Är det svårt att lacka?
- bootsy
- Medlem+++
Är det svårt att lacka?
Hur svårt är det egentligen att spraymåla en strippad kropp med cellulosalack? Kommer man bli missnöjd om man testar?
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Mr Spock
- Medlem++
Re: Är det svårt att lacka?
Cellulosalackering är ju lite spraya-härda-slipa-spraya-härda-slipa (osv), så missnöjd behöver du aldrig bli. Möjligen frustrerad, om det inte blir som du tänkt dig - men då får du spraya ett lager till, låta torka/härda och slipa/polera igen...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
- Bassplaya
- VIP medlem
Fuzz gjorde en artikel om DIY cellulosalackering. Gör dig förhoppningsvis lite klokare.
http://gitarrdelar.se/files/Lacka-gitar ... 1-FUZZ.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://gitarrdelar.se/files/Lacka-gitar ... 2-FUZZ.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://gitarrdelar.se/files/Lacka-gitar ... 1-FUZZ.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://gitarrdelar.se/files/Lacka-gitar ... 2-FUZZ.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem
Lönn och al är inte svårare att lacka med cellulosalack än med nån annan typ av lack egentligen.
Ask, mahogny och lind är ungefär lika bökigt, oavsett lacktyp, för det måste porfyllas.
Ask, mahogny och lind är ungefär lika bökigt, oavsett lacktyp, för det måste porfyllas.
- bootsy
- Medlem+++
Tack för tipsen! Jag tror jag undviker att göra det själv faktiskt.
- blackparkas
- Medlem++++
Klarlacken är väl det pilliga att få till som med allt som ska lackas, även om själva kulören i sig säkert också kräver slipa/lacka/slipa lacka ett par gånger.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
-
- Medlem
All lack är spraya-härda-slipa-spraya-härda-slipa... Enda speciella med cellulosalack är att det är utdaterad teknik, på 40-50-talet var all snickerilack cellulosabaserad. Tekniken ersattes av akrylbaserade lacker kring 1955-60, och faktum är att Fender körde med färgad akryllack (alla DuPonts Lucite-färger) med klar cellulosalack ovanpå.
Min erfarenhet är att härdad cellulosalack är mindre nötningsbeständig än akryl, och därmed lättare att slipa. Akryl härdar nåt så groteskt och är riktigt svettigt att slipa. Men det går att lägga riktigt tunna akrylskikt också.
Observera att påståendet "Fender började med tjocka plastlacker 1968" inte handlar om akryl utan om polyester, som är nåt helt annat.
Nu har ju akryllackerna fått en renesans, i form av vattenbaserade akryllacker. Vet faktiskt inte hur de beter sig på finsnickerier/instrument, kan fråga sambon, hon gillar dem på moderna möbler.
Min erfarenhet är att härdad cellulosalack är mindre nötningsbeständig än akryl, och därmed lättare att slipa. Akryl härdar nåt så groteskt och är riktigt svettigt att slipa. Men det går att lägga riktigt tunna akrylskikt också.
Observera att påståendet "Fender började med tjocka plastlacker 1968" inte handlar om akryl utan om polyester, som är nåt helt annat.
Nu har ju akryllackerna fått en renesans, i form av vattenbaserade akryllacker. Vet faktiskt inte hur de beter sig på finsnickerier/instrument, kan fråga sambon, hon gillar dem på moderna möbler.
- B-Å Åhs
- Medlem++
JA , det är svårt och hälsovådligt att lacka
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Fegis.bootsy skrev:Tack för tipsen! Jag tror jag undviker att göra det själv faktiskt.
- bootsy
- Medlem+++
Käft.dereborn skrev:Fegis.bootsy skrev:Tack för tipsen! Jag tror jag undviker att göra det själv faktiskt.
- joachime
- Medlem++
Intressant info MagnusP!
Jag googlade vidare och hittade mer info om Fenders customfäger, vilka lacker som är akryl och vilka bilar som använt samma lack.
