg av hitman »

bjelkeman skrev: tor 23 jan 2020, 06:41 https://www.theguardian.com/business/20 ... xing-in-uk
The guitar maker Fender has been fined £4.5m for price fixing by the UK’s competition watchdog as part of its clampdown on the musical instrument industry.
Jag kan inte tillräckligt om reglerna för att säga något vettigt. Men vilken effekt får det på lokala musikaffärer kontra Thomann et al?
Sådana försök att hindra priskonkurrens har väl de svenska grossisterna ägnat sig åt i alla år, eller åtminstone försökt. Men även om det borde vara likartade regler inom hela EU´s inre marknad så skulle jag gissa att Englands myndigheter är tuffare än våra inhemska syltryggar när det gäller osund konkurrens.

Så jag tror inte det innebär nå´n märkbar skillnad för våra återstående få tappra lokala musikhandlare. Och Thomann är väl så vansinnigt stora att de kan diktera en hel del villkor på sin europeiska marknad?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fender får böta 56 miljoner kr (£4.5M) för att de riggat marknaden

Inlägg av Danne »

Det känns som om de engelska myndigheterna ändå var sena till reaktion. Det var väl en ganska officiell utsaga från Fender (ca 5 år sedan?) att man hade som mål (och till stor del lyckades) att likrikta priserna i Europa för att skydda de små handlarna från att bli bortsopade från banan? Eller var det så att jag/vi fick veta detta av de som är aktiva inom musikhandeln? Minnet är bra men kort nuförtiden. :hmm:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender får böta 56 miljoner kr (£4.5M) för att de riggat marknaden

Inlägg av blackparkas »

Sjukt.

Tycker det borde vara självklart att en tillverkare ska få styra prisbilden inom rimliga gränser.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar