Denna bas har tillbringat sin tid på mässor, i övrigt ny (skyddsplast kvar etc)
En TUNG (5,7 kg) i ask med blå högglans seethrough finish med matching headstock. Därtill en amerikansk hårdlönn-hals med ebenholtzbräda, LeFay Rough Chrystal J/J-mickar, samt Noll 2-bands aktiv preamp.
Enbart options på denna basen uppgår till 4.500, nypris 19.800. Den är tyvärr oprutbar utan det är 12.000 som gäller, jag förmedlar den enbart.
Mark Kung Sthlm skrev:ser najs ut...
Låter den lika bra som mögelbasen?
Totalt annorlunda djur, här är det vanliga jazzmickar, på mögeln är det narrow dual coils, dessutom olika trä i kroppen och annan preamp. Rätt olika alltså
Jag har haft den här Elwood'en hemma på prov, och skulle gärna ha behållit den också om inte limiten för antal basar vad nådd och överskriden redan. Det blev en annan Elwood denna gång.
Den här basen rekommenderas verkligen varmt!! Den formligen sjunger akustiskt och har en klang som lovar väldigt gott innan man kopplat in den. Vid fingerspel har den ett underbart jazz-sound som väger lite mer åt hi tech än vintage hållet, fast med klart bibehållen jazz-karaktär. Med preampen är det lätt att ratta sig fram till ett underbart slapsound med otroligt klipp, och får Marcus Miller Fendern jag lirade på 2002-2008 att framstå som blyg och försiktig i jämförelse... Ebenholts-brädan och den tunga ask-kroppen gör att den har jazz-zzzing så det räcker till även utan preamp'en, det är tom så att man måste vara ytterst varsam med diskantkontrollen för att inte överdosera. Preampen i sig är alldeles utmärkt, med push-pull på volymratter för passivt/aktivt läge.
MALA får ursäkta, men mickarna är som jag förstått det inte vanliga jazz-mickar utan handlindade Dual Coil mickar från Le Fay. Jag har aldrig hört solad halsmick låta så bra som på denna bas, placerar den nånstans mittemellan en P-mick och en single coil J-mick - ytterst trevligt sound. Solad stallmick med lite boost på basen funkar ochså alldeles lysande, knorrigt och fint med mycket detalj.
5.7 kg låter tungt, och det är förvisso tungt när man jämför med många andra basar. Dock är vikten inte alls avskräckande för mig iaf: lirade stående 2-3h i sträck med den en kväll utan att alls tänka på att den var speciellt tung. Använde ett alldeles utmärkt bra Maruszczyk-axelband, hoppas MALA tar hem ett gäng ytterligare av dem!
Hoppas nån nyper den här Elwood-pärlan snart, så slipper jag fundera på att motivera två Elwood 5'or i arsenalen...
Jag har varit inne och sneglat på de där basarna flera gånger och fått rejäl GAS. Så även på denna tills jag läste "5,7" kg. Det är ett helt kg mer än min tyngsta bas och nästan 2 kg mer än Sandbergaren jag har annons på.
Frågan som inställer sig är - väger de alla så här eller är det nåt exceptionellt med denna? För mig går smärtgränsen vid 5 kg. Ska man sluta ha GAS på en Maruszczyk eller?
MatsD skrev:Jag har varit inne och sneglat på de där basarna flera gånger och fått rejäl GAS. Så även på denna tills jag läste "5,7" kg. Det är ett helt kg mer än min tyngsta bas och nästan 2 kg mer än Sandbergaren jag har annons på.
Frågan som inställer sig är - väger de alla så här eller är det nåt exceptionellt med denna? För mig går smärtgränsen vid 5 kg. Ska man sluta ha GAS på en Maruszczyk eller?
/Mats D
Alla femmorna väger under 5 kg och L-serien väger ca 3,5 så det är just detta exet som är en riktig klump (fast rätt bra balanserad)
MatsD skrev:Frågan som inställer sig är - väger de alla så här eller är det nåt exceptionellt med denna? För mig går smärtgränsen vid 5 kg. Ska man sluta ha GAS på en Maruszczyk eller?
Alla femmorna väger under 5 kg och L-serien väger ca 3,5 så det är just detta exet som är en riktig klump (fast rätt bra balanserad)
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Riktigt bra bas. Testade den flertalet gånger i Aggarp, verkligen imponerad.
Som Mattias sa så är Preampen väldigt vass, vilket för det mesta är en bra egenskap, så länge man är lite försiktig med diskanten.
Grymt fokuserad och tight ton med ebenholtzbrädan, riktigt gött sound.
Angående vikten, jag tänkte mest på det när jag lyfta upp den, när man väl hade hängt upp den var det inga problem.
Verkligen grym punch i stallmicken, väldugt fylligt men ändå bra med högre mids och punch.