Hagström Proto-Bass [ebay.com]

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Hagström Proto-Bass [ebay.com]

Inlägg av knedy »

DOm här är ju jääääkligt ovanliga och jäkligt coola. inget jag hade lagt pengar på men whatever.
http://cgi.ebay.co.uk/HAGSTROM-PROTO-BA ... 3|294%3A50
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Frikkin heck bajsstjärt!

En sådan där är nog det enda jag skulle kunna tänka mig att köpa i dagsläget, men knappast för 6000 dollar....

En snubbe här i stan hade som sagt en så´n där fast brunaktig som enl sägen ska ha sålts för en spottstyver till en snubbe i Alfta....

Ajajaj..... hade den kostat hälften kanske man hade funderat på att sälja nå´n dussinbas man har där hemma...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Fast det där är ingen "riktig" Hagström egentligen. Byggd i Japan för den Kanadensiske agenturen som hoppades på att Hagström skulle godkänna dem, men enligt insatta så var kvalitet för låg för att Hagström skulle gå med på licenstillverkning. Fast de är rätt så coola på ett udda vis...
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Jag hade gärna lagt pengar på en, men ALDRIG I HELVETE 6000 dollar. Klart ovärt, trots ovanlighetsfaktorn.

Dagens Hagström kunde ju ta och göra en reissue till hyggligt pris istället.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Matte skrev:Fast det där är ingen "riktig" Hagström egentligen. Byggd i Japan för den Kanadensiske agenturen som hoppades på att Hagström skulle godkänna dem, men enligt insatta så var kvalitet för låg för att Hagström skulle gå med på licenstillverkning. Fast de är rätt så coola på ett udda vis...

Jojo, det vet jag, och det vet nog Knedy också misstänker jag.
Trots detta så är det en raritet och en ball bas.

Tror dessutom att det var så att det japanska företaget ville köpa Hagström och skickade prov på hur man kunde utveckla och modernisera.
Vill minnas att det var något sådant det stod på en engelsk Hagström-sida jag kikade på för länge sedan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Som sagt, ytterligare en modell som dagens Hagström borde göra en reissue av. Snygg! Och på tok för dyr för andra än hängivna samlare.
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Matte skrev:Fast det där är ingen "riktig" Hagström egentligen. Byggd i Japan för den Kanadensiske agenturen som hoppades på att Hagström skulle godkänna dem, men enligt insatta så var kvalitet för låg för att Hagström skulle gå med på licenstillverkning. Fast de är rätt så coola på ett udda vis...
Det där med kvaliteten får nog tas med en nypa salt. Sen när är 80-tals Japanare dåliga? Jag tror snarare att Karl-Eric S:r var en stofil som inte gillade nytänkande. Man körde ju med 50-tals design på Swedearna fortfarande! När dessutom utomstående kommer med idéer om förnyelse, då är väl ändå måttet rågat!
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++

Inlägg av Pentastar »

Det var så att Hagströms management var alla gamla dragspelsgubbar som inte förstod att utbudet behövde förnyas och anpassas efter tiden.
Hagström gick i graven för att de helt enkelt byggde instrument som ingen ville ha med dålig kvalitet. Den absoluta döden var de japanska tillverkarna som byggde bättre men avsevärt billigare instrument.

Har japanerna lagt Ebony på denna så tror jag det kan vara det bästa som fått en Hagströmlogga på sig.

Det där med att japanerna 1982 skulle göra saker som inte levde upp till Hagströms kvalitetsstandard tror jag är en gammal svensk nostalgidröm.
Time is a cruel companion
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++

Inlägg av Pentastar »

Lestrange skrev:
Det där med kvaliteten får nog tas med en nypa salt. Sen när är 80-tals Japanare dåliga? Jag tror snarare att Karl-Eric S:r var en stofil som inte gillade nytänkande. Man körde ju med 50-tals design på Swedearna fortfarande! När dessutom utomstående kommer med idéer om förnyelse, då är väl ändå måttet rågat!
På 80talet var det ju bara japanerna som byggde spelbara instrument :D
En Fender USA från den tiden är ju lika bra som en träpinne med en sytråd på :D

Att HAgström skulle dissa kvaliteten på den japanska prototyen är bara önsketänkande från sosse-nostalgiker som kör Volvo och har staket runt villan (som förövrigt kommer att bytas mot en lägenhet nu när industrijobben är borta) :D
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++

Inlägg av Pentastar »

Detta är nog den snyggaste Hagströmbasen efter glittertopparna.

Fan att Hagströms chef var en gaggig gammal dragspelsgubbe som inte kunde förnya sig.
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+

Inlägg av LarsGBG »

peter_s skrev:Som sagt, ytterligare en modell som dagens Hagström borde göra en reissue av. Snygg! Och på tok för dyr för andra än hängivna samlare.
Dom borde göra reissue av Swede och Superswede. Båda slår ju vad dom har nu.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

+ 1 på Penta både när det gäller att den här är snyggaste basen med hagströmlogga, iaf en av dem och på att Hagström var lite för konservativa.

Dock om man ska lita på infon´n så var det ju på tal om att den japanska firman ville KÖPA Hagström, vilket jag förstår på ett sätt att de inte ville. Hagström hade säkerligen dock funnits kvar, om än inte idag, så iaf längre och med bättre kvalitét än många Hagströmguror från förr och från de nya som kommit senaste åren.

+1 också på LarsGBG om att de borde göra reissue på Superswede och Sweden....
Det är ju både de snyggaste och bästa hagströmbasarna...

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

tycker ni verkligen den är snygg? jag tycker den är sketaful om jag ska vara helt ärlig. Det är nog i mina ögon bland det fulaste som hagström gjort. Men udda ändå och intressant att det är just en hagström.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker den är skitsnygg. Speciellt huvudet tycker jag är ballt.

