Byta namn på forumet?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Re: Byta namn på forumet?

Inlägg av bassmayhem »

blackparkas skrev:Värderingen var det väl inget fel på?
KMO´s AV för 7500 spänn säger mycket om marknaden...

5000 för en AM std om det nu var en sån är BILLIGT.
Att bjuda under det är lågt och dålig stil.... speciellt om det rör sig om ett dödsbo...
7500 är BILLIGT. 5000 är STÖLD.
Jag är glad att någon reagerade som jag på detta med "dålig stil". Om tystnaden hade lägrat sig skulle det vara läge att vränga om ett Shakespeare-citat: "There is something rotten in the PrataBas..."
Tack Parkas! Om din boutique hade legat närmare Åby hade jag handlat hos dig.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

bassmayhem skrev:
bootsy skrev: Och så glömde du att det var inte heller någon som ville få sin döde fars jazzbas värderad, det var någon som ville köpa den ur ett dödsbo och undrade vad ett bra pris vore i så fall.

Men historien blev kanske inte lika tårdrypande då.
Ja, där föll ju hela korthuset...!
Sila mygg och svälj kameler! Det är ingen skillnad i sak. Dålig stil av en PrataBasare är det i alla fall. Låg värdering, skambud och låg moral, men det kanske inte är så viktigt när mitt minne inte var så exakt som man kunde önskat, vilket verkar vara mycket värre. "Han har fel, han har fel, han har f..."
Ja, jag tycker faktiskt att korthuset föll där. Värderingen bland PB:arna var rimlig och den som bjöd 4 lax erkände att det var ett skambud.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Var är Irbits Sudda sudda-video när den verkligen behövs förresten?
Senast redigerad av bootsy den tis 10 sep 2013, 08:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Inlägg av bassmayhem »

bootsy skrev:
bassmayhem skrev:
bootsy skrev: Och så glömde du att det var inte heller någon som ville få sin döde fars jazzbas värderad, det var någon som ville köpa den ur ett dödsbo och undrade vad ett bra pris vore i så fall.

Men historien blev kanske inte lika tårdrypande då.
Ja, där föll ju hela korthuset...!
Sila mygg och svälj kameler! Det är ingen skillnad i sak. Dålig stil av en PrataBasare är det i alla fall. Låg värdering, skambud och låg moral, men det kanske inte är så viktigt när mitt minne inte var så exakt som man kunde önskat, vilket verkar vara mycket värre. "Han har fel, han har fel, han har f..."
Ja, jag tycker faktiskt att korthuset föll där. Värderingen bland PB:arna var rimlig och den som bjöd 4 lax erkände att det var ett skambud.
Där tycker vi olika. Som jag skrev till Parkas: i min värld är 7500 billigt för en riktig Jazzbas, 5000 är stöld. M.a.o. tycker jag att PB:arna undervärderade basen och en PB:are betedde sig som en skurk. Det var som när min då 16-årige kusin skulle försöka få sin MYCKET GAMLA Les Paul värderad för ett försäkringsbelopp. Handlaren han först frågade sa: "Den där kan man hitta överallt. Den är inte värd mer än 500 spänn." Året var 1983, gitarren är sedan länge såld, men inte för 500 spänn.

Nu vet jag inte vilken stad/ort du bor i, Bootsy, men där jag bor hittar du inga riktiga Fenderbasar till sådana priser. Möjligtvis i en övermättad storstadsmarknad. Skulle jag dessutom åka till Hufvudstaden för att gå runt och prova begagnade basar har priset redan ökat fyrsiffrigt p.g.a. logistiken. Nu tänker jag inte lägga mer tid på att kommentera detta, min åsikt står fast. PB drar ner priser, man värderar för att kunna köpa, inte för att kunna sälja OCH köpa. Tänk på att du är lika mycket säljare som köpare i det långa loppet.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

