Lotteripoll 2/2: Tidsbegränsning av lotteri
- fieldflower
- Hedersmedlem
Lotteripoll 2/2: Tidsbegränsning av lotteri
Tjo!
Del 2 här då...
Den här funderingen är ifall man borde tidsbegränsa lotterierna...?
Det är ju många lotterier i kön, och en del drar ut rejält på tiden.
Man får väl klura ut nåt bra sätt att basera tiden på eftersom det inte är samma sak att sälja en Squierbas för 2000:- som att sälja en Ampegrigg för 35000:-... Det är ju naturligt om Ampegen tar mer tid eftersom det blir fler och troligen dyrare lotter, men så man ser slutet nånstans...
Min tanke här vore att då tidsfristen är slut får säljaren bestämma sig för att antingen dra tillbaka lotteriet eller köra på med de lotter som blev sålda... Detta skulle väl inte köras stenhårt och samvetslöst, men som lite sisådär riktlinje... På så sätt kan ju näste i kön få en uppfattning om när det kan tänkas bli dags.
Om ni tycker att det vore en bra idé - berätta gärna hur man skulle spika tiden: På värdet, antal lotter, knedy bestämmer, säljaren föreslår själv, etc.
Del 1 handlar om lottvärde vs varans värde.
Del 2 här då...
Den här funderingen är ifall man borde tidsbegränsa lotterierna...?
Det är ju många lotterier i kön, och en del drar ut rejält på tiden.
Man får väl klura ut nåt bra sätt att basera tiden på eftersom det inte är samma sak att sälja en Squierbas för 2000:- som att sälja en Ampegrigg för 35000:-... Det är ju naturligt om Ampegen tar mer tid eftersom det blir fler och troligen dyrare lotter, men så man ser slutet nånstans...
Min tanke här vore att då tidsfristen är slut får säljaren bestämma sig för att antingen dra tillbaka lotteriet eller köra på med de lotter som blev sålda... Detta skulle väl inte köras stenhårt och samvetslöst, men som lite sisådär riktlinje... På så sätt kan ju näste i kön få en uppfattning om när det kan tänkas bli dags.
Om ni tycker att det vore en bra idé - berätta gärna hur man skulle spika tiden: På värdet, antal lotter, knedy bestämmer, säljaren föreslår själv, etc.
Del 1 handlar om lottvärde vs varans värde.
Medlem i PB50+
- Punkster
- Medlem+++
Jag röstade nej.
Det ligger ju också ofta i utlottarens intresse att bli av med sin vara ganska fort. Sen får man ju sätta det i relevans till värdet på varan, naturligtvis.
Jag och Spock körde ju ett dubbellotteri på våra MIJ Fenders. Det gick lite trögt med försäljningen på slutet, så vi reade ut dom sista lotterna. Det gick alldeles utmärkt och dom sålde slut snabbt.
Det ligger ju också ofta i utlottarens intresse att bli av med sin vara ganska fort. Sen får man ju sätta det i relevans till värdet på varan, naturligtvis.
Jag och Spock körde ju ett dubbellotteri på våra MIJ Fenders. Det gick lite trögt med försäljningen på slutet, så vi reade ut dom sista lotterna. Det gick alldeles utmärkt och dom sålde slut snabbt.
/Linus
- knedy
- VIP medlem
Det finns redan nu faktiskt... mer eller mindre.
Efter 2 veckor - och det sinat av med köpare - får man antingen gå ner i lottantal eller som det som verkar ge bäst resultat i att få det slutsålt - sälja av resterande till rabatterade priser för dom som redan bokat siffror, eller så får man helt enkelt kasta in hatten och tacka för sig.

Officiell stormästare i EB-orden
- Lestrange
- Medlem+
Är det överhuvud taget någon som reflekterat över olagligheten att anordna lotterier utan tillstånd från farbror staten? Gör som spelprogrammen på TV; lägg till en fråga typ "vilken veckodag kommer efter Onsdag?" eller "vad heter Sveriges huvudstad?". Då är det inte längre ett lotteri, utan en tävling! 

- olabola
- Medlem++
Jag har tänkt på det och skiter i det ocksåLestrange skrev:Är det överhuvud taget någon som reflekterat över olagligheten att anordna lotterier utan tillstånd från farbror staten? Gör som spelprogrammen på TV; lägg till en fråga typ "vilken veckodag kommer efter Onsdag?" eller "vad heter Sveriges huvudstad?". Då är det inte längre ett lotteri, utan en tävling!

- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Det har funderats många gånger och diverse bekantingar till forummedlemmar som antingen är jurist eller läser juridik tycker inte att det är några problem. Hade väl att göra med att lotterierna inte är publika utan bara för forummedlemmar om jag inte missminner mig.Lestrange skrev:Är det överhuvud taget någon som reflekterat över olagligheten att anordna lotterier utan tillstånd från farbror staten? Gör som spelprogrammen på TV; lägg till en fråga typ "vilken veckodag kommer efter Onsdag?" eller "vad heter Sveriges huvudstad?". Då är det inte längre ett lotteri, utan en tävling!
- MatsD
- Medlem++
I det fall någon skulle bli blåst på vinsten eller knedy skulle visa sig vara köpt av Parkas och Hellboy så skulle det säkert kunna bli rättsliga efterräkningar med åberopande av lotterilagen, men annars behöver vi nog inte vara oroliga över att storebror ska ta oss i örat för våra interna lotterievenemang.
Jag röstade ja till tidsgräns för försäljningsmomentet och jag tycker dessutom att den bör vara strikt och absolut inte längre än 2 veckor. Sista dagen får anordnaren antingen avisera att han nöjer sig med vad han fått ihop och osålda lotter stryks, alternativt får han annullera lotteriet. Att dribbla med ändrade lottpriser mot slutet är inte nån bra idé
I praktiken blir ju två veckor ändå minst tre veckor ínnan alla betalt och knedy knåpat ihop en dragningsvideo. Om vi låter lotterierna dra ut på tiden mer än så, då befarar jag att intresset för lotterier överhuvudtaget kommer att minska, man vill liksom att det ska vara lite action och att man inte hunnit glömma att man bokade sig för en lott när det väl är dags för dragning.
/Mats D
Jag röstade ja till tidsgräns för försäljningsmomentet och jag tycker dessutom att den bör vara strikt och absolut inte längre än 2 veckor. Sista dagen får anordnaren antingen avisera att han nöjer sig med vad han fått ihop och osålda lotter stryks, alternativt får han annullera lotteriet. Att dribbla med ändrade lottpriser mot slutet är inte nån bra idé
I praktiken blir ju två veckor ändå minst tre veckor ínnan alla betalt och knedy knåpat ihop en dragningsvideo. Om vi låter lotterierna dra ut på tiden mer än så, då befarar jag att intresset för lotterier överhuvudtaget kommer att minska, man vill liksom att det ska vara lite action och att man inte hunnit glömma att man bokade sig för en lott när det väl är dags för dragning.
/Mats D
- TDHP
- Forumvärd
Jag säger ja. Det kan ju bli lotterier som hänger med månad efter månad utan att dras annars, och det är ju bara tråkigt. 2-4 veckor låter bra tycker jag.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- Lestrange
- Medlem+
- Mike
- The Transporter
Jag tycker att:
Säljaren får sätta vilket pris/lottantal han vill.
Man har en deadline på sista "köpdag" för lotterna.
När tiden har gått ut så köra man lotteriet, oberoende av antal sålda lotter.
På detta sättet måste säljaren tänka till lite när det gäller antal och pris.
Ev. kan man ha en tidigare tidpunkt så säljaren har rätt att dra sig ur om intresset är för svalt.
Tex. har man två veckor på sig att bli av med alla lotter.
Fram till en vecka innan dragning har säljaren rätt att blåsa av allt.
Sätter man medvetet ett högt pris så blir det ju lite lotteri för säljaren också.
My 50c.
Ev. kan man ha en tidigare tidpunkt så säljaren har rätt att dra sig ur om intresset är för svalt.
Sätter man medvetet ett högt pris så blir det ju lite lotteri för säljaren också.
My 50c.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
- blackparkas
- Medlem++++
JA, jag tycker att man bör ha nå´n form av tidsbegränsning.
Mitt och SE79:s Marshallotteri gick ju för trögt till exempel, vilket var olyckligt.
NEJ, jag tycker INTE man ska få sätta vilket pris/antal lotter som helst.
Jag tycker att priset måste vara skäligt i förhållande till vad man skulle få ut för skiten vid försäljning, annars blir det för lätt att bara utan att försöka normala vägar att välja l otteri för där får man mycket mer betalt än om man skulle sålt det den normala vägen...
