Bandad som kan låta som bandlös!

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Bandad som kan låta som bandlös!

Inlägg av Kim S »

Skulle ju vara helt fantastiskt om det funkar bra. Nån som har testat?

http://vendolin.se/Annonce_Detail.asp?r ... id=5201137
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Inte testat, men basen såg riktigt smarrig ut!
Brukar inte gilla Neuser annars men den där såg mysig ut!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hmm... Det kan inte vara som det är ett piezo-stall och att han har förväxlat bandlöst med akustiskt då? Fast det finns ju iuförsej tydligen effekter som gör att det låter bandlöst, undrar hur det kan låta egentligen? En fejkfrettless-effekt. Den kan väl knappast göra så att det blir steglöst tonskifte vid sladdar väl?
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

the_great_alfonzo skrev: En fejkfrettless-effekt. Den kan väl knappast göra så att det blir steglöst tonskifte vid sladdar väl?
Nä, men å andra sidan är ju det svåra med bandlöst att lyckas spela rent också!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

the_great_alfonzo skrev:Hmm... Det kan inte vara som det är ett piezo-stall och att han har förväxlat bandlöst med akustiskt då? Fast det finns ju iuförsej tydligen effekter som gör att det låter bandlöst, undrar hur det kan låta egentligen? En fejkfrettless-effekt. Den kan väl knappast göra så att det blir steglöst tonskifte vid sladdar väl?
http://www.neuserbasses.com/nfs.html
Läs mer om detta stall här.

Det funar riktigt bra och man får ett tillräckligt bra "bandlöst" sound för att det skall vara värt att inte släpa med en extra bas. Skulle gärna montera sådant stall på en bas, men det kostar tyvärr en hel del.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Känns som ett April-skämt, men det vore helt sjukt om det funkade! Dock har jag lärt mig spela bandlöst den hårda vägen... :Jagerdu:
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Aslan skrev:Känns som ett April-skämt, men det vore helt sjukt om det funkade! Dock har jag lärt mig spela bandlöst den hårda vägen... :Jagerdu:
Lyssna på länken jag postade. har testat och det funkar. Dock så är det lite kostsamt att utrusta en bas med det (685,- per sträng å GMF, $275 + frakt, tull och moms från Allparts för 4st)
gäst

Inlägg av gäst »

Störtlöjligt. Fuskprodukt för folk utan gehör. Skaffa en riktig fretless i stället.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Johannes skrev:Störtlöjligt. Fuskprodukt för folk utan gehör. Skaffa en riktig fretless i stället.
Precis!


Ja tror inte heller de låter bra alls.. Neuser e väl trevliga Hitech basar vanligt vis men att leka att en bandad bas e bandlös.. Hmm.. De e ju kvarts tonerna man vill spela när man spelar bandlös..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

efter att ha lyssnat på klippet måste jag ändå säga att jag är imponerad..
Gillar inte kännslan av neuser annars.. halsarna känns stora och tjocka..
Dock att montera ett sådant stall på en bas man verkligen gillar tycker jag inte alls skulle vara konstigt..
Stallet byggs av ABM.. vilka av vad jag har hört gör klass A bridges normalt..

Sen är frågan om det skulle vara försvarbart att spela in med det.. skulle det låta tillräkligt bra bandlöst om basen? Intoneringen skulle ju vara klockren..
Hmmm
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Om man lär sig intonera bra kan man få en bandlös att låta bandad. Lyssna på Gary och Jaco bara.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Svarte_Jack skrev:Om man lär sig intonera bra kan man få en bandlös att låta bandad. Lyssna på Gary och Jaco bara.
Såklart.. det är faktiskt inte det som är poängen.. poängen är ju att man KAN FÅ en bandad att låta bandlöst.. not the other way around..

Att ha valmöjligheten att ha ETT instrument som man faktiskt kan få ut båda ljuden på är ju kalas!.. Sen får vi ju erkänna att även för oss som föredrar att spela vilken låt som helst på riktig bandlös, och lyckas få en good enough intonation för att spela "bandad på bandlös" så är vi lååångt ifrån Gary å Jaco..

Bra exempel på vad man behöver för att spela bandad på bandlös är i mitten av Jeff och Steves debatt på bassplayer.tv. När Steve ber Jeff att spela på hans bandlösa.. Jeff's muskelminne är SICK! Det låter nästan som om han spelar bandad bas..

