Har bara varit här tio dagar. Om någon vill skicka mer pengar så stannar jag gärna tre månader, om motprestationen bara är att sjunga Fritjof Anderssons paradmarsch. Så här i juni är det lagom varmt för en nordbo. Men när det hettar till på riktigt, är jag hellre i Sverige.Irbit skrev:Om jag inte helt missminner mig så vart det till Antibes Evert Taube åkte efter att ha fått uppdraget att skriva en hyllningsvisa att föredras vid den stora födelsedagsfesten som skulle ordnas till Albert Bonniers ära när han fyllde jämt (50 eller 60 år tror jag. Minns inte exakt). Men det kunde förstås inte ske hemmavid. Taube måste till Provence för att kunna författa. Med ett generöst förskott for han i väg. Arbetet tog tre månader och uppdragsgivaren blev mer och mer nervös ju närmare datumet kom och Evert gjort sig oanträffbar. Man fick helt enkelt inte tag i honom. En dag kom det ett telegram. "Inspirationen slut. Skicka mer pengar".alexon skrev:Jag avnjuter midsommaren med en drink i en jacuzzi på en takterass i Antibes, med utsikt över medelhavet. Enda sättet att vara säker på att midsommarvädret blir ok. Skål tamejfan.Vilket man gjorde. Det hela blev en kostsam historia men förväntan var stor och när det äntligen var dags, Evert reste sig med lutan i Blå Hallen i Stadshuset, så var det dödstyst. Då klämde han i:
"Här kommer Albert Bonnier, det snöar på hans hatt . . . "![]()
![]()
Han hade helt enkelt dragit till Antibes, festat upp en himla massa pengar och kom tillbaka och framförde "Fritjof Anderssons paradmarsch" och helt sonika bytt ut "Fritjof Andersson" till "Albert Bonnier"..... enligt sägnen.... Jag var själv inte med på festen då jag inte var född men av vad jag läst var det så det gick till.....![]()
Antibes verkar vara ett bra ställe att fira midsommar på!
Glad midsommar allihopa!
- alexon
- Medlem++
Re: Glad midsommar allihopa!
Basar / Pryttlar/ Grejer
- Jan Hellman
- VIP medlem
Du måste få slut på inspiration först....alexon skrev:Har bara varit här tio dagar. Om någon vill skicka mer pengar så stannar jag gärna tre månader, om motprestationen bara är att sjunga Fritjof Anderssons paradmarsch. Så här i juni är det lagom varmt för en nordbo. Men när det hettar till på riktigt, är jag hellre i Sverige.Irbit skrev:Om jag inte helt missminner mig så vart det till Antibes Evert Taube åkte efter att ha fått uppdraget att skriva en hyllningsvisa att föredras vid den stora födelsedagsfesten som skulle ordnas till Albert Bonniers ära när han fyllde jämt (50 eller 60 år tror jag. Minns inte exakt). Men det kunde förstås inte ske hemmavid. Taube måste till Provence för att kunna författa. Med ett generöst förskott for han i väg. Arbetet tog tre månader och uppdragsgivaren blev mer och mer nervös ju närmare datumet kom och Evert gjort sig oanträffbar. Man fick helt enkelt inte tag i honom. En dag kom det ett telegram. "Inspirationen slut. Skicka mer pengar".alexon skrev:Jag avnjuter midsommaren med en drink i en jacuzzi på en takterass i Antibes, med utsikt över medelhavet. Enda sättet att vara säker på att midsommarvädret blir ok. Skål tamejfan.Vilket man gjorde. Det hela blev en kostsam historia men förväntan var stor och när det äntligen var dags, Evert reste sig med lutan i Blå Hallen i Stadshuset, så var det dödstyst. Då klämde han i:
"Här kommer Albert Bonnier, det snöar på hans hatt . . . "![]()
![]()
Han hade helt enkelt dragit till Antibes, festat upp en himla massa pengar och kom tillbaka och framförde "Fritjof Anderssons paradmarsch" och helt sonika bytt ut "Fritjof Andersson" till "Albert Bonnier"..... enligt sägnen.... Jag var själv inte med på festen då jag inte var född men av vad jag läst var det så det gick till.....![]()
Antibes verkar vara ett bra ställe att fira midsommar på!

-
- Medlem
En fråga till dig Irbit: Åkte du till Antibes med eller utan extrabas?