http://www.blocket.se/vi/18349957.htm?ca=8_s
Ja, det har ju funnits sedan 1600-talet, så det är ju inte någon nymodighet, direkt....Dramo skrev:Kontrabas med 5 strängar???![]()
Vart är världen på väg...?
Världen gick faktiskt åt helvete runt 1612 efter vad jag hört.basmartin skrev:Ja, det har ju funnits sedan 1600-talet, så det är ju inte någon nymodighet, direkt....Dramo skrev:Kontrabas med 5 strängar???![]()
Jag tror att det var 1642. Då föddes ju Isaac Newton, ni vet han som uppfann graviditeten.newheartshadow skrev:Världen gick faktiskt åt helvete runt 1612 efter vad jag hört.basmartin skrev:Ja, det har ju funnits sedan 1600-talet, så det är ju inte någon nymodighet, direkt....Dramo skrev:Kontrabas med 5 strängar???![]()
Sir Isaac Newton om jag får bebasmartin skrev:Jag tror att det var 1642. Då föddes ju Isaac Newton, ni vet han som uppfann graviditeten.newheartshadow skrev:Världen gick faktiskt åt helvete runt 1612 efter vad jag hört.basmartin skrev:Ja, det har ju funnits sedan 1600-talet, så det är ju inte någon nymodighet, direkt....Dramo skrev:Kontrabas med 5 strängar???![]()
Första 5'strängade kom runt 1880, tror det var Berlins Filharmoniker, I allafall i orkestersammanhang, sägs att redan 1760-70 fanns det någon enstaka 5-strängad.basmartin skrev:Ja, det har ju funnits sedan 1600-talet, så det är ju inte någon nymodighet, direkt....Dramo skrev:Kontrabas med 5 strängar???![]()
Kör du femma som huvudinstrument?Le Contrebasse skrev:Ja precis, kör man orkester kan det vara användbart, även om de flesta kör C-extension.
Känner väl till en mer folk/jazzlirare som kör 5'a, Sebastien Dube med Ale Möller, men sen är han ju orkesterlirare från grunden
Haha oj, blev lite fel "känner till en fol....) skulle det varaSamuel V skrev:Kör du femma som huvudinstrument?Le Contrebasse skrev:Ja precis, kör man orkester kan det vara användbart, även om de flesta kör C-extension.
Känner väl till en mer folk/jazzlirare som kör 5'a, Sebastien Dube med Ale Möller, men sen är han ju orkesterlirare från grunden
Vad säger jazzpolisen om det?
Ok....MEN VAD SÄGER JAZZPOLISEN?!Le Contrebasse skrev:Haha oj, blev lite fel "känner till en fol....) skulle det varaSamuel V skrev:Kör du femma som huvudinstrument?Le Contrebasse skrev:Ja precis, kör man orkester kan det vara användbart, även om de flesta kör C-extension.
Vad säger jazzpolisen om det?![]()
Jag har testat att lira både arco och pizz på en 5'a några gånger, och troligen så är väl anledningen att det inte spridit sig till afromusik/pizzicatolir helt enkelt att projektionen inte blir så stor att B-strängen klingar i samma volym som resterande strängar.
Inte vet jag, har som sagt ingen 5'a. Men jazzpolisen blir glad så länge man lirar lite coltrane.Samuel V skrev:Ok....MEN VAD SÄGER JAZZPOLISEN?!Le Contrebasse skrev:Haha oj, blev lite fel "känner till en fol....) skulle det varaSamuel V skrev:Kör du femma som huvudinstrument?Le Contrebasse skrev:Ja precis, kör man orkester kan det vara användbart, även om de flesta kör C-extension.
Vad säger jazzpolisen om det?![]()
Jag har testat att lira både arco och pizz på en 5'a några gånger, och troligen så är väl anledningen att det inte spridit sig till afromusik/pizzicatolir helt enkelt att projektionen inte blir så stor att B-strängen klingar i samma volym som resterande strängar.
Graviditeten?basmartin skrev:Jag tror att det var 1642. Då föddes ju Isaac Newton, ni vet han som uppfann graviditeten.newheartshadow skrev:Världen gick faktiskt åt helvete runt 1612 efter vad jag hört.basmartin skrev:Ja, det har ju funnits sedan 1600-talet, så det är ju inte någon nymodighet, direkt....Dramo skrev:Kontrabas med 5 strängar???![]()
HAHAHAHA!! Jag reagerade inte förrän jag såg din kommentar..Klopper skrev:Graviditeten?basmartin skrev:Jag tror att det var 1642. Då föddes ju Isaac Newton, ni vet han som uppfann graviditeten.newheartshadow skrev:Världen gick faktiskt åt helvete runt 1612 efter vad jag hört.basmartin skrev:Ja, det har ju funnits sedan 1600-talet, så det är ju inte någon nymodighet, direkt....Dramo skrev:Kontrabas med 5 strängar???![]()
Jag som trodde att det var äppelpaj!