Är det gelcoat du tänker på, alltså det yttersta (pigmenterade) lagret på en båt byggs i glasfiberarmerad polyester?
Det är väl det som Fender sprutade på efter 1968 i många fall, rätt säker på att det är sådan lack på min P78. Fördelen är att lacken är okrossbar, den är otroligt motståndskraftig mot mekanisk nötning och slag. Den är däremot ganska tjock. Tvåkomponentsfärg.
Min svarta har bleknat på några fläckar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gelcoat" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaververkstaden i Småland påstod att polyesterlacker är förbjudna i Sverige, men det skulle jag ta med en nypa salt. Plastbåtar byggs ju än idag, och då behöver man ett gelcoatskikt som det första man lägger i formen. Fast jag är inte hundra på att det är polyesterlack längre, å andra sidan. Ring nåt båtbutik och kolla.
Polyester, polyuretan, epoxi och polyfenol (bakelit) är ju de "klassiska" härdplasterna.
---
Träbåtar har man ju andra typer av färg, fernissa, olja och sådant, till. Har en träbåtbyggare på jobbet, kan fråga honom om sånt som gäller båtar och trä.