Sedan är det ju egentligen inte en Hagström, men den tillhör ju ändå Hagström-historian på nå´t vis känns det som.

Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++

Inlägg av Pentastar »

blackparkas skrev:Jag tycker den är skitsnygg. Speciellt huvudet tycker jag är ballt.

Sedan är det ju egentligen inte en Hagström, men den tillhör ju ändå Hagström-historian på nå´t vis känns det som.
HAgströms misstag var ju att inte lyssna på kanadickerna.
De visste ju vad kunderna ville ha och vid den tidpunkten var man ju tvungen att vara lite futuristisk och "spejsad" :D
Hagström föll verkligen på att de inte förnyade sig. Vintage var ju stendött på 80talet och Gibson 59 flametopparna gick ju för 25000kr.
En typ 65 P-bas kostade ju runt 1500kr då :D

Jag tror att Hagström hade blivit en del av Kanda Shokai om japanerna köpt det. Det är förataget som äger bla Fender Japan och Greco. Idag världens näst största tillverkare av gitarr/bas och en omsättning på flera miljarder dollar. Dom hade nog tagit in Hagström och lagt det som en nisch med Zemaitis (som de fick köpa).
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

LarsGBG skrev:Dom borde göra reissue av Swede och Superswede. Båda slår ju vad dom har nu.
Jag håller med, och vill gärna lägga till Concorde-modellen till listan av basar som de borde bygga igen. Och jag hade, förutsägbar som jag är, lätt köpt en nytillverkad Coronado VI...
macahan skrev:tycker ni verkligen den är snygg? jag tycker den är sketaful om jag ska vara helt ärlig. Det är nog i mina ögon bland det fulaste som hagström gjort. Men udda ändå och intressant att det är just en hagström.
Ja faktiskt. Men jag måste erkänna att jag under årens lopp har gått igenom hela spektret av åsikter om dess estetiska kvaliteter. Från just "sketaful", via "intressant som historiskt dokument, och potentiell inventarie i TV-serien V", till "snygg". :)
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Falcon skrev:Jag är lessen, men för mig är den bara ful.
Dagens understatement.....
Bild
TVR!
Because Porsche are for girls.
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Ni har fel. Den är estetiskt fulländad.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

För att klargöra; AB Albin Hagström har aldrig lagt ned! De slutade med instrumenttillverkning på 80-talet, och har sedan dess varit ett fastighets- och investmentbolag. Nyligen har Hagström köpt tillbaka sitt gamla reservdelslager av gamla generalagenten Musitech. Bossen är Karl-Eric J:r, Albins sonson.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Lestrange skrev:För att klargöra; AB Albin Hagström har aldrig lagt ned! De slutade med instrumenttillverkning på 80-talet, och har sedan dess varit ett fastighets- och investmentbolag. Nyligen har Hagström köpt tillbaka sitt gamla reservdelslager av gamla generalagenten Musitech. Bossen är Karl-Eric J:r, Albins sonson.
En undran, hur mycket har AB Albin Hagström, och Hagströms gamla anställda, att göra med de nya gitarrerna? Är det bara så att namnet Hagström köpts och sedan placerats på de nya gurorna, som i så många andra fall, eller är någon från det gamla, ursprungliga företaget inblandat i själva designprocessen? Det sistnämnda hade varit det coolaste.
mekaniskt
Medlem

Inlägg av mekaniskt »

peter_s skrev:
Lestrange skrev:För att klargöra; AB Albin Hagström har aldrig lagt ned! De slutade med instrumenttillverkning på 80-talet, och har sedan dess varit ett fastighets- och investmentbolag. Nyligen har Hagström köpt tillbaka sitt gamla reservdelslager av gamla generalagenten Musitech. Bossen är Karl-Eric J:r, Albins sonson.
En undran, hur mycket har AB Albin Hagström, och Hagströms gamla anställda, att göra med de nya gitarrerna? Är det bara så att namnet Hagström köpts och sedan placerats på de nya gurorna, som i så många andra fall, eller är någon från det gamla, ursprungliga företaget inblandat i själva designprocessen? Det sistnämnda hade varit det coolaste.
Som jag har förstått det så är alla NYA Hagströms gitarrer och basar designade i USA men byggda i Kina eller Japan eller nåt sånt, Asien iallafall.

Undra om herrarna i ZZ Top stod som modeller för den basen? Jag ser iallafall dom framför mej när jag ser den där!
Epi Thunderbird, Fender Bassman, Peavy Basic 60, Billig P-baskopia...
More gear than skill!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Fast... då har de ju lagt ner i fråga om gitarrer och basar, eller hur?
Iom att de inte tillverkar dem längre så får man väl ändå lov att säga att de lagt ner.

Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Det är korrekt att nya Hagström gitarrer byggs i Kina, under ledning av ett gäng amerikaner. De "hyr" bara namnet.
Ja, Hagströms gitarrtillverkning har lagts ned, Hagström har inte lagts ned. Lingvistik, mina herrar!
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem

Inlägg av KSFR »

Lestrange skrev:Det är korrekt att nya Hagström gitarrer byggs i Kina, under ledning av ett gäng amerikaner. De "hyr" bara namnet.
Ja, Hagströms gitarrtillverkning har lagts ned, Hagström har inte lagts ned. Lingvistik, mina herrar!
Tillverkas inte vissa av de nya instrumenten i Kanada? Jag har för mig att det är så iaf.

Ontop, Snyggaste basen någonsin. Värd 6000USD? kanske, men jag har inte råd :(
Medlem i Hagströmsmaffian.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Oj !

Den var ju riktigt trevlig ju. Bort med Hagström-loggan sen är man hemma. Kompis med t-bird el. rex.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Skriv svar