www.internetgirot.se

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

www.internetgirot.se

Inlägg av Surfin' »

Vill bara upplysa er alla om denna fantastiska sida. Alla grejer som jag har sålt har jag sålt med denna sida. Det är säkrast för båda parter. Jag kan ge er en PrataBas genomgång.

1. Säljaren fyller i ett mycket kort formulär där man fyller i vara, namn på säljare och köpare och deras mailadresser. Man fyller i pris + frakt kostnad och klickar iväg det.

2. Man får ett e-majl där man ska bekräfta ifyllt formulär.

3. Köper får nu info om att föra över pengar på Internetgirot.se konto.

4. Säljaren får nu ett mail om att pengar har satts in och ombeds nu att skicka varan/varorna till köparen och man ska även fylla i ett kort kort formulär där man beskriver vilken firma man har skickat med etc.

5. När köparen har fått varan och han/hon tycker om den bekräftar den försäljningen genom att godkänna till internetgirot.se då förs pengarna över till säljaren. Bekräftar inte köparen så blir det automatiskt bekräftat efter ett få antal dagar.

Svårare än så är det inte. Jag har sålt jätte mycket och alltid använt mig av denna sida. Rekommenderas starkt då säkerheten är mycket högre än att ge ut kontonr till en kanske helt okänd person.

Någon annan som har erfarenhet av denna sida?
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Ser ingen vits i denna funktion. Verkar ju inte vara säkrare än att skicka pengar direkt till konto ?!?

:roll:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Är jag osäker kör jag med bussgods efterkrav.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

knedy skrev:Är jag osäker kör jag med bussgods efterkrav.
Jag med. Funkar bra, men det tar tid att få pengarna.... :x
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

whatawaste skrev:Ser ingen vits i denna funktion. Verkar ju inte vara säkrare än att skicka pengar direkt till konto ?!?

Skillnad är att i det som du säger och många andra varianter som vi använder oss av, så tar åtminstone den ena parten en risk. Med internetgiro så blir det lika säkert för båda parter.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

200071 skrev:
whatawaste skrev:Ser ingen vits i denna funktion. Verkar ju inte vara säkrare än att skicka pengar direkt till konto ?!?

Skillnad är att i det som du säger och många andra varianter som vi använder oss av, så tar åtminstone den ena parten en risk. Med internetgiro så blir det lika säkert för båda parter.
Pengarna flyttas ju utan godkännande från köparen så han kan ju fortfarande fått fyra tegelstenar och en telefonkatalog i sitt paket.... :?

Samma med Bussgods och postförskott också iofs, men då ser man ju vad man ska betala för. :roll:
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

"Cash on the table" eller pratabas-affär, då är man säker. 8)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag har gjort affärer med Mumin och det har funkat smidigt. Å andra sidan har jag aldrig blivit blåst av en Pratabasare heller...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

MikeO skrev:"Cash on the table" eller pratabas-affär, då är man säker. 8)
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

whatawaste skrev:Pengarna flyttas ju utan godkännande från köparen så han kan ju fortfarande fått fyra tegelstenar och en telefonkatalog i sitt paket.... :?
Nej, köparen måste godkänna varan innan pengarna betalas ut.
Samma med Bussgods och postförskott också iofs, men då ser man ju vad man ska betala för. :roll:
Vad jag vet får man inte öppna paketen innan man betalat, så det stämmer inte heller.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Men vad händer då om köparen inte godkänner och behåller prylarna?
TVR!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

MikeO skrev:Men vad händer då om köparen inte godkänner och behåller prylarna?
Polisanmälan.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Mao man blir blåst.
TVR!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Fast du har ju köparens namn, adress, och köparen måste dessutom visa leg för att hämta ut prylen, så det krävs inget större detektivarbete för att få tillbaka prylarna.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Makten skrev:
whatawaste skrev:Pengarna flyttas ju utan godkännande från köparen så han kan ju fortfarande fått fyra tegelstenar och en telefonkatalog i sitt paket.... :?
Nej, köparen måste godkänna varan innan pengarna betalas ut.

5. När köparen har fått varan och han/hon tycker om den bekräftar den försäljningen genom att godkänna till internetgirot.se då förs pengarna över till säljaren. Bekräftar inte köparen så blir det automatiskt bekräftat efter ett få antal dagar.
Vad jag vet får man inte öppna paketen innan man betalat, så det stämmer inte heller.
Näää, men man ser om paketet överensstämmer till storlek/form på det man beställt.
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem+

Inlägg av Hinke »

Makten skrev: Vad jag vet får man inte öppna paketen innan man betalat....
Så är det... :?
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Tänkte eventuellt änvända mig av tjänsten nu (halvseriös säljare på blocket), men får man ta hem varan och öppna innan man godkänner den? Eller görs det via kvitteringen på Posten/DHL/Bussgods/whatever? Annars kan man likagärna ta postförskott...
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Jag har gjort affär med Mumin och det har funkat bra, dock så glömde jag bort att bekräfta så han fick sina pengar sent, ber om ursäkt för det igen :oops:
grejor
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Kan bara hålla med mumin. Internetgirot är skit bra om man inte kan vara säker på säljare/köpare.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Seaweed skrev:Tänkte eventuellt änvända mig av tjänsten nu (halvseriös säljare på blocket), men får man ta hem varan och öppna innan man godkänner den? Eller görs det via kvitteringen på Posten/DHL/Bussgods/whatever? Annars kan man likagärna ta postförskott...
Japp du får ta hem den och sedan godkänner du på nätet.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Cliff_the_great skrev:
Seaweed skrev:Tänkte eventuellt änvända mig av tjänsten nu (halvseriös säljare på blocket), men får man ta hem varan och öppna innan man godkänner den? Eller görs det via kvitteringen på Posten/DHL/Bussgods/whatever? Annars kan man likagärna ta postförskott...
Japp du får ta hem den och sedan godkänner du på nätet.
Svinbra.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Kan nog va bra ifall man gör affärer utanför Pratabas. Men ser absolut ingen mening med de inom PB.

Har också gjort affär med Mumin när han va ny via internetgiro.
Nästa gång vi skulle göra affär så ville Mumin återigen använda internetgiro men jag säg: Nej ge mig bara ditt konto nummer. Men de ville han inte så då blev de ingen affär, och den Pmicken försöker han fortfarande sälja.. HAHA! det kan du ha. :) :poke: :D
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

marcbass skrev:Kan nog va bra ifall man gör affärer utanför Pratabas. Men ser absolut ingen mening med de inom PB.

Har också gjort affär med Mumin när han va ny via internetgiro.
Nästa gång vi skulle göra affär så ville Mumin återigen använda internetgiro men jag säg: Nej ge mig bara ditt konto nummer. Men de ville han inte så då blev de ingen affär, och den Pmicken försöker han fortfarande sälja.. HAHA! det kan du ha. :) :poke: :D
Haha. Nä inom PB är det ju oftast riktigt onödigt.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Det enda man tjänar på det här är ju att man slipper ge ut sitt kontonummer, och att det faktiskt finns pengar.
Men blåst kan man hur som helst bli.
Tex att det stå Leslie Jennings på huvet på din 60s Gold Top. ;)
TVR!
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

marcbass: Sen att du försökte till sista stund få den till halva nypriset är ju inget du behöver berätta för de andra? ;) Ska behålla den nu då jag har hittat en användning för den!

Tillbaka till ämnet känner jag personligen att internetgirot kan vara bra på pb, bara för att man hittar en köpare/säljare här betyder det inte att man är i en säker zon utan problem. Men visst jag var ung och grön och hade inte "lärt känna" folk än. :)
Skriv svar