Är IEM nån idé om bara en har det?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem

Är IEM nån idé om bara en har det?

Inlägg av sonicaddiction »

Hej!
Finns det någon som helst vits att köra In Ear Monitorer om ingen annan i bandet har det för att kunna höra sig själv. Spelar ibland elbas i husband på yogafestivaler och liknande där det kan variera från dag till dag vilka musiker som är med, vem som är ljudtekniker osv.

Jag tror aldrig jag haft ett basljud i monitorn där jag kan höra vilka toner jag spelar utan det låter oftast hängmatte-eq utan anslag och speciellt om de bara line:ar basen. Därför försöker jag se till att ha med mig min 2x10 (TC Electronic topp och låda) så jag kan höra lite kropp och anslag.

Jag funderar nu på att som alternativ för att snåla in på plats i bilen (speciellt om familjen är med också) om en IEM som bara kör basljudet från pedalbrädan direkt in i mina öron skulle vara något att satsa på.

Har jag tänkt helt snett här? Dämpar snäckorna ljudet för mycket så jag inte hör nåt runtomkring? Jag står ofta bredvid trummisen så jag vill ju ha en del ljuddämpning...

Finns det nåt enklare sätt, typ ta med mig mina HD650 och en billig hörlursförstärkare?
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger/Vulture, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Är IEM nån idé om bara en har det?

Inlägg av fieldflower »

Jag är ensam i bandet att ha IEM och jag är överlycklig.
Dock skall sägas att det är för sången som jag verkligen behöver klarheten IEM ger - hade jag bara spelat bas hade jag nog kört stärkare.
Men när jag nu har IEM skippar jag stärkare helt och kör pedal som stärkarljud rätt ut i PA när vi gigar.
(I repan har jag dock en stärkare också på lagom volym för att få känslan i ryggen. Ren lyx.)

Men kör du festivaler där du erbjuds vanlig monitor kanske du kan koppla den sladden till pedalbordslösning där du kan mixa den signalen med egen bas-signal från bordet? Om det är aktiva monitorer förstås - det kanske inte alltid är fallet.
Finns det tid till soundcheck så kan du få rätt ljud direkt från monitorsladden, och finns det inte tid kan du få en någorlunda slask den vägen men perfekt basljud från egen källa.

Annars ha med en rumsmick som tar upp lite scen-slammer som du mixar in lite försiktigt tillsammans med basljudet?

Enklast är väl att ha IEM för bara basen, och ha pluggarna lagom mycket i så du här trummor och kanske monitorn lagom mycket.
Eller ha pluggarna hyfsat itryckta med lagom låg volym bas så det ändå blir en lagom mix. Det sköna med IEM är ju också att man kan få ned totalvolymen med bibehållen eller bättre klarhet.

Du kan ju alltid prova med dina HD650 för att se hur det känns.
De är dock open back så de lär ju inte dämpa nå vidare.

Du skrev inget om sång, men det betyder ju inte att du inte sjunger...
OM du sjunger bör du fundera lite till så du får in sångljudet i IEM.
Annars kan det nog börja bli rätt falskt.

5 cents, IMHO, etc... :D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+

Inlägg av Denada »

Jag kör ett par Mee Audio M6 lurar när jag är i röriga tillfällen (lan mm) de dämpar mycket runt om och är skapligt välljudande.
Jag har spelat genom dem hemma (då jag aldrig giggar) och det funkar fint.

När jag är på rörigare lan så hör jag fortfarande detaljer utan att spela skit högt även att det är rörigt runt om.

I band sammanhang så är det nog snarare så att det är vad man vill höra i sina lurar som gör att det kan bli knöligt...
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem

Inlägg av sonicaddiction »

Tack för bra input! :)
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger/Vulture, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Skriv svar