Edit: glömde att påpeka det uppenbara.. Det finns definitivt saker du kan spela på bandad som du INTE kan få att låta likadant på bandlös!..

Denna uppfinnings motsvarighet är som att hitta på något som får slap att låta likadant på en bandlös som en bandad..
Senast redigerad av Liten den fre 12 okt 2007, 10:27, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag tycker han spelar rätt surt där :P

Men visst. Du har rätt. Jag la bara ett litet sidospår.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Svarte_Jack skrev:Jag tycker han spelar rätt surt där :P

Men visst. Du har rätt. Jag la bara ett litet sidospår.
Surt.. visst.. men han är ju konstant sur! ;)
Skämt å sido.. det låter kliniskt.. det var nog mer det jag vill framhäva..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Är det verkligen så jobbigt att ta med en extra bas att man måste ta till en fejkad bandlös? Är det inte i så fall klokare att skaffa den där basen som någon postade en länk till för ett tag sedan, den där man drar i en spak så försvinner banden? Där får man ju en riktig bandad och en riktig bandlös i ett.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Johannes skrev:Är det verkligen så jobbigt att ta med en extra bas att man måste ta till en fejkad bandlös? Är det inte i så fall klokare att skaffa den där basen som någon postade en länk till för ett tag sedan, den där man drar i en spak så försvinner banden? Där får man ju en riktig bandad och en riktig bandlös i ett.
Men det handlar om lite andra pengar..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

Hittade den:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 6587749772
Ursprungligen postad av the_great_alfonzo.

När det gäller pengarna så är det väl inte någon bra idé att lägga stålar på en bas som nästan låter som en bandlös, då kan man ju lika gärna låta bli.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skulle absolut kunna tänka mig ett sånt stall men inte för att fejka bandlös utan för att få en färg till. Tyckte inte det lät bandlöst utan mer som nån slags elbas-sitar vilket är coolt i min bok.
gäst

Inlägg av gäst »

Tycker det låter mer som en sitar än en bandlös.

Edit: Snabb-Graf slog mig på mållinjen...
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Skulle absolut kunna tänka mig ett sånt stall men inte för att fejka bandlös utan för att få en färg till. Tyckte inte det lät bandlöst utan mer som nån slags elbas-sitar vilket är coolt i min bok.
Absolut, som effekt låter det coolt men som fretless-substitut, njaääe...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:Hittade den:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 6587749772
Ursprungligen postad av the_great_alfonzo.

När det gäller pengarna så är det väl inte någon bra idé att lägga stålar på en bas som nästan låter som en bandlös, då kan man ju lika gärna låta bli.
Av princip håller jag med dig.. hur jobbigt är det? + att man då har en bas man verkligen kan få det där bandlösa ljudet ur..
Basen i din länk har jag kollat på mycket.. problemet är att jag inte gillar designen eller stuket på halsen .. tekniken för att få banden att snurra är ju grym.. men det skulle vara en option att sätta in i "neck of your choice.."

Sen tycker jag dock som Grafen här...
GrafZeppelin skrev:Skulle absolut kunna tänka mig ett sånt stall men inte för att fejka bandlös utan för att få en färg till. Tyckte inte det lät bandlöst utan mer som nån slags elbas-sitar vilket är coolt i min bok.
+1.. helt klart.. Att kunna ha en switchbar möjlighet till lite mer "värme" i tonen för fingerspel tycker jag skulle vara häftigt.. helt klart något jag får överväga vid framtida basbygge av bandad bas..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

I design tycker jag det ser väldigt likt Light-Wave systems ??? eller?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
Basen i din länk har jag kollat på mycket.. problemet är att jag inte gillar designen eller stuket på halsen .. tekniken för att få banden att snurra är ju grym.. men det skulle vara en option att sätta in i "neck of your choice.."
Absolut, den är asful men det borde ju vara möjligt att bygga en "riktig" bas med samma funktion? Själv så föredrar jag att skaffa en traditionell bandlös om det skulle behövas. Jag har tyvärr inte haft en på några år men någon gång kanske jag skaffar en igen, det är ju faktiskt riktigt kul att spela bandlös.
Skriv svar