Vintage Gibson EB0 (Blocket content)

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Mr Spock skrev:
bootsy skrev:Suck...
Yep: it truly sucks...polska brödköer...
20 år i kö för en Trabant. Men de slapp i alla fall den amerikanska kulturimperialismen, de lyckliga jävlarna!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

bootsy skrev:
Mr Spock skrev:
bootsy skrev:Suck...
Yep: it truly sucks...polska brödköer...
20 år i kö för en Trabant. Men de slapp i alla fall den amerikanska kulturimperialismen, de lyckliga jävlarna!
Ja, ja!

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Drog med EB0:an på sitt första riktiga rep idag. En ganska spännande och annorlunda upplevelse blev det. För det första är den riktigt lätt och smidig, så det blev att leka runt en hel del. Visst är den framtung, men det är inga större problem när den är så lätt. Men visst, det kräver en lite annorlunda spelteknik. Den korta skalen underlättar ju också.

Jag hade väntat mig ett rejält basmuller, och det blev det ju också. Men med tonpotten på max och en extra diskantskjuts på stärken så framtädde ett kraftfullt, klart, mulligt och genomsträngande ljud. Inte alls det jobbiga lågbasmuller jag hade fruktat. Tilläggas kan också att det sitter ganska döda strängar på. När dom nya åker på lär det väl tillföra lite mer klarhet och attack i ljudet. Det låter iaf rejält bra och användbart!

Det enda jag inte riktigt gillar med basen är att jag inte har något bekvämt ställe att göra av min högertumme på. Stödjer jag på kåpan så blir det spel nära stallet med en plonkig ton som följd. Micken sitter så långt nedskruvat att det är svårt att stödja på den. Det sitter ett fingerstöd monterat på p-skyddet, törs jag flytta upp det så jag kan stödja tummen på det...?
/Linus
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Punkster skrev:Drog med EB0:an på sitt första riktiga rep idag. En ganska spännande och annorlunda upplevelse blev det. För det första är den riktigt lätt och smidig, så det blev att leka runt en hel del. Visst är den framtung, men det är inga större problem när den är så lätt. Men visst, det kräver en lite annorlunda spelteknik. Den korta skalen underlättar ju också.
Låter alldeles, alldeles underbart.
Punkster skrev:...Men med tonpotten på max och en extra diskantskjuts på stärken så framtädde ett kraftfullt, klart, mulligt och genomsträngande ljud. Inte alls det jobbiga lågbasmuller jag hade fruktat. Tilläggas kan också att det sitter ganska döda strängar på. När dom nya åker på lär det väl tillföra lite mer klarhet och attack i ljudet. Det låter iaf rejält bra och användbart!
Borde du spela gitarr istället...? :wink: Bas ska väl låta ... bas? :roll:
Punkster skrev:Det enda jag inte riktigt gillar med basen är att jag inte har något bekvämt ställe att göra av min högertumme på.
Kan detta vara ett tips? Fast tummen då´rå... :shock:

Bild
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Punkster skrev:Det enda jag inte riktigt gillar med basen är att jag inte har något bekvämt ställe att göra av min högertumme på. Stödjer jag på kåpan så blir det spel nära stallet med en plonkig ton som följd. Micken sitter så långt nedskruvat att det är svårt att stödja på den. Det sitter ett fingerstöd monterat på p-skyddet, törs jag flytta upp det så jag kan stödja tummen på det...?
Du kan ju skruva upp micken lite så är det fixat :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

YZZ skrev:
Punkster skrev:Det enda jag inte riktigt gillar med basen är att jag inte har något bekvämt ställe att göra av min högertumme på. Stödjer jag på kåpan så blir det spel nära stallet med en plonkig ton som följd. Micken sitter så långt nedskruvat att det är svårt att stödja på den. Det sitter ett fingerstöd monterat på p-skyddet, törs jag flytta upp det så jag kan stödja tummen på det...?
Nja, det sitter inga fjädrar i botten såvitt jag vet. Men justerar micken genom att skriva upp polerna, om jag inte är helt ute på hals is.
/Linus
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Punkster skrev:
YZZ skrev:
Nja, det sitter inga fjädrar i botten såvitt jag vet. Men justerar micken genom att skriva upp polerna, om jag inte är helt ute på hals is.
Modifiering á la Epi isåfall? De mickarna är ju höj-och sänkbara. Inga fjädrar om jag minns rätt, men en bit liggunderlag fjädrar fint.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Mr Spock skrev:
Punkster skrev:
YZZ skrev:
Modifiering á la Epi isåfall? De mickarna är ju höj-och sänkbara. Inga fjädrar om jag minns rätt, men en bit liggunderlag fjädrar fint.
Precis, sätt dit fjädrar eller lägg dit något under.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+

Inlägg av Bassmaniac »

Nej, passa dig för det :shock: En mudbucker ska sitta väldigt långt ner i kroppen. Höjer du den kan det påverka ljudet på det mest underliga sätt. Iochmed att micken lämnar ca 30 k, så blir magnetfältet för starkt om den kommer för nära strängarna och ljudet blir helt okontrollerbart! Har prövat det på min Epi och det lät apröv. Så låt micken sitta där den gör. Den ska det! Flytta tumstödet kan vara synd, då du får två nya skruvhål i kroppen. Synd på en 65:a! Du vänjer dig snart, annars kan du ha tummen vid halsänden. Det finkar fint och låter mumma :wink:

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Bassmaniac skrev:
Nej, passa dig för det :shock: En mudbucker ska sitta väldigt långt ner i kroppen. Höjer du den kan det påverka ljudet på det mest underliga sätt. Iochmed att micken lämnar ca 30 k, så blir magnetfältet för starkt om den kommer för nära strängarna och ljudet blir helt okontrollerbart! Har prövat det på min Epi och det lät apröv. Så låt micken sitta där den gör. Den ska det! Flytta tumstödet kan vara synd, då du får två nya skruvhål i kroppen. Synd på en 65:a! Du vänjer dig snart, annars kan du ha tummen vid halsänden. Det finkar fint och låter mumma :wink:

Anders
Mmm, det är ju som sagt en annorlunda histora jämfört med Fender, som jag är van vid. Det går ju att stödja tummen på micken, bara det att det är lite dåligt med plast. Men man vänjer sig väl som sagt. Det optimala hade ju varit tumstöd, men som du säger, synd att borra i en 65:a.
/Linus
Skriv svar