Baskatt

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Baskatt

Inlägg av tks »

Jag har läst att katter ska vara känsliga för ljud, exempelvis att det som är svårt att höra för oss (i nivå med viskningar) hörs tydligt för en katt, medan starkare ljud blir i princip outhärdliga för dem.

Det kan inte stämma för min katt. Hon brukar ofta komma in frivilligt i mitt rum när jag spelar. Jag bor i villa på två plan, hon kan lätt gå till andra våningen om hon störs av ljudet.

Idag när jag skulle spela hittade jag henne sovandes på 8x8:an. Jag började på låg volym och tänkte att minsta vibrationer skulle få henne att välja en annan sovplats. Nej, hon sov gott trots vibrationer och oljud. Jag höjde lite i taget, och det var först efter kanske 10 minuter och när jag såg på slutstegets dioder att jag matade 8x8:an med lite över 200W som hon öppnade ögonen och undrade vad det var för oljud.

Nej, katten är inte hörselskadad. Hon hör precis så bra som en katt ska göra, men varför hon inte verkar ha något emot när jag spelar bas kan jag inte svara på.

Vad tycker era husdjur om när ni spelar hemma?

Bild
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+

Inlägg av rockern »

Min katt springer iväg så fort jag tar upp basen.
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+

Inlägg av Micael »

TV:n och musik blir det ingen reaktion på. Det de blir rädda för/reagerar på är plötsliga okända ljud. Det enda som katterna blivit riktigt rädda för är en Aerosmith-låt med Späckhuggar-intro (ingen bas i det).
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Gäst

Inlägg av Gäst »

Katter har inte samma bashörsel som människor, man tror att de kan uppfatta ner till 2-400 Hz under korta ögonblick genom vibrationer i tassarna.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Well...nu har jag förstås ingen katt - men den fyrbente där hemma reagerar inte nämnvärt. På någonting.
Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

min katt hatar när jag spelar musik högt, förutom kammarmusik för något skäl...
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Musik från stereon, tv eller liknande har mammas o pappas katt inget emot. Däremot gillar han inte om man spelar gitarr, bas eller liknande. Fast jag tror er att det är instrumentet i sig som är läskigt. En stor, konstigt formad träbit som låter underligt... Klart kräket blir rädd... :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Har ingen katt, men vår hund Alice, som en del av er lärt känna, kommer gärna tassande och lägger sig framför högtalarna när jag lyssnar på musik. Särskilt om det är lite tryck och drag i det hela...
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

200071 skrev:Har ingen katt, men vår hund Alice, som en del av er lärt känna, kommer gärna tassande och lägger sig framför högtalarna när jag lyssnar på musik. Särskilt om det är lite tryck och drag i det hela...
Alice är en go vovve! :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar