Fender Precision 1976
Skönt sliten Sunburst.
Snr: 76 51689.
En liten fränsning under skyddet och vid trussen.
(så att man kan justera den utan att plocka av halsen)
Liten spricka i skyddet vid jacket.
Ingen lättviktare, men bra ton och skön att spela på.
En hel del slitningar och dings. M.a.o en sjuhelsikes massa Mojo.
15000:- eller bud.
Intressanta byten: 70-tals Jazz. HPD-Jazz kan läggas in vid ev. byte.
*EDIT
Rätt ska vara rätt, hade inte intentionen att fara med osanning angående micken. Det är en mick från 1976, alltså inte den som basen blev levererad med. Att rattar,potar och p-skydd (från en 77:a) var bytta visste inte jag.
Senast redigerad av Mike den fre 27 mar 2009, 20:34, redigerad totalt 3 gång.
man kan ju verkligen undra om man kan använda uttrycket originalmick om det är en ersättningsmick från samma period.. men jag är nog väldigt sugen hursomhelst..
blackparkas skrev:Jag tycker helt klart det bör räknas som en originalmick även om den inte suttit i denna basen från början.
Då tycker vi olika. definitionen av original för min del avser "oändrad". Vilket innebär att man inte kan säga "helt original"..
Men den är ju oändrad i det avseendet egentligen....
Det finns inget som säger att det inte ÄR just den mick som sitter där som satt där från början...
Där är jag inte så kinkig, även om det förstås är grymt kul om det är original på riktigt rakt igenom förstås.
Just denna bas är ju lite fräst under p-skyddet, så den är ju inte original rakt igenom iaf.
Men det är då klart den snyggaste P-basen från den halvan 70-talet jag sett...!
Bara en så´n sak är ju värd några tusen...
men alltså, det är ju det som är poängen med original. Att det just ÄR originaldelarna i basen! Är det inte originaldelar så ska man inte kalla det original. Då är det utbytesdelar. Det är en jäkla skillnad på det ut äkthetssynpunkt skulle jag iallafall vilja hävda. Men för min del bryr jag min inte om det är original eller ej, men rätt ska då vara rätt.
med andra ord så ska man inte kalla något för original om det inte är orört.
macahan skrev:men alltså, det är ju det som är poängen med original. Att det just ÄR originaldelarna i basen! Är det inte originaldelar så ska man inte kalla det original. Då är det utbytesdelar. Det är en jäkla skillnad på det ut äkthetssynpunkt skulle jag iallafall vilja hävda. Men för min del bryr jag min inte om det är original eller ej, men rätt ska då vara rätt.
Fast det är ju inte så lätt att kunna intyga till 100%.
Min 75:a SKA vara original och orörd, men det lär ju ha varit ett GÄNG ägare före mig och nån kan ju ha bytt till andra 70-talsdelar utan att tala om det nånstans på vägen. Man måste ju nästan vara förste ägare för att kunna verifiera att inget nånsin blivit utbytt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
ja precis, så därför ska man inte slänga sig med uttrycket "original" om man inte har en "original-bas"
Intyg hit och intyg dit.. Det är oväsentligt egentligen, det som är väsentligt är att inte missbruka ordet. Speciellt om man själv bytt ut delar eller känner till att man kompletterat med delar.
Jojo... Det här kan man ju diskutera hur länge som helst.
Dock kan jag intyga att den här basen inte är original rakt igenom.
Dels är det fräsningarna och sedan är varken pot:ar eller knobs original, även om knobsen är Fender original...
Hade det inte varit för det så hade nog jag också kallat den för helt original, även om micken är utbytt mot en från samma årgång.
Vill mer än gärna köpa tillbaka den här, men det finns inte på världskartan. Alls.
utbytesdelar man känner till ska alltid beskrivas annars så ger man inte en korrekt beskrivning av varan man säljer och det är viktigt att göra. Sen får ni tycka att jag en en petimäter eller vad det heter men det är ju precis det här slarvet som gör att icke samlarvärdiga instrument säljs för samlarpriser.
macahan skrev:men alltså, det är ju det som är poängen med original. Att det just ÄR originaldelarna i basen! Är det inte originaldelar så ska man inte kalla det original. Då är det utbytesdelar. Det är en jäkla skillnad på det ut äkthetssynpunkt skulle jag iallafall vilja hävda. Men för min del bryr jag min inte om det är original eller ej, men rätt ska då vara rätt.
med andra ord så ska man inte kalla något för original om det inte är orört.
Helt rätt! Det var inte för än mot slutet av 70-talet som Fender började med "matching numbers", dvs att det satt en klisterlapp på undersidan av plektrumskyddet med serienumret på och en likadan i halsfickan. På så sätt kunde man se att delarna hör ihop. På en tidigare Fender är det nästan omöjligt att veta om delarna suttit där från början eller om de har blivit utbytta mot original-dito, om man inte ser tydliga spår av det förstås.
Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70
Jag är sugen på att byta P-bas.
Sunburst är enda alternativet.
Orginalmickar eller åtminstone tidstypiska ett måste.
Då är frågan kan jag få ut motsvarande 15 k för min P-78 antigua utan orginal plektrumskydd (numera tortoise)? Hur är halsen på den här 76an? Min 78 väger bly och har fet hals. Jag vill ha en ganska snarlik tung bas fast där halsen är något mera lättspelad. Dock måste hals och kropp kännas tillräckligt tung och gedigen för att kunna tåla hårt "Geezer" spel på halsen.