Jan Hellman skrev:Bytte bort min Nikon D700 för ett tag sedan och fick via en stor portion tur tag på en D800 i veckan. Om jag behövt invänta min egen order hade jag inte haft någon vettig kamera på ett halvår eller mer. D800:an är riktigt bra.
Ett insidertips är att beställa från Tyskland! Stod själv i kö i ett antal månader
för att köpa en D4. Som många andra tröttnade jag och beställde från Thomann...
Oops, det gällde kamera så de blev en annan butik i Dusseldorf.
Levererad på en vecka utan strul.
Mycket fin kamera precis som D800án men nu dyker andra små problem upp.
PS CS5 rawfilshanderare tar inte D4 rawfiler så en ny PS 6 köptes....
som bara kan instaleras på datorer som är online...
Har man gett sig in i leken...
Lycka till med nya kamera och posta lite sköna bilder!
Tack. Bra tips! Just D800:an (och även D4:an av vad jag förstått) har väl varit rejäl brist på nästan överallt verkar det som. En polare beställde en D800E från något ställe i Tyskland och den skulle bli något billigare än här men samma leveranstid ungefär. Han kommer inte få sin på flera månader. Det verkar lite som att det beror mycket på tur om man råkar hitta något ställe som faktiskt har dom på hyllan och/eller har en väldigt kort kö för just den modellen. Tipsa gärna om bra ställen där man kan beställa fotoprylar ifrån. Jag letade som en blå och hittade ingenting som jag tyckte var intressant gällande D800:an jag la beställningen hos Scandinavian Photo här i Stockholm. Men den kameran som jag sedan köpte fanns hos Kamera Doktorn. Väldigt kompetent personal i båda butikerna.
I just det här fallet är vi nog på bländare 11, 20-30 sekunder och ett ND4 + ett ND8 + ett kraftigt avtonat gråfilter i cokinfilterhållare.
Den mellersta bilden kan vara f22 också för att få längre slutartid.
Tyvärr visade det sig att ND-filtren inte är särskilt neutralt grå. Då hade inte himlen och bilden haft magentatoner etc. Men jag gillar resultatet. Det är nog lite tråkigt om det bara blir såna bieffekter konsekvent.
Jan Hellman skrev:Bytte bort min Nikon D700 för ett tag sedan och fick via en stor portion tur tag på en D800 i veckan. Om jag behövt invänta min egen order hade jag inte haft någon vettig kamera på ett halvår eller mer. D800:an är riktigt bra.
Ett insidertips är att beställa från Tyskland! Stod själv i kö i ett antal månader
för att köpa en D4. Som många andra tröttnade jag och beställde från Thomann...
Oops, det gällde kamera så de blev en annan butik i Dusseldorf.
Levererad på en vecka utan strul.
Mycket fin kamera precis som D800án men nu dyker andra små problem upp.
PS CS5 rawfilshanderare tar inte D4 rawfiler så en ny PS 6 köptes....
som bara kan instaleras på datorer som är online...
Har man gett sig in i leken...
Lycka till med nya kamera och posta lite sköna bilder!
Till mitt svaga minnes försvar så började jag med bländare 11 och bländade ned vid de tillfällen som det behövdes för att få vågorna som jag ville. Det kommer nog fler ikväll.. Har väl runt 10 st bilder som jag blev nöjd med. Var 10e bild mao.
macahan skrev:Tack. Har man lagt ner pengar motsvarande en schysst pre cbs P på ny kamerautrustning så hoppas man ju iallafall att det återspeglas i bilderna.
Jo hejsan...till viss del har du rätt men det är DU som tar fina bilder inte kameran
macahan skrev:Tack. Har man lagt ner pengar motsvarande en schysst pre cbs P på ny kamerautrustning så hoppas man ju iallafall att det återspeglas i bilderna.
Jo hejsan...till viss del har du rätt men det är DU som tar fina bilder inte kameran
Hahaha.. Tja, jag menade mer att man hoppas att det ska generera ytterligare kvalitet pga att man blir mer nernördad/engagerad och därför anstränger sig hårdare. Snarare än att kameran är si eller så bättre. Men det är ju uppenbarligen tvetydigt..