Det lotteri som är på g nu t.ex. tycker jag personligen är sanslöst.
Riggen har legat ute för 35000 både på Blocket och PB i flera veckor utan att bli såld, ergo, den är inte värd de pengarna på svenska beggatmarknaden.
Likväl som det vart för många lotter i vårt Marshallotteri kanske, där jag iofs tyckte det var skäligt eftersom prylarna var värda det iom att vi som lottade ut det hade betalt de pengarna. Nu reade vi ut några lotter på slutet och iaf jag gick back på den försäljningen, vilket är helt ok, man kan inte göra bra affärer hela tiden.
Största anledningarna till att jag tycker det ska vara någorlunda marknadspriser på prylarna är att dels så slipper det bli så långa köer på lotterierna, detta avhjälps ju något om man sätter en tidsbegränsning.
Det andra är att jag helt enkelt inte tycker man ska tjäna mer pengar på att lotta ut sina grejer än vad marknaden är redo att betala.
Här skjuter jag ju mig själv lite i foten, har tänkt ett tag på att lotta ut Pink Paisleyn, men samtidigt så vet jag vad jag vill ha ut för den och vad jag betalt för den och vad likvärdiga basar, fast mindre ovanliga går för...
Det är väl kanske lite lika med Hiwatt-rigggen förstås. Lite ovanligare än allt annat på marknaden och svindyrt nytt, dock så verkar ju marknaden för stora coola svindyra riggar vara minimal i Sverige.
Mitt och SE79:s Marshallotteri gick ju för trögt till exempel, vilket var olyckligt.
NEJ, jag tycker INTE man ska få sätta vilket pris/antal lotter som helst.
Jag tycker att priset måste vara skäligt i förhållande till vad man skulle få ut för skiten vid försäljning, annars blir det för lätt att bara utan att försöka normala vägar att välja l otteri för där får man mycket mer betalt än om man skulle sålt det den normala vägen...
Det lotteri som är på g nu t.ex. tycker jag personligen är sanslöst.
Riggen har legat ute för 35000 både på Blocket och PB i flera veckor utan att bli såld, ergo, den är inte värd de pengarna på svenska beggatmarknaden.
Likväl som det vart för många lotter i vårt Marshallotteri kanske, där jag iofs tyckte det var skäligt eftersom prylarna var värda det iom att vi som lottade ut det hade betalt de pengarna. Nu reade vi ut några lotter på slutet och iaf jag gick back på den försäljningen, vilket är helt ok, man kan inte göra bra affärer hela tiden.
Största anledningarna till att jag tycker det ska vara någorlunda marknadspriser på prylarna är att dels så slipper det bli så långa köer på lotterierna, detta avhjälps ju något om man sätter en tidsbegränsning.
Det andra är att jag helt enkelt inte tycker man ska tjäna mer pengar på att lotta ut sina grejer än vad marknaden är redo att betala.
Här skjuter jag ju mig själv lite i foten, har tänkt ett tag på att lotta ut Pink Paisleyn, men samtidigt så vet jag vad jag vill ha ut för den och vad jag betalt för den och vad likvärdiga basar, fast mindre ovanliga går för...
Det är väl kanske lite lika med Hiwatt-rigggen förstås. Lite ovanligare än allt annat på marknaden och svindyrt nytt, dock så verkar ju marknaden för stora coola svindyra riggar vara minimal i Sverige.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
-
- Medlem+
+1MikeO skrev:Jag tycker att:
My 50c.
-
- Kontot är inaktiverat
Cirkulera...här finns inget att se!Lestrange skrev:Ja, alltså, jag menar bara att....
Det var ju inte min mening att låta surgubbe, om någon trodde det. Jag personligen har inget emot lotterierna, jag hoppas bara att ingen råkar i klammeri med lagens långsamma arm. Hur de ska skötas har jag ingen åsikt om, jag gör som jag blir tillsagd!
- thetonequest
- Medlem+
I och med att det känns som att just Hiwatt lotteriet diskuteras rätt mycket i samband med det här så kände jag att jag nog borde yttra mig i och med att det är jag som lottar ut den...
Jag skrev vad jag tänkte om det hela i den andra tråden:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p=614418#614418

Jag skrev vad jag tänkte om det hela i den andra tråden:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p=614418#614418
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|