bassmayhem skrev: Där tycker vi olika. Som jag skrev till Parkas: i min värld är 7500 billigt för en riktig Jazzbas, 5000 är stöld. M.a.o. tycker jag att PB:arna undervärderade basen och en PB:are betedde sig som en skurk.
Den KMO talade om var en AVRI-jazzbas. Alltså en betydligt vassare serie än en American standard från 97. Betänk att Am Std från 08 och framåt (alltså med betydligt vassare specar och kvalitetsrykte än en 97:a) gick för max 7 på den här tiden. Skambudet kan man betrakta som skurkaktigt, eller som just ett skambud.
bassmayhem skrev: Det var som när min då 16-årige kusin skulle försöka få sin MYCKET GAMLA Les Paul värderad för ett försäkringsbelopp. Handlaren han först frågade sa: "Den där kan man hitta överallt. Den är inte värd mer än 500 spänn." Året var 1983, gitarren är sedan länge såld, men inte för 500 spänn.
Det låter för jävligt, men det är en något halsbrytande jämförelse med detta, va?
bassmayhem skrev: Nu vet jag inte vilken stad/ort du bor i, Bootsy, men där jag bor hittar du inga riktiga Fenderbasar till sådana priser. Möjligtvis i en övermättad storstadsmarknad. Skulle jag dessutom åka till Hufvudstaden för att gå runt och prova begagnade basar har priset redan ökat fyrsiffrigt p.g.a. logistiken.
Men tricket är att man kanske inte provar basen utan köper den osedd när priset är så lågt? I synnerhet på detta forum där de flesta av oss ändå litar på varandra?
bassmayhem skrev:Nu tänker jag inte lägga mer tid på att kommentera detta, min åsikt står fast.
Så otippat.
bassmayhem skrev:PB drar ner priser, man värderar för att kunna köpa, inte för att kunna sälja OCH köpa. Tänk på att du är lika mycket säljare som köpare i det långa loppet.
Ja pappa.

Sudda, sudda...
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

Men säljaren får väl ändå ha något ansvar för att ta reda på värdet. Begagnatpriset för musikprylar har väl aldrig varit så bra och för tillfället är det riktigt dåligt. Det är så marknaden ser ut tyvärr. Ska säljaren aktivt erbjuda ett högre pris bara för att vara snäll? I så fall sätter hamnar marknaden i längden ännu skevare... Värderingarna här på PB är kanske lägre än en del som man ser på blocket, men då är det också jävligt mycket där som inte blir sålt för fullpris. Så länge säljaren går med på det är det inte stöld.
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jag sålde min AV62 för 6500:- (!!!!!)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Eller var det till och med 6?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

macahan skrev:Jag sålde min AV62 för 6500:- (!!!!!)
Du sålde den inte. Den blev STULEN.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Läge att klaga hos internetförsäljningsombudsmannen mao.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Sunken skrev:
Läge att klaga hos internetförsäljningsombudsmannen mao.

Någon borde se till att denna vidriga handelsplats för lurendrejare som inte förstår Det Rätta Värdet på saker stängs!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Men kom igen, ärligt talat så har han en poäng bassmayhem.
Saker och ting tenderar att bli FÖR billigt på PB.
Det ligger ute en Classic 50´s P-bas för 3000 spänn... (!!!!!!!!!!!)
3000 spänn och vad jag minns så är den inte såld än!?
Helt sjukt.
Dessa gick BILLIGT för 5000 spänn för ett par år sedan, minns att i alla fall jag tyckte det var billigt när de såldes för 5k.

Jag säger inte att detta nödvändigtvis surar ner marknaden i övriga Sverige, men en stor del av Sveriges basister hänger här får man väl lov att anta, är det hälften måntro? En tredjedel?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Jamen, vafan Parkas, tack vare Pratabas har ju alla 10+ basar redan, inte undra på att det är svårsålt..vi får börja slå sönder basarna på gigen.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

bassmayhem skrev: 7500 är BILLIGT. 5000 är STÖLD.
Jag är glad att någon reagerade som jag på detta med "dålig stil". Om tystnaden hade lägrat sig skulle det vara läge att vränga om ett Shakespeare-citat: "There is something rotten in the PrataBas..."
Tack Parkas! Om din boutique hade legat närmare Åby hade jag handlat hos dig.

Jag håller med, 5000 är stöld, tog 5k som exempel för ett pris som hade varit ett KAP för den som köper men ändå så lägger man sig ännu lägre...

Men nypriserna på dessa basar är inte vad de varit heller.
Am Std kostade väl runt 15000 för några år sedan, rätta mig om jag har fel.
Har för mig de varit nere runt 11 senare!? (Såg att de kostar 12k nu)
Så ett rätt normalt beggatpris runt 7-8k känns ju ok, men problemet nu är att AVRI-basarna, som kostade 12papp beggat för nåt år sedan, säljs för 7-8-9k.. Eller som Macahans för 6500...

