G&L Tribute 5

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Skriv svar
Användarvisningsbild
AntonJohansson
Medlem+

G&L Tribute 5

Inlägg av AntonJohansson »

Fender Precision -76

Fender Bassman TV Fifteen
Janne

Inlägg av Janne »

"crafted overseas"
Tribute är ju tydligen någon budgetvariant som byggs utanför usa. Ingen aning om hur dom är, men en provspelning ska du nog ta före köp.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Janne skrev:"crafted overseas"
Tribute är ju tydligen någon budgetvariant som byggs utanför usa. Ingen aning om hur dom är, men en provspelning ska du nog ta före köp.
Ska vara byggda i Korea, Kina eller Indonesien tror jag.. Men ha samma hårdvara och elektronik som USA-basarna om jag inte minns fel.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Får väldigt bra omdömen här:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WT4AP58jC5o[/youtube]
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Bra basar, riktigt sköna o lira på. Men lite svår rattade i ljudet, så avancerad preamp i dom. :D
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Ful skalle, men det kanske går att leva med. Jag skulle fila ner den där idiotiska spetsen..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jensa
Medlem++

Inlägg av Jensa »

Jag tror detta är ett bra köp.
Mycket hårdvara som är samma som på USA modellerna. Aldrig spelat på något Indonesienbygge dock, så kan inte säga något om spelbarheten. Pruta lite på denna så är det nog en bra deal. Mycket instrument för pengarna.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Är det byggt i Indonesien så bör priserna ligga i paritet med Squier och Epiphone tycker jag och då känns 5,5 papp mer som ett vettigt nypris än som ett vettigt beg.pris. Leos sista ansats G&L har väl heller aldrig slagit igenom på allvar här i Sverige och jag inbillar mig att den där är svårsåld för de pengarna även om det till äventyrs skulle vara ett vettigt pris rent allmänt i förhållande till vad den kostar ny på gatan, vilket gissningsvis är runt 8.000 kr. Jag tror den ska ned minst en tusenlapp. Skulle den vara Korea-byggd är den kanske en aning mer attraktiv.

/Mats D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Har för mig att nå´n tysk liknande Thomann hade dessa till salu och gjorde reklam på typ pricerunner el. dylik sida och att dessa gick för runt 6500 spänn nya.

Har själv inte testat nå´n Tribute men med tanke på att Lakland gör sina i Tawianesien också och folk anser det är bra kvalle och betalar 15 loppor i nypris så tror jag säkert om man kan pruta en tusing på den i annonsen så har man gjort en bra deal.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Även svenska butiker säljer G&L-fyror för mellan 6-7 tusen nya. En femma kanske är lite dyrare, därför drog jag till med 8.

Om Lakland gör sina Skyline eller vad de heter i nåt billigare land än Korea så tycker jag det är ruskigt dyrt med 15.000 kr. Slår vad om att samma fabriker, maskiner och personal står och bygger Squier, Mighty Mite, Eden och liknande i 3.000 kr-klassen när de inte bygger Lakland. Men Lakland har väl lyckats med sin marknadsföring då antar jag så att en hög prissättning i sig ger exklusivitet åt instrumenten.

Å andra sidan kan man ju säga att kvaliteten i de här billigaste länderna håller på att bli så bra att snart ingen europeisk byggare kommer kunna ta betalt för serietillverkade instrument gjorda i USA och Europa. Endast exklusiva handbyggare kommer att ha sin marknad kvar. Den Squier Jazz jag köpte för några månader sedan för under 2.500 pix från tysken är så pass bra att det egentligen ur spel- och ljudsynpunkt inte finns några skäl att köpa nåt dyrare.

Det är nästan bara för att tillfredsställa min lust för det exklusiva som jag köper dyrare basar, mer att mätta en känsla än något konkret kvalitetskrav. Och ska jag slanta upp 15, 20 eller ännu fler papp för att få den känslan, då funkar det inte för mig om instrumentet är tillverkat av taiwnesen vid CNC-maskinen bredvid taiwanesen som gjorde min 2,5k Squier.

/Mats D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nej, håller med dig Mats. Helt klart.
Jag är inte heller villig att casha upp 15 loppor eller ens 10-12 för asienbyggda prylar faktiskt, även om de är hur bra som helst.
Sadowsky möjligtvis då... för 10... :D

Tror att Lakland skulle flytta tillverkningen av Skylineserien till just Indonesien rätt snart, eller hur var det?
Personligen tycker jag att de Skylinebasar jag testat och den jag ägt, har spöat alla Squier etc utan tvekan, men jag tycker ändå inte att de motsvarar nypriset.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Just Indonesien är ju ett av de allra billigaste länderna och där görs ju också de allra billigaste Squier-gitarrern (inklusive de jag köpte) så då blir ju jämförelsen mellan en Lakland för 15 och en Squier för 2,5 ännu mer närliggande.

Personligen tycker jag mest det är småsaker som drar ned min Squier-bas jämfört med dyrare instrument, att agathis-kroppen är en aning tyngre än en i al, att stålet i mekaniken verkar vara av lägre kvalitet och att den verkar vara direktmonterad med skruvdragare utan förborrning. Och så kan det ju vara irriternade att det skiljer några millimeter här och där i passform jämfört med dyrare Fender så det kan vara lite problematiskt att uppgradera till dyrare delar. Det blev en del filande när jag skulle byta plektrumskydd t ex och skruvhålen för halsen sitter också lite längre in i halsfickan så det går inte att skifta till en Fender-hals utan att plugga igen halsen och borra nya. Men sådana avvikelser från Fender-standard har ju inget med absolut kvalitet att göra så länge toleranserna mellan delarna i sig är små. En sak som jag t o m tycker är bättre på båda de Squier-basar och den Squier-gitarr jag köpt jämfört med flera dyrare instrument är bandjobbet, i synnerhet hur man rundat av alla vassa kanter på bandändarna.

/Mats D
Skriv svar