Yamaha BB5000A, är en av de första 5 strängade basar som gjordes. BB5000A har lite bredare hals än BB5000, som ansågs väldigt tajt eftersom det var samma hals som för 4 strängade. Den har aktiv elektronik. Har bytt ut batterikontakten som var trasig. Modellen är väldigt svår att få tag på numera. Inköpt 1991, se bifogat kvitto. Basen har en del märken, de fanns redan 1991 när jag köpte basen. Basen finns i Solna.
Pris: 15000:- SEK
Senast redigerad av Doktor Hackenbush den ons 18 dec 2024, 16:28, redigerad totalt 2 gång.
BB5000 utan A och med den tajtare strängbredden kom först och det är en svart metallic sån som Sam Bengtsson använde och fortfarande använder.
Så den vita med bredare spacing och andra mickar, mer ett Yamaha svar på EMG mickar som var väldigt i ropet då, är antagligen från 86-87 någongång.
Enbasist skrev: ↑lör 09 dec 2023, 17:57
Så den vita med bredare spacing och andra mickar, mer ett Yamaha svar på EMG mickar som var väldigt i ropet då, är antagligen från 86-87 någongång.
Nyfiken fråga:
Innebär det att preampen sitter inbyggd i pickupen?
Nyfiken fråga:
Innebär det att preampen sitter inbyggt i pickupen som EMG?
Nej. Det var mer att utseendet påminde om EMG mickar utan synliga magnetpoler eller bars som det var på de tidigare BB modellerna.
Är en separat vanligt typ på preamp i A (som i Aktiv) modellerna.
Nyfiken fråga:
Innebär det att preampen sitter inbyggt i pickupen som EMG?
Nej. Det var mer att utseendet påminde om EMG mickar utan synliga magnetpoler eller bars som det var på de tidigare BB modellerna.
Är en separat vanligt typ på preamp i A (som i Aktiv) modellerna.
BB5000 utan A och med den tajtare strängbredden kom först och det är en svart metallic sån som Sam Bengtsson använde och fortfarande använder.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast jag har bestämt för mig att jag sett Sam med en vit också, så detta kan mycket möjligt varit hans också.
Mycket möjligt. Den svarta-metallic första generationens BB5000 är väl den man sätter i samband med honom men det har säkert passerat en del andra basar där också.