Jag googlade vidare och hittade mer info om Fenders customfäger, vilka lacker som är akryl och vilka bilar som använt samma lack.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
eller eru bara lat?bootsy skrev:Käft.dereborn skrev:Fegis.bootsy skrev:Tack för tipsen! Jag tror jag undviker att göra det själv faktiskt.
- bootsy
- Medlem+++
Ja.dereborn skrev:eller eru bara lat?bootsy skrev:Käft.dereborn skrev:Fegis.bootsy skrev:Tack för tipsen! Jag tror jag undviker att göra det själv faktiskt.
Och så vill jag att min nya jazz från 72 ska bli någorlunda snygg.
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Gitarrdelar.se har cellulosalack på burk och jag har provat den på en Hosco-HPD...fick väl till det till slut med klarlack o allt, men jag skulle nog ha grundmålat den först. Färgen härdade ganska snabbt också, fast den tid man lägger ner på slipning m.m. kanske man kan göra nåt annat med. Sen luktar det satan och dammar ner nåt djävulskt.
-
- Medlem+++
Då det handlar om en 40 år gammal bas tycker jag att den är värd en finish utförd av ett proffs!
- blackparkas
- Medlem++++
Kolla med Mikbass alt. Pbas63, har för mig han hade nå´n snubbe i Uppsalatrakten som gjorde refin för typ 2000 spänn eller där i krokarna.
Vill minnas att jag såg en bas som han hade lackat och det, om jag minns rätt, såg bra ut!
Ingen relic, men ber man om en tunn cellulosa så kanske det nöts på bra ändå...
Vill minnas att jag såg en bas som han hade lackat och det, om jag minns rätt, såg bra ut!
Ingen relic, men ber man om en tunn cellulosa så kanske det nöts på bra ändå...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Åkejrå.bootsy skrev:Ja.dereborn skrev:eller eru bara lat?bootsy skrev:Käft.dereborn skrev:Fegis.bootsy skrev:Tack för tipsen! Jag tror jag undviker att göra det själv faktiskt.
Och så vill jag att min nya jazz från 72 ska bli någorlunda snygg.
-
- Medlem+
Om man inte har mkt höga krav, så funkar det med polyuretanlack......
Lackade en HPD med pensel, torkade på 15 min och inte minsta spår av penseln. I kombination med en bra möbelpolish, typ Centurio, torde man få ett mkt bra resultat.
Själv fegade jag ur och målade sista två lagren med halvmatt finish, men bra blev det!
Lackade en HPD med pensel, torkade på 15 min och inte minsta spår av penseln. I kombination med en bra möbelpolish, typ Centurio, torde man få ett mkt bra resultat.
Själv fegade jag ur och målade sista två lagren med halvmatt finish, men bra blev det!
- Lowlife
- Medlem+
Det är framför allt TRÅKIGT att lacka eller måla. Stinker och kladdar gör det också om man inte passar sig.
Jag hade i dina kläder börjat med att öva på någon passande träbit och gett mig på basen efter utvärdering av provbiten.
Jag hade i dina kläder börjat med att öva på någon passande träbit och gett mig på basen efter utvärdering av provbiten.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
- bootsy
- Medlem+++
- mågis
- Medlem+
Nej.bootsy skrev:Hur svårt är det egentligen att spraymåla en strippad kropp med cellulosalack? Kommer man bli missnöjd om man testar?
Keep on rocking motherfuckers...
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
- DoggyD
- Medlem++
En gång i tiden hade jag en polare som hade en Indian Big Chief 47:a. När han skulle lacka om den (i grönmetallic så klart, han hade nämligen huvudet så pass högt upp i asselet att färgvalet inte kunde bli något annat) spände han upp ett par presenningar mellan träden nere i SKOGEN bakom huset vi bodde i och bara blåste på, han tyckte själv att resultatet blev perfa så jag antar att svårighetsgraden är högst relativ samt ligger väl också på ett högst personligt plan. 

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
- joachime
- Medlem++
Du lackar ur alltså?bootsy skrev:Projektet är definitivt avskrivet.
Jobbar på Reason Studios
- bootsy
- Medlem+++
Oldsberg!joachime skrev:Du lackar ur alltså?bootsy skrev:Projektet är definitivt avskrivet.