En Acoustic 406 2x15-låda. Originalelementen är bytta mot Eminence av Tks här på forumet. 1000w/4ohm. Ett riktigt monster! Låter rejält fett och klarar av att spela HÖGT utan att elementen kroknar. Skulle dock må bra av ett nytt telejack och/eller kablage.
Lådan finns i Örebro för provspelning och hämtning. Säljes pga att jag behöver en mer lättroddad rigg. Kan tänka mig att byta mot andra lådor, gärna 15-tummare.
SÅLD
Senast redigerad av Punkster den lör 21 nov 2009, 14:11, redigerad totalt 1 gånger.
Hmm, vad tillför egentligen en låda ljudet? Acoustic är väl ganska vintageigt i ljudet? Men är det samma grej om man har t.ex en aguilartopp med acousticlåda?
EDIT: Det var alltså inte tänkt som OT, vill bara ha fram lite information så jag vet huruvida intresse för lådan kan finnas!
En låda har otroligt stor inverkan på ljudet. Det är alldeles för omfattande för att svara i ett inlägg. Men det är ju baserat på olika saker. Antal element, typ av element, storlek på element.
Sen så låter dom riktigt olika beroende på konstruktion också.. kolla TKS svar i övriga trådar för riktigt bra svar i ämnet.
the_great_alfonzo skrev:Hmm, vad tillför egentligen en låda ljudet? Acoustic är väl ganska vintageigt i ljudet? Men är det samma grej om man har t.ex en aguilartopp med acousticlåda?
EDIT: Det var alltså inte tänkt som OT, vill bara ha fram lite information så jag vet huruvida intresse för lådan kan finnas!
Det här lådan tillför muller och volym så det räcker och blir över
Det behöver inte låta vintage trots att lådan är gammal - elementen är ju knappt inspelade.
Delta 15LFA tål 500W och Kilomax Pro 15A tål 1250 W
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Det är Delta 15LF som sitter i den här. De har längre slaglängd än många andra 15" element men man skulle nog få lite distorsion om man spelade bas och använde hela 1000W. Hanterar dock uppåt 600W bassignal utan nämnvärd distorsion. Många andra högtalarlådor tappar orken långt innan det.
Jättebra högtalarlåda för 3000 kr! Den kan spela med långt mycket mer botten än med originalelementen.
Det är Delta 15LF som sitter i den här. De har längre slaglängd än många andra 15" element men man skulle nog få lite distorsion om man spelade bas och använde hela 1000W. Hanterar dock uppåt 600W bassignal utan nämnvärd distorsion. Många andra högtalarlådor tappar orken långt innan det.
Jättebra högtalarlåda för 3000 kr! Den kan spela med långt mycket mer botten än med originalelementen.
Intressant.. men... återigen: Det är klassat som NEO element då?
Vilken magnet det är påverkar vikten. Vilken upphängning, kon, kåpa etc det är påverkar ljudet. Förutsatt att det handlar om magneter som ger likadana magnetfält. Neodym ger starkare magnetfält i förhållande till vikten än "traditionella" magneter, dvs man kan få samma magnetfält med mindre material = mindre att släpa på, men två likadana magnetfält påverkar talspolen på samma sätt, oavsett vad magneten består av.
Liten skrev:
Nej, det är keramiska magneter. I karaktären är det dock hyfsat likt ett element med neodymmagnet - Deltalite 2515, dvs ganska jämnt register upp till runt 2kHz där det är en liten peak (större för Delta 15LF) för att sedan försvinna ganska snabbt efter 3 kHz.
Alla element har olika karaktär på ljudet, neo eller ej. Det finns inget generellt som magnettypen gör med ljudet för alla element med den magnettypen.
Får be om ursäkt för att säljestråden gled iväg lite OT, men lådan Punkster säljer är som sagt jättebra, den låter fett och stort, och kan spela riktigt starkt, elementen klagar inte när man vrider upp basreglage och volym på förstärkaren.
Liten skrev:
Min dröm vore att hitta lätta element som lät som de tunga man är van vid..
Man kan alltid kompensera med EQ. Kom över med din låda någon dag så kan jag mäta upp frekvensgången (jag har införskaffat mätutrustning) så kan man jämföra med olika element på marknaden.
Liten skrev:
Min dröm vore att hitta lätta element som lät som de tunga man är van vid..
Man kan alltid kompensera med EQ. Kom över med din låda någon dag så kan jag mäta upp frekvensgången (jag har införskaffat mätutrustning) så kan man jämföra med olika element på marknaden.