Jag tror att det har att göra med att man funderar på att sälja men vet inte riktigt om man kan få det priset man vill ha för den så då lägger man upp en intressekoll. Men det kan ju vara så att man vill att folk skall säga "äh vilken fin bas!"
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
GAS!
Det dyker hela tiden upp prylar man vill ha och då måste man kanske sälja nåt som man egentligen inte vill sälja. Både tillgång och efterfrågan ökar ju drastiskt när man hamnar här!
Det är väl så att det känns dummare att dra tillbaks en säljesannons än en intressekoll kanske.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
För egen del skulle jag nog aldrig intressera mig för en annons när jag inte vet säkert att varan är till salu.
Speciellt just med tanke på att den oftast dras tillbaka.
Jag intresserar mig heller inte för annonser där det inte finns ett pris.
Jag var mest nyfiken på företeelsen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
TDHP skrev:GAS!
Det dyker hela tiden upp prylar man vill ha och då måste man kanske sälja nåt som man egentligen inte vill sälja. Både tillgång och efterfrågan ökar ju drastiskt när man hamnar här!
Det är väl så att det känns dummare att dra tillbaks en säljesannons än en intressekoll kanske.
Jag har gjort så ett par gånger, det har berott på att jag har varit sugen på saker som varit till salu på antingen Blocket, Vendolin eller här på PB. Tyvärr har det varit så att grejerna blivit sålda innan jag har hunnit sälja den aktuella prylen, och då behåller man den ju såklart hellre. Och då känns det ju bättre att dra tillbaka en intressekoll än en säljesannons. I såna situationer brukar jag förklara läget i annonsen så att inga missförstånd uppstår.
Sen kan det ju också va så att man kanske funderar på att sälja, och vill kolla ungefär vad man kan få ut. Om man inte får så mycket som man vill så behåller man ju hellre. Kanske har något med finanskrisen att göra, att priserna på instrument sjunker?
Geddy_Lee skrev:...För egen del skulle jag nog aldrig intressera mig för en annons när jag inte vet säkert att varan är till salu.
Speciellt just med tanke på att den oftast dras tillbaka.
Jag intresserar mig heller inte för annonser där det inte finns ett pris....
Tycker det är smidigt, och precis som Punktser skriver så kikar man ju av läget, är det någon som är villig att köpa min bas/luta/använda G-sträng NU så jag kan köpa den har andra prylern som jag GASar ihjäl mig på.
Men iom att de flesta på pratabas är.... ska vi säga prismedvetna, så är det svårt att göra snabba affärer om man inte har lägre pris än både Tysken, Bellman och Norsken, samt 45% billigare än snarlika prylar på Vendolin och Blocket, så blir det inte sålt, och då drar man tillbaka intressekollen för att det man suktat efter hunnit blivit sålt som sagt.
Givetvis så ska man ge någon form av prisbild, men det gäller ALLA annonser imo...
För min egen del handlar det om just det ovan nämnda, de gånger jag slängt ut krok efter intresse så har jag hittat något som jag vill köpa, men måste frigöra stish så jag kan köpa det.
Geddy_Lee skrev:Intressekoller är en bra anledning att ha möjlighet till "ignore"-knappen för trådar man vill sortera bort,
tycker jag.
Nu är du negativ! Klart att forumet är ett utmärkt ställe för att få diskutera vad man skulle kunna tänkas sälja sin bas för. Eller överhuvud taget dryfta om försäljning är en bra idé.
Däremot vore det kanske smartare att publicera dem i Basar-tråden i stället för denna till salutråd!
Geddy_Lee skrev:Intressekoller är en bra anledning att ha möjlighet till "ignore"-knappen för trådar man vill sortera bort,
tycker jag.
Nu är du negativ! Klart att forumet är ett utmärkt ställe för att få diskutera vad man skulle kunna tänkas sälja sin bas för. Eller överhuvud taget dryfta om försäljning är en bra idé.
Däremot vore det kanske smartare att publicera dem i Basar-tråden i stället för denna till salutråd!
Skoja bara!
- Jan Hellman
tycker jag.
Skoja bara!
SKOJAR!!! Det här är ett seriöst forum!! Ingen himla humor här inte!
tycker jag.
Skoja bara!
SKOJAR!!! Det här är ett seriöst forum!! Ingen himla humor här inte!
Eller skojar å skojar.
Jag skulle igga dem...men du får tycka att de är bra.
- Jan Hellman
Ett typiskt internet-fenomen... Kan det verkligen vara så jävla svårt att avgöra om man vill sälja eller inte? Inte fan skulle jag visa intresse för något som någon tror att dom vill sälja...
Tacka vet jag när man satt och bläddrade i Gula tidningen! Allt som stod under avdelningen "säljes" var till salu... enkelt.
Bootzy skrev:Ett typiskt internet-fenomen... Kan det verkligen vara så jävla svårt att avgöra om man vill sälja eller inte? Inte fan skulle jag visa intresse för något som någon tror att dom vill sälja...
Tacka vet jag när man satt och bläddrade i Gula tidningen! Allt som stod under avdelningen "säljes" var till salu... enkelt.
Javisst, och pressläggningstiden var så lång så när man väl fick läsa det så var det sålt nånannanstans.
Nya medier, nya möjligheter!
Senast redigerad av 200071 den tor 20 nov 2008, 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
Bootzy skrev:Ett typiskt internet-fenomen... Kan det verkligen vara så jävla svårt att avgöra om man vill sälja eller inte? Inte fan skulle jag visa intresse för något som någon tror att dom vill sälja...
Javisst, och pressläggningstiden var så lång så när man väl fick läsa det så var det sålt nånannanstans.
Nya medier, nya möjligheter!
Det kan ju i vissa fall vara så att en pryl är "till salu" därför att man sitter i vissa ekonomiska trångmål eller GAS-problem, och ifall ekonomin rätar upp sig med tiden eller GAS-attacken går över skulle inte jag ha (och har inte heller haft) några problem med att gå tillbaka till "behåller" på objektet i fråga. Folk har då haft en fair chance att nypa grejen medan den var till salu, och bör inte bli gramse för en ev tillbakadragning.
När det gäller "intressekoll"-fenomenet så är jag dock benägen att hålla med Gäddans sida av panelen... Fast i slutändan: är det inte rätt mycket en semantisk fråga ändå? Tror att intressekoll-begreppet redan nu håller på att bli lite av en urvattnad "till salu tror jag".
Gillar inte ambivalens!
Har kollat på ett hus i hela mitt liv och det köpte jag.
Ogillar velighet!
Mumin: Var det en intressekoll?
Ja, nu när jag tänker efter så blev jag ju blåst på den affären.
- Jan Hellman
Man skulle väl också kunna säga att en intressekontroll är en säljesannons med reservation för att man kanske ångrar sig och plötsligt inte vill sälja längre!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
TDHP skrev:Man skulle väl också kunna säga att en intressekontroll är en säljesannons med reservation för att man kanske ångrar sig och plötsligt inte vill sälja längre!
Ungefär som en tjej som är jäkligt på och när man är lagomt redo, säger hon "nej".
- Jan Hellman