Spelar det nån roll om man sätter dit en 250Kohm-pot istället för en 500Kohm som är original? Vad blir det för skillnad? Måste byta den innan helgens gig och jag hinner inte skaffa en med rätt värde. Jag har alltid fullt, så för den sakens skull har det ingen betydelse.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
shadewind skrev:Det spelar en viss roll. Det kommer låta lite som när man drar ned volymen lite grann på potten. Tonpotten spelar ju större roll skulle jag påstå.
Hur då menar du?
Om poten står på fullt så bör väl motståndet vara i det närmaste noll oavsett vad det är för värde? Skillnaden borde väl i så fall mer vara verkningsgraden, dvs hur fort volymen sänks när man skruvar ner den? Eller tänker jag helt fel? Handlar det kanske mer om att volymen går att sänka till en viss nivå, sen blir det tyst?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
shadewind skrev:Det spelar en viss roll. Det kommer låta lite som när man drar ned volymen lite grann på potten. Tonpotten spelar ju större roll skulle jag påstå.
Hur då menar du?
Om poten står på fullt så bör väl motståndet vara i det närmaste noll oavsett vad det är för värde? Skillnaden borde väl i så fall mer vara verkningsgraden, dvs hur fort volymen sänks när man skruvar ner den? Eller tänker jag helt fel? Handlar det kanske mer om att volymen går att sänka till en viss nivå, sen blir det tyst?
Ja du har rätt... det jag sade gäller bara för tonkontrollen. Trött dag idag och då blir det fel
Saken är den att även när du har volymen på fullt så ligger pottens totala resistansvärde som en resistor kopplat mot jord så en del av signalen går ned till jord. Man tycker ju att det inte borde spela någon roll men det påstås ju att det gör det. Varför har jag ingen aning då jag aldrig testat själv.
Jag har provat med både 250 och 500 i p-bas och jazzbass med om jag minns rätt. Lite "brightare" ska det bli med 500 men verkligen ingen stor skillnad. Inte som jag hört i alla fall.