Ta bort rör eller inte?
- Sata-Simon
- Medlem
Ta bort rör eller inte?
Jag har hört att man kan plocka bort rör på en rörstärkare för få slutstegsdist på lägre volym. Nån som har provat? Nackdelar förutom lägre effekt? Min förstärkare låter skitbra på drygt halv volym men då går de inte att vara i samma rum...
- TDHP
- Forumvärd
Jodå, det går bra.
Låder iof sådär tycker jag, har gjort det på en Twin Reverb i studion några gånger till munspel.
Låder iof sådär tycker jag, har gjort det på en Twin Reverb i studion några gånger till munspel.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
-
- Medlem+
- Danne
- VIP medlem
Vad jag förstått ändras impedansen i rören när man plockar bort hälften. Då blir impedansen det dubbla på primärsidan av utgångstrafon. Detta innebär att sekundärsidan "ser" högtalarna som dubbel impedans vilket innebär att man bör ändra impedansinställningen till det dubbla av den faktiska lasten. Dvs kör du i en 4 ohmslåda skall du ha förstärkaren inställd på 8 ohm.
Eftersom utgångstrafon inte längre är matchad mot rören kan det bli en ljudförändring men om den är bra eller dålig får man avgöra själv. Rören kan också slitas snabbare eftersom glödströmmen ökar (med lägre last ökar spänningen och därmed också strömmen).
Eftersom utgångstrafon inte längre är matchad mot rören kan det bli en ljudförändring men om den är bra eller dålig får man avgöra själv. Rören kan också slitas snabbare eftersom glödströmmen ökar (med lägre last ökar spänningen och därmed också strömmen).
- Sata-Simon
- Medlem
- SmashMyAmp
- Medlem
-
- VIP medlem
Typ.... det är en av många modeller som finns. Se till att den har rätt Ohm och att den klarar effekten från stärkaren så är det igen fara i övrigt.SmashMyAmp skrev:Marshall-powerbreak?Matte skrev:Eller köpa någon form av powersoak.Sata-Simon skrev:Tack för svaren, då vet jag lite mer. Alternativet är förstås att helt enkelt spela skithögt