Kompressor?
- Punkster
- Medlem+++
Kompressor?
Det börjar bli dags att ersätta min gamla Digitech Bass Squeeze, och jag har börjat att kika runt lite på alternativ. Känner dock att jag behöver lite hjälp i frågan.
Tanken är att låta JBe/Poorcadaver bygga en pedal åt mig, men han vill ha något att utgå ifrån. Så lite tips vore bra. Preferenserna är följande:
Pedalen ska vara analog. Den ska fungera bra med bas (också femsträngad sådan) och får gärna färga ljudet lite istället för att vara så transparent som möjligt. Jag vill alltså använda pedalen mer som en effekt/sustainer än för att lite diskret jämna ut nivåskillnader. Pedalen ska vara enkel och lättrattad utan massor av inställningsmöjligheter. Plug & play, typ.
Vad tror ni andra? Finns det någon pedal eller krets som kan göra det jag vill på ett bra sätt? Jag har kikat runt på både Talkbass och Ovnillabs, men inte blivit mycket klokare.
Tanken är att låta JBe/Poorcadaver bygga en pedal åt mig, men han vill ha något att utgå ifrån. Så lite tips vore bra. Preferenserna är följande:
Pedalen ska vara analog. Den ska fungera bra med bas (också femsträngad sådan) och får gärna färga ljudet lite istället för att vara så transparent som möjligt. Jag vill alltså använda pedalen mer som en effekt/sustainer än för att lite diskret jämna ut nivåskillnader. Pedalen ska vara enkel och lättrattad utan massor av inställningsmöjligheter. Plug & play, typ.
Vad tror ni andra? Finns det någon pedal eller krets som kan göra det jag vill på ett bra sätt? Jag har kikat runt på både Talkbass och Ovnillabs, men inte blivit mycket klokare.
/Linus
- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
Re: Kompressor?
FMR Audio A.R.C.

http://www.thomann.de/se/fmr_audio_arc. ... d125283648" onclick="window.open(this.href);return false;
Förenklat sagt så är det pedalvarianten av PBC-6A, som enligt mig är en ypperlig kompressor, dock inte en pedal utan en studioenhet. Läs på Ovnilabs om PBC-6A så får du mycket kött på benen...

http://www.thomann.de/se/fmr_audio_arc. ... d125283648" onclick="window.open(this.href);return false;
Förenklat sagt så är det pedalvarianten av PBC-6A, som enligt mig är en ypperlig kompressor, dock inte en pedal utan en studioenhet. Läs på Ovnilabs om PBC-6A så får du mycket kött på benen...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
- mikkejohansson
- Medlem++
Om han ska bygga en pedal går det ju att utgå från en Dynacomp/Ross-krets men lägga till en clean blend till exempel. Det man oftast saknar med den typen av pedal är just att botten försvinner...
Annars tycker jag att EBS Multicomp är "köttochpotatis"-bra
Annars tycker jag att EBS Multicomp är "köttochpotatis"-bra

Fender - Pedaler - GK - TKS
- Punkster
- Medlem+++
Grejen med Ross-kretsen är väl att den funkar halvbra när man kör EADG men mindre bra när man kör BEAD? Den verkar också knepig att modda för att klara bas bättre. Lite synd, för det är ju en enkel krets att jobba med annars.
EBS:en är väl digital?
EBS:en är väl digital?
/Linus
- Punkster
- Medlem+++
Har kikat lite på Demeter Compulator som verkar vara en enkel och lättjobbad krets. Dock så verkar den inte vara så dramatisk, och jag vill ha en märkbar effekt.
Diamond Bass Compressor verkar också lovande, med en mer dramatisk effekt. Tyvärr har jag inte lyckats hitta några bra kopplingscheman på basversionen, bara den vanliga.
Diamond Bass Compressor verkar också lovande, med en mer dramatisk effekt. Tyvärr har jag inte lyckats hitta några bra kopplingscheman på basversionen, bara den vanliga.
/Linus
- lowfreq
- Medlem++
Det du beskriver att du vill ha ut av en kompressor så är just Diamond Bass Comp:en mitt i prick.Punkster skrev:Diamond Bass Compressor verkar också lovande, med en mer dramatisk effekt. Tyvärr har jag inte lyckats hitta några bra kopplingscheman på basversionen, bara den vanliga.
Den är grym. Kopplingsschema vet jag såklart ingenting om. Men har en bild på inälvorna...

Don't mess with me, I do not want any treