Fast då behöver man fast jobb. Banker KANSKE godtar en om man dels har en borgenär och dels har ett skriftligt eller muntligt intyg från sin arbetsgivare om att ens tjänst kommer fortsätta efter provanställningen/vikariatet.
Fast ja, det kanske blir till att "låna" lite ur valvet...
FreCKo skrev:fast tjänst schmast tjänst, bara vänta på rätt tillfälle, råna banken och fly landet med 150 miljoner kronor...
Du som är insider kan väl göra en riktig Oceans 1X-grej? Eller som det som hände i Brasilien förra året...
Nja. Eftersom mycket affärer sköts på internet eller via bankomater så har vi inte sådär sjukt stor penninghantering. You'd be suprised hur lite stålar vi faktiskt har på kontoren.
FreCKo skrev:Fast då behöver man fast jobb. Banker KANSKE godtar en om man dels har en borgenär och dels har ett skriftligt eller muntligt intyg från sin arbetsgivare om att ens tjänst kommer fortsätta efter provanställningen/vikariatet.
Fast ja, det kanske blir till att "låna" lite ur valvet...
Blancolån kanske? Jag fick låna 40.000kr av min bank utan säkerhet och borgenär. Räntan är inte så värst hög heller.
Senast redigerad av basmartin den mån 09 jul 2007, 00:36, redigerad totalt 1 gånger.
Avafan... lån ska man ta det lugnt med! Se till att spara som ett svin ett tag istället. Det finns alltid bra erbjudanden! Man bör väl kunna pröjsa MINST halva i alla fall.
Kim S skrev:Avafan... lån ska man ta det lugnt med! Se till att spara som ett svin ett tag istället. Det finns alltid bra erbjudanden! Man bör väl kunna pröjsa MINST halva i alla fall.
Kim S skrev:Avafan... lån ska man ta det lugnt med! Se till att spara som ett svin ett tag istället. Det finns alltid bra erbjudanden! Man bör väl kunna pröjsa MINST halva i alla fall.
Det enda man måste se till är att man måste kunna betala amorteringen varje månad, men annars ser jag ingen större nackdel i att ta lån.
basmartin skrev:
Det enda man måste se till är att man måste kunna betala amorteringen varje månad, men annars ser jag ingen större nackdel i att ta lån.
Klart, det beror ju på situationen. Men fatta vilken jobbig sits om man plötslig MÅSTE låna pengar till något som faktiskt är en kris och man inte blir beviljad för att man redan har ett lån på en GAS-bas. Om man klarar att betala av ett lån så kan man nog också spara några månader tills det att man mer eller mindre kan köpa det man vill ha ändå. (Ni inser väl att jag stått inför samma dilemma nyligen? )
basmartin skrev:
Klart, det beror ju på situationen. Men fatta vilken jobbig sits om man plötslig MÅSTE låna pengar till något som faktiskt är en kris och man inte blir beviljad för att man redan har ett lån på en GAS-bas. Om man klarar att betala av ett lån så kan man nog också spara några månader tills det att man mer eller mindre kan köpa det man vill ha ändå. (Ni inser väl att jag stått inför samma dilemma nyligen? )
Aha.. Det är ju klart, vad som helst kan ju hända. Men i mitt fall så gjorde jag en flerårskalkyl och kom fram till att det skulle fungera. Jag tog ett lån när jag startade min firma bl a för att köpa dator och hemstudioutrustning, något som jag nog aldrig skulle ha kunnat spara ihop till annars. Plus att ett lån gör ju att jag får ett minus-resultat vilket gör att jag slipper att betala skatt, eftersom man bara behöver skatta för vinsten
Svensson skrev:Klart att man ska låna, kan ju dock vara på sin plats med ett och annat visdomsord åt juniorerna, trots att dom arbetar på bank!
Sant. Mitt visdomsord är i så fall: Om det är något som du verkligen behöver men inte har råd med, låna. Är det något du egentligen inte behöver men verkligen vill ha, spara istället.