Effekt loopar?
-
- Medlem
Effekt loopar?
Har aldrig riktigt fattat vad en effekt loop eller dyl. Är. Skulle någon kunna förklara det för mig? Har även inte förstår varför de flesta pedaler har två pluggar, alltså outs, tex. Effect out och dry out?
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Effekt loopar?
Om jag förstått saken rätt så en effektloop är ett sätt att kunna ha mycket pedaler/effekter/trampor i en sidoloop, som inte alltid är inkopplad. Anledningen till att inte alltid ha den inkopplad är att pedaler påverkar ofta ljudet, även då det inte är påslagna. Om det är i en loop så skapar det mindre problem.
Ibland har man vissa effekter i en loop och andra alltid inkopplade. Hittar en charmig liten teckning som beskrev detta.
En effektloop kan sitta som en loop från en förstärkare, eller som en loop från en pedal, som nedan. Endel pedaltokar har flera effektloopar.
Det går att säga ganska mycket om effektloopar, här är en längre artikel på engelska om ämnet: http://proguitarshop.com/andyscorner/fx-loops-explained" onclick="window.open(this.href);return false;
Ibland har man vissa effekter i en loop och andra alltid inkopplade. Hittar en charmig liten teckning som beskrev detta.
En effektloop kan sitta som en loop från en förstärkare, eller som en loop från en pedal, som nedan. Endel pedaltokar har flera effektloopar.

Det går att säga ganska mycket om effektloopar, här är en längre artikel på engelska om ämnet: http://proguitarshop.com/andyscorner/fx-loops-explained" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Tror den främsta skillnaden mot att ha effekterna "på snöret" är att effektloopen ligger mellan preamp och slutsteg, så det som matas via effektoloopen kommer låta annorlunda än om man haft det "på snöret".
Medlem i PB50+
- strummer
- VIP medlem
Och så kan man många gånger välja om loopen ska vara i serie eller parallell, vilket är praktiskt om man vill blanda ren signal med effektpåverkad dito.
Jag gillar dock effekter bäst på snöret:)
Jag gillar dock effekter bäst på snöret:)
Kompressor, det är livet!
- strummer
- VIP medlem
De flesta är väl dagens överdrift, men i de fall det finns är det alltså så att du får ut en effektpåverkad signal och så en opåverkad ur dry out.Mogalen skrev:Har även inte förstår varför de flesta pedaler har två pluggar, alltså outs, tex. Effect out och dry out?
Kompressor, det är livet!
- inber
- VIP medlem
En skillnad är, om jag förstått rätt, att effektloopen, som sitter mellan förförstärkare och slutsteg, levererar ganska hög spänning ut, ungefär linjenivå och klarar att lastas med låg impedans. Det betyder att man kan ansluta en rackeffekt gjord för studiobruk där. En vanlig pedal är konstruerad för att matas med den klena, högimpediva signalen från en passiv bas.
Det finns knappast någon anledning att koppla sina vanliga pedaler i effektloopen IMHO. Möjligen stämapparaten då, om man tror att den förstör ljudet.
Fast jag använder knappt pedaler, så jag kanske talar mot bättre vetande.
Det finns knappast någon anledning att koppla sina vanliga pedaler i effektloopen IMHO. Möjligen stämapparaten då, om man tror att den förstör ljudet.
Fast jag använder knappt pedaler, så jag kanske talar mot bättre vetande.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- peter_s
- Medlem++
Håller med om det, och eftersom jag inte använder rackeffekter så tycker jag att effektloopar på förstärkare är ganska överflödiga.inber skrev:Det finns knappast någon anledning att koppla sina vanliga pedaler i effektloopen IMHO. Möjligen stämapparaten då, om man tror att den förstör ljudet.
Däremot kan en looppedal i signalkedjan vara användbar, om en t.ex. vill slå på flera effekter samtidigt. Jag har själv en looppedal med blend- och feedbackfunktion, och den kan en hitta på mycket kul med.