Postnord

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
KaiserBoris
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 feb 2020, 11:37

Postnord

Inlägg av KaiserBoris »

Hej gänget,
Skickade iväg en bas med postnord. Har ju hört att hanteringen kan vara hårdhänt så jag drog några varv bubbelplast runt basen, in i case, bubbelplast runt caset och ner i hårdkartong och fyllde ut all luft med bubbelplast och hårdpapp.

När paketet anländer hos mottagaren (musikaffär) konstaterar dom att det måste blivit ordentligt illa behandlat då lacken slagits sönder vid nedre axelbandsknoppen. Verkligen sönderslagen. Dom har lyckats knäcka den genom alla lager och stansa ett hål i caset.

Såå. Ringer Postnord och blir rådd att göra en reklamation så jag kan få portokostnaden tillbaks(?!). Det fanns inga alternativ om varuförsäkringar när jag bokade frakten så i min naivitet antog jag att det ingick.

Någon som har erfarenhet av liknande? Ersätter allrisken i hemförsäkringen eller ersätter postnord sånt här? Eller är jag bara fucked och är nu stolt ägare till världens finaste brasved?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Postnord

Inlägg av blackparkas »

Du kan med största säkerhet anse dig själv som fucked tyvärr.

Å andra sidan så är ju en krackad lack vid axelbandsknoppen inte någon big deal.
Det kan ju ganska lätt åtgärdas om man skulle vilja, såpass så att det inte ens syns om det är en duktig snubbe man lämnar till.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Postnord

Inlägg av Basstore »

Ja skulle försöka gå vidare med de inom postnord.
Nån måste ställas till rätta.

Vad va de för bas?
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
KaiserBoris
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 feb 2020, 11:37

Re: Postnord

Inlägg av KaiserBoris »

Basstore skrev: lör 29 feb 2020, 13:46 Ja skulle försöka gå vidare med de inom postnord.
Nån måste ställas till rätta.

Vad va de för bas?
Det var en Ibanez SR870. Den som jag snackade lite med dig om. Byttes mot en warwick (tänkte jag) men blev ju ett snöpligt slut på den dealen

Bifogar bild på skadan. Känns ju som att ett lackjobb där kräver att man kör om hela kroppen. Så inte riktigt värt.

Har gjort en anmälan till postnord men där har vi sköna 30-60 dagar handläggningstid. Samtidigt är jag lite förundrad över hur dom lyckats åstakomma detta. Måste vart en himla smäll.

Bild
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Postnord

Inlägg av Basstore »

Oj. Den måste ju ha fått en ordentlig smäll på själva strapknoben för att ha spruckit så.
Tråkigt
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Postnord

Inlägg av blackparkas »

Nä, en bra gitarrmek löser det där genom att lägga lack där det är skadat.
Beroende på hur duktig denne är så går det att göra det utan att det syns i princip.

Postnord kommer inte ta på sig nåt, det är jag i princip helt övertygad om, men det är klart man kan testa.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Postnord

Inlägg av jisac »

Hur skickade du den? Det ingår försäkring upp till 50000kr i deras frakttjänster som man beställer på nätet. Bild

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Yamaha, GK, TKS

Presentation
KaiserBoris
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 feb 2020, 11:37

Re: Postnord

Inlägg av KaiserBoris »

jisac skrev: lör 29 feb 2020, 18:14 Hur skickade du den? Det ingår försäkring upp till 50000kr i deras frakttjänster som man beställer på nätet. Bild

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Beställde på nätet men får inte samma vy som du. Men jag utgick från att inget alternativ att försäkra innebar att det var försäkrat. Nu ångrar jag att jag inte pyntade ut extra för UPS + försäkring.


Bild
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Postnord

Inlägg av jisac »

Konstigt att det är så olika priser?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Yamaha, GK, TKS

Presentation
KaiserBoris
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 feb 2020, 11:37

Re: Postnord

Inlägg av KaiserBoris »

6kg utrikes.

När jag testade inrikes fick jag samma som dig. Tyvärr är det ju ett härke att reda i deras avtal. Kan nästan tro att dom vill förvilla medvetet för att styra undan ansvarskrav.
KaiserBoris
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 feb 2020, 11:37

Re: Postnord

Inlägg av KaiserBoris »

Kort summering av hur det hela slutade.

Postnord har tilläggsförsäkring endast om man tecknar hos ombud. Inte om man tecknar online (kan vara bra att veta om ni planerar att skeppa något där). Därför ersätts paketet endast baserat på den vikt som skickades vilket i detta fall summerar till 940 SEK + Porto.

Försökte med hemförsäkringen men eftersom dom inte kan koppla det till ett skadetillfälle, utan endast att någonstans i kedjan har den pajjat, så går dom inte heller in och täcker upp för skadan. Hade jag tappat basen själv i golvet hade dom gladeligen ersatt den, men så är inte fallet nu.

Så ja. Dyrköpt läxa men it is what it is. Kanske någon annan fångar upp detta och undviker att göra samma misstag som mig :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Postnord

Inlägg av blackparkas »

Som sagt, en vettig pulare kan greja skadan så den knappt blir synlig.

Tråkigt förstås att behöva joxa med sånt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Postnord

Inlägg av Lowlife »

Det enda du ska skicka med PostNord är gatsten och tackjärn.
Allt annat är en risk.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar