HH VS Bassamp, combo + reservdelstopp

Säljesannonser om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

HH VS Bassamp, combo + reservdelstopp

Inlägg av MatsD »

Nu har jag köpt på mig så mycket i bas- och gitarrförstärkeri att nåt måste ut för att jag ska få plats. Valet föll på denna trots att den bara varit i min ägo en kort tid och inköptes av nostalgiska skäl eftersom jag spelade på såna här stärkare då för snart 30 år sedan när de var nya.

En 100 watt solid state basförstärkare från sent 70-tal/tidigt 80-tal. Rejäl 1x15 combo på hjul med basreflex nedtill. Stora ljudvariationsmöjligheter tack vare bass boost och patenterad rörsimulering som faktiskt låter riktigt bra.

Bå baksidan har du två högtalarutgångar som klarar allt från 4-16 ohm. Här finns också en effektloop samt en mixerutång och en slavutgång.

På köpet medföljer också en likadan topp som dock är något defekt, förmodligen någon transistor som gått sönder. Den startar och låter men väldigt svagt. Antingen fixar du den eller så använder du den som reservdelsstärkare. Toppens gavlar, botten och ovansida passar också till det chassi som sitter i combon om du vill ta ur det och använda det som topp ihop med nån annan låda.

Den är rätt stor - mått: höjd 80 cm (inkl hjul 90 cm) x bredd 65 cm x djup 35 cm

Bild

Bild

Bild

Bild

Pris: 3.000 kr för baspratare, en femhundring dyrare på Vendolin.

/Mats D
Senast redigerad av MatsD den fre 24 jul 2009, 13:35, redigerad totalt 5 gång.
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Aha! Det är du som har den här alltså! Snygg så man svimmar. Lär vara riktigt rejäla byggen, enligt recensioner.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

åh nostalgi... en sån gick på max i tonårsrummet mitten av 70-talet!.... Ja det fanns ett trumset där också :-D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

I slutet av 70-talet körde jag Rickenbacker genom en sån här HH-stärkare och det är en ball kombination för den tar verkligen fram det råa, hårda och metalliska i basen, t o m en Fender-bas kan fås att låta Rick med denna stärkare (lite i still med hur Geddy Lees jazzbas låter). Jag föreställer mig även att den passar bra till ett brutalt slap-spel typ Flea och rått plektrumspel i hårdrocksammanhang. Med det ljudet och bas-boosten och rörsimuleringen påslagna är det en jäkligt högljudd 100-wattare.

Den kan även låta helt annorlunda och "mjukare och finare" med frånslagen bass boost och rörsimulering och midden neddragen även om den då inte spelar riktigt lika starkt.

/Mats D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Ja min lät hårt och rockigt med rick via 2 x12" philips bredbandare i hemmagjord låda.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

BolliBUMPa!!!

Obs att detta inte är nån liten pluttcombo utan en rejäl möbel med följande mått: höjd 80 cm (inkl hjul 90 cm) x bredd 65 cm x djup 35 cm.

/Mats D
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Oj, inte varje dag man ser en HH! Har en 212 (gitarr?)combo hemma som jag spelade på förr, låter kalasbra och HÖGT. Byggda i England om jag inte missminner mig? Lite OT, lessen för det.

Köp nån!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Den är fortfarande gudomligt snygg, och jag har fortfarande varken pengar eller behov. :(
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

liten prisbump så här i lönetider

/Mats D
seppo juttula
Medlem

Inlägg av seppo juttula »

Ok nu då.
Byte mot min Mesa Dumble clon Kitty, den finns på Tradera men jag kan ta bort den snabbt. Du bor i Stockholm så transport är inga problem!
MVH Seppo
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

seppo juttula skrev:Ok nu då.
Byte mot min Mesa Dumble clon Kitty, den finns på Tradera men jag kan ta bort den snabbt. Du bor i Stockholm så transport är inga problem!
MVH Seppo
Jag kommer att köpa en stark rörtopp i dagarna så jag lär inte få användning av den där. Sen skulle jag behöva få in lite cash också

/Mats D
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Går den att bussa ner till Göteborg, tro? :hmm:

Om jag bestämmer mig för att sälja H&K:n och faktiskt får sålt den så kan den vara intressant. Tror inte jag har provat en så gammal stärkare, men jag har en känsla av att jag skulle gilla den här.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Dramo skrev:Går den att bussa ner till Göteborg, tro?
Nej, bussgods är nog inget jag skulle vilja rådda med för den här, om deet hade funnits case till den hade det kanske varit möjligt. Vi får kolla med pb-transport i så fall.

/Mats D
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Nu sänker jag den här till 2000 kr pga att jag helt enkelt inte har plats med alla bas- och gitarr-riggar. Det är kaffepengar för en stärk som kan låta allt från hitech-fisigt till rörhäcksgrymt och rådistat. Billigare än så här blir den inte, då åker den upp på vinden eller ut i garaget under en presenning. Men det är ju roligare om den kommer till användning.

/Mats D
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Hmmm. :hmm:
Jag har en känsla av att den här skulle vara en höjdare med min Eb3-kopia. Synd bara att jag måste slå sönder spargrisen isf.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

adde_johansson skrev:Hmmm. :hmm:
Jag har en känsla av att den här skulle vara en höjdare med min Eb3-kopia. Synd bara att jag måste slå sönder spargrisen isf.
Ja, jag tror den skulle vara perfekt för ett Cream-/Jack Bruce-sound ihop med en EB-3. Bland mina allra första basprylar på 70-talet fanns just en sån här stärk och en Ibanez EB3-kopia. Och det är väl sånt här som spargrisar är till för. Jag lyckade för övrigt få ihop 2000 kr för att köpa precis sånt här förstärkeri 1977 - undrar vad det blir i dagens penningvärde...

/Mats D
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

MatsD skrev:
Ja, jag tror den skulle vara perfekt för ett Cream-/Jack Bruce-sound ihop med en EB-3. Bland mina allra första basprylar på 70-talet fanns just en sån här stärk och en Ibanez EB3-kopia. Och det är väl sånt här som spargrisar är till för. Jag lyckade för övrigt få ihop 2000 kr för att köpa precis sånt här förstärkeri 1977 - undrar vad det blir i dagens penningvärde...

/Mats D
Det är just en Ibba Eb3 som jag har för övrigt. Väldigt mycket på den som är "fel" jämfört med orginalet men den är ändå ljusår bättre än nån av Epiphones modeller.
Jag ska rota igenom madrassen(och källerförrådet) så återkommer jag.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+

Inlägg av martin_finspång »

MatsD skrev:

/Mats D
ca 7800 kr

http://www.myntkabinettet.se/r%C3%A4knare.htm
Batterist i: http://myspace.com/skraeckoedlan
Batterist i: http://myspace.com/thunderincarolina
Bassist i sovrummet.
Skriv svar