Vilken ström till Small stone?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Vilken ström till Small stone?

Inlägg av Tellus »

Hallå.

Fick tag i en Ehx small stone från 80talet. Blir lite osäker på vad den vill ha för ström.
Den har en sån där 3,5mm ingång eller vad det heter och det står AC vid den ingången.

Hittat info om att den vill ha 9v 100ma iaf.

Nån som vet så här på rak arm eller behövs bilder?
HirYoshima
Medlem++

Re: Vilken ström till Small stone?

Inlägg av HirYoshima »

kör en vanlig 3,5 mm som jag har bytt poler på, plus till minus och vice versa... ännu bättre om den hade varit mono.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Inlägg av Tellus »

HirYoshima skrev:kör en vanlig 3,5 mm som jag har bytt poler på, plus till minus och vice versa... ännu bättre om den hade varit mono.
Ehh, va? :)

Varför har du ändrat polerna?

Jag har en 3,5mm som följde med min Cioks Double jack som har tippen positiv, blir det rätt?

Funderade oxå på AC eller DC grejen, den går alltså fint att använda med el från våra vägguttag?

Har inte så stor koll på el, som ni märker... :)
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Bild
Jag har sån här power supply och då var jag tvungen att flippa polerna på en vanlig audiokabel så fungerade det.
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Inlägg av Tellus »

HirYoshima skrev:Bild
Jag har sån här power supply och då var jag tvungen att flippa polerna på en vanlig audiokabel så fungerade det.
Allright.

Men det här med att det står Ac på den?
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Äh, funkar det så funkar det. Det borde inte vara nåt problem..
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Inlägg av Tellus »

HirYoshima skrev:Äh, funkar det så funkar det. Det borde inte vara nåt problem..
Hmmmm :)
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Alltså... jag kan inte el alls, men jag tror du ska vara försiktig med att koppla in nåt som vill ha AC till DC.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Det står ju inte AC utan anledning :headfones:
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Inlägg av Tellus »

engson skrev:Alltså... jag kan inte el alls, men jag tror du ska vara försiktig med att koppla in nåt som vill ha AC till DC.
Ja, det känns ju så.

:)
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Inlägg av Tellus »

Musikanten skrev:Det står ju inte AC utan anledning :headfones:
Nej, inte utan anledning, nej.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

AC är engelska för växelström = vänd sladdarna hur du vill, det är ingen skillnad
DC är engelska för likström = vänd fel och du riskerar att paja apparaten

EDIT: Överkurs - Om man har koll på sin ellära och inte sov på fysiklektionerna i skolan, så vågar man nog koppla en apparat som kräver AC till ett nätaggregat som levererar DC, eftersom det sitter en likriktare inne i effekten. Men tvärtom dödar sannolikt elektroniken. Jag skulle våga lägga på ca 12 V DC in. Fattar man inte skillnaden så är det bäst att låta bli, och lyda devisen "Better safe than sorry".

Sent from my iPad using Tapatalk
Senast redigerad av inber den tor 21 feb 2013, 15:53, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Fast - är ni säkra? Ffa EHX tycker jag mig ha hört har lite svårt att skilja på vad pedalen vill ha och vad man ska stoppa in i adaptern...

"AC in" kunde alltså betyda "här stopar du in en AV-adapter, alltså en sån som gör om AC-spänning till DC-spänning"

Det är ju inte jättemånga pedaler som vill ha AC, och då ofta av nån speciell anledning i konstruktionen...?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

mikkejohansson skrev:Fast - är ni säkra? Ffa EHX tycker jag mig ha hört har lite svårt att skilja på vad pedalen vill ha och vad man ska stoppa in i adaptern...

"AC in" kunde alltså betyda "här stopar du in en AV-adapter, alltså en sån som gör om AC-spänning till DC-spänning"

Det är ju inte jättemånga pedaler som vill ha AC, och då ofta av nån speciell anledning i konstruktionen...?
Anledningen till att en apparat vill ha AC in kan ev vara att risken är mindre för att grejorna pajar pga klantiga användare. Men det blir dyrare att bygga effekten, eftersom det krävs likriktare och nätaggregat internt. Lite för många kanske har Yoroshimas lättsinniga inställning att man fattar nada, men det bara är att prova och grejorna ska hålla ändå, annars tar man det på garantin. Typ. Ursäkta syrligheten, men vore jag apparattillverkare så skulle jag tänka så.

Det finns ingen elektronik som går på växelström (AC). Förutom kanske elvispar, ställverk och lok då. I princip all spänning måste likriktas (=DC) om man ska kunna driva transistorer och rör på den.

Det finns inga väggurtag som levererar annat än växelström (AC) ca 230 V. Så den eventuella förvirringen om vad AC och DC står för är helt onödig. Det är vad pedalen vill ha - inget annat.

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Men som du säger borde de ha en spärr så om du matar den med fel så säger den bara stopp. Så var det iaf innan jag kopplade om min audiokabel, då levde pedalen inte alls. Jag har för övrigt en Small Stone v4 enl. http://www.pedalarea.com/small_stone.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jag matar min Small Stone v.2 med 9v DC, 3,5mm-plugg, utan problem.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

inber skrev: ...
Om man har koll på sin ellära och inte sov på fysiklektionerna i skolan, så vågar man nog koppla en apparat som kräver AC till ett nätaggregat som levererar DC, eftersom det sitter en likriktare inne i effekten.
...
Det där är bara delvis sant. För inte alls så länge sen hjälpte jag en bekant med anskaffning av en AC/AC-adapter till hans digitaleko (fabr Sonic Phonic). Den burken har en inbyggd spänningsdubblare vilket innebär att man måste mata den med äkta AC.

Jag skriver äkta AC eftersom det även förekommer mellanting med likriktare men utan glättningskondensator (den senare sitter istället inuti utrustningen i fråga). Sådant har jag (om jag minns rätt) sett i nätdelar till utrustning för datornätverk.
Senast redigerad av Riboe den tor 21 feb 2013, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Riboe skrev:
inber skrev: ...
Om man har koll på sin ellära och inte sov på fysiklektionerna i skolan, så vågar man nog koppla en apparat som kräver AC till ett nätaggregat som levererar DC, eftersom det sitter en likriktare inne i effekten.
...
Det där är bara delvis sant. För inte alls så länge sen hjälpte jag en bekant med anskaffning av en AC/AC-adapter till hans digitaleko (fabr Sonic). Den burken har en inbyggd spänningsdubblare vilket innebär att man måste mata den med äkta AC.

Jag skriver äkta AC eftersom det även förekommer mellanting med likriktare men utan glättningskondensator (den senare sitter istället inuti utrustningen i fråga). Sådant har jag (om jag minns rätt) sett i nätdelar till utrustning för datornätverk.
Jo, jag vet att det finns digitala effekter och andra specialfall som kräver AC. Jag har också varit med om apparater som använt 50 Hz som timing-referens. Båda är rejäla undantagsfall. Tyckte det var utanför scopet, liksom. Det är 99 % sant, men inte 100 %.

Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Man skulle ju kunna ta en t-rex chameleon som har en utgång för 9 V AC. Japp så skulle jag göra, för då slipper man tänka på krångliga grejer:)
Kompressor, det är livet!
Skriv svar