Men det är helt klart riktigt risigt anser jag att bjuda 4k för en bas ur ett dödsbo.
Hade jag varit intresserad hade jag förmodligen lagt 6-6,5k som bud utan att behöva känna dåligt samvete då jag tror att det är närmare 6k än 8k man skulle få för en dylik bas på marknaden idag. Tyvärr.

Men 4k.
Det är bara ruttet.

Tillägg: Du är välkommen att beställa ändå härifrån, men om du har en lokal butik så handla där för bövelen!!
Jag är övertygad om att de flesta här inne skulle tycka det var jobbigt om den lokala butiken försvann för alla, förr eller senare så behöver man en kabel eller plektrum eller vad som helst på gigdagen och då är det ju lite sent att beställa från Tysken...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Fernan skrev:Jamen, vafan Parkas, tack vare Pratabas har ju alla 10+ basar redan, inte undra på att det är svårsålt..vi får börja slå sönder basarna på gigen.
Ah! Du tänker så! :D
Då är det alltså inte den rådande marknaden som det är fel på utan att PB:arna är dålig på privatekonomi och köper mer än plånboken tillåter och dumpar priserna för att snabbt få tillbaka till elräkningen? :D

Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Fernan skrev:Jamen, vafan Parkas, tack vare Pratabas har ju alla 10+ basar redan, inte undra på att det är svårsålt..vi får börja slå sönder basarna på gigen.
+1

Nyhetens behag och allt det där. Marknaden är mättad. Det är inte svårare än så.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Sen går det ju vågor om vad som är poppis för tillfället också. Ett tag skulle slla ha en SCPB, ett tag en TV15, ett tag en rick osv. Men priserna för fenderbasar ända nere på 3000:- är bara ett skämt.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

blackparkas skrev:
Ah! Du tänker så! :D
Då är det alltså inte den rådande marknaden som det är fel på utan att PB:arna är dålig på privatekonomi och köper mer än plånboken tillåter och dumpar priserna för att snabbt få tillbaka till elräkningen? :D

Det kanske är så att en del inte kan sköta sin privatekonomi, men i mitt fall är jag rätt nöjd och mätt på basar, stärkare o lådor. Jag har hittat hem och har svårt att motivera mig att köpa nåt på ett tag.
Sen tycker jag att det inte prutas i själva säljtrådarna (via PM förmodligen), men det bumpas och sänks priser hela tiden av säljarna, så då är det ju de själva som dumpar priserna.

...just nu bygger jag gitarrstärkare :mrgreen:
Senast redigerad av Fernan den mån 09 sep 2013, 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

macahan skrev:Men priserna för fenderbasar ända nere på 3000:- är bara ett skämt.
Vad var nypriset på den där?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Sunken skrev:
macahan skrev:Men priserna för fenderbasar ända nere på 3000:- är bara ett skämt.
Den var skavd.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

macahan skrev:
Sunken skrev:
Den var skavd.
Fabriksskavd?

Nej, men seriöst. Jag vet faktiskt inte vad de kostade nya. :D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Sunken skrev:
macahan skrev:
Sunken skrev:
Den var skavd.
Fabriksskavd?

Typ 6-6500?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

bootsy skrev:
Sunken skrev:
macahan skrev:
Sunken skrev:
Den var skavd.
Fabriksskavd?

Typ 6-6500?
6900 på 4sound, 6800 på Thomann.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

blackparkas skrev:Men kom igen, ärligt talat så har han en poäng bassmayhem.
Saker och ting tenderar att bli FÖR billigt på PB.
Det ligger ute en Classic 50´s P-bas för 3000 spänn... (!!!!!!!!!!!)
3000 spänn och vad jag minns så är den inte såld än!?
Helt sjukt.
Dessa gick BILLIGT för 5000 spänn för ett par år sedan, minns att i alla fall jag tyckte det var billigt när de såldes för 5k.

Jag säger inte att detta nödvändigtvis surar ner marknaden i övriga Sverige, men en stor del av Sveriges basister hänger här får man väl lov att anta, är det hälften måntro? En tredjedel?
Och?

"Saker och ting tenderar att bli FÖR billigt på PB."

Ja, jisses...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Gick väl på runt 8500 när de kom typ har jag för mig, eller ja, streetprice blev där i krokarna, sedan kom Roadworn och petade ner priset lite på classic.

Skriv svar