En fiolbas från 1965 eller senare ligger väl på mellan 8-12000:- i originalskick men en sådan här är (för vissa då...) mer ett samlarobjekt eftersom dessa basar gjordes i väldigt små serier innan ett gäng grabbar från Liverpool ändrade på den saken...
Jag uppskattar att en original´59-60 går på mellan 25000:- och 30000:- därför satte jag denna till 10k, tror det är rimligt.
Får be om ursäkt får tråkiga kommentarer tidigare här, det är lite lökigt att dissa priser i annonser, men samtidigt så tycker jag det är sunt att det är folk som reagerar här på forumet iaf.
Hej, jag har inget emot kommentarer, det är helt lugnt. Bakstycket ser klart bytt ut, plektrumskyddet är däremot helt original. Den är från 59-60 (se rubrik). Jag tror jag är rätt ute med priset men om ingen köper den för 10k så var den väl inte värd det, det är inte värre än så.
Om jag vore du skulle jag lämna in basen och fixa halsen innan jag sålde den. Det känns som köpare alltid lite risky med ett objekt som är trasigt även om säljaren garanterar att felet är lätt att åtgärda.
Och +1 på att testa att sälja den i USA. Det är där det finns stålar att hämta för tidiga Höfnrar.
Senast redigerad av bootsy den mån 26 jan 2009, 13:40, redigerad totalt 1 gånger.
Synd på bakstycket som verkar vara bytt mot ett i svensk furu. Halsen lagar ju en luthier så det inte syns och säkert för en rätt rimlig slant också. Bakstycket går väl också att byta igen mot ett i mer korrekt träslag men det blir nog dyrare.
Om det var min bas skulle jag nog lägga ut de tusenlappar det kostar att fixa halsen och bakstycket och sälja sedan. Säg att man plöjer ned 5.000 kr på restaurering. De pengarna kan man säkert få igen tre-fyra gånger om sedan vid en försäljning utöver de tio som nu begärs. Alternativt kan det ju bli bra timpenning för den som har de rätta hantverkskunskaperna att köpa denna och själv göra det som behövs och sedan sälja.
jag tycker det är lite tråkigt att en sån här godbit inte ska stanna i Sverige, men du får ju helt klart ut mer pengar för den på Ebay.
sen tycker jag inte alls den är för häftigt prissatt. hade det varit en Fender P-bas från 1960 som varit strippad på lack/lackad i grönmetallic och fått en stallmick risigt infräst så hade 10 papp varit ett "guldpris".