Kontra på vendolin

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
spinaeus
Medlem

Kontra på vendolin

Inlägg av spinaeus »

kan det vara nåt? vad säger de som vet?

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5662590
1991 fretless EBMM Stingray, sunburst
1994 EBMM Stingray, natural velvet
GK MBS-III
Användarvisningsbild
bashenrik
Medlem

Inlägg av bashenrik »

Det är nästan omöjligt att säga något om basen, på så knapphändig information. Saker som är bra att veta för att ge någon form av utlåtande är bl.a:

- Är det en träbas? (dvs, helt i trä, delvis trä med plywoodsarger, hel-plywood?)
Att den är handbyggd säger egentligen ingenting, mig veterligen finns det ingen maskinell tillverkning av basar.

- Vilken mensur har den? (3/4 - mest sannolikt, 7/8, 4/4?)
Exakt vilken stränglängd den har tycker jag alltid är intressant då måtten på kontrabas varierar kraftigt.

- Tillverkningsår och känd historia? (gällande lagningar, ev. modifieringar, osv)
Ger ofta en bra fingervisning om instrumentets kvalité och vad man kan förvänta sig att få.

Med tanke på priset (13,500) så är det gissningsvis ingen träbas, kanske t.o.m. en ren plywood (vilket iofs inte behöver vara dåligt). Ett annat varningstecken för mig är att den förefaller vara rejält klarlackad, vilket endast förekommer på instrument av sämre kvalité (hantverksmässigt) På dyrare basar förekommer inte tjocka lackningar, då det anses påverka den akustiska ljudkvalitén i negativ riktning.

Naturligtvis så är personlig smak och syftet med ett basköp helt avgörande för vilka kvalitéer man uppskattar i en bas och därigenom så är det omöjligt att svara på frågan om denna bas kan vara något att ha. Däremot så kan man baserat på den lilla information som finns tillsammans med bilden gissningsvis anta att det är ett lågprisinstrument med en rå akustiskt ljudkvalité - därmed inte sagt att detta inte är bra egenskaper i vissa sammanhang.

Är du intresserad, ring upp och ställ frågorna ovan, så kommer du att få en bättre bild av om basen är något att ha.

Lycka till.
Användarvisningsbild
spinaeus
Medlem

Inlägg av spinaeus »

Tack för tipsen! Bra med en sorts manual att ha i åtanke vid kontraköp.

Jag är superintresserad av ha och lära mig spela kontra och det är (antar jag) nånstans i den prisklassen jag eventuellt högst kan tänka mig för att offra på ett nybörjarinstrument. Över 15 känns fånigt för nåt jag inte riktigt vet om det egentligen kommer bli något av.

Lite OT kanske men finns andra saker att tänka på för elbasisten som vill bli nybörjare på kontra?
1991 fretless EBMM Stingray, sunburst
1994 EBMM Stingray, natural velvet
GK MBS-III
Skriv svar