Ja, det kan finnas variationer i väggspänningen. Vi gick ju från 220V till 230V standard men jag har uppmätt spänningar hemma på mellan 216-225 volt. I en replokal har jag mätt 235 volt. Det är väl normalt inget att bry sig om om man inte ligger nära gränsen för vad en del komponenter pallar. 10 volts skillnad i nätspänningen kan medföra en variation på 30 volt i högspänningen i en rörstärkare.engson skrev:Eftersom jag inte har en aning om detta, så frågar jag...Fernan skrev:Det är en vridtrafo...jag har sällan över 230V i väggen hemma så jag kan justera från 0-250V om jag vill testa. Man slipper ju bli överraskad om man moddat nåt hemma med 220V i väggen och kopplar in stärken i repan där det är 235V.
Den är bra om man ska felsöka eller starta upp ett nytt bygge då man kan smyga igång från 0V.
Är det inte samma ström överallt? Skiljer det i spänning (eller vad nu volt mäter) i olika uttag/lokaler?
Är det i så fall nåt man bör hålla koll på?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Ta ex en Marshall 1959 Super Lead från sent 60-tal. Trafon är anpassad för 220V på primärsidan vilket ska ge ~520 V på anod och ~515V på skärmgaller på slutrören (EL34). Skärmgallerspänningen är redan lite över max.spec för EL34 (vissa EL34 har t o m 450 volt som max för skärmgaller, Vg2).
Koppla in stärkaren i 235 volts nätspänning.. Vg2 stiger förmodligen till ca 530-540 volt med risk för haveri som följd.
...kanske ett dåligt exempel då man har möjlighet att välja mellan 220 och 240 volt på stärkaren.
Därför testar jag mina byggen med upp till 240 V genom min vridtrafo.
Och en bild på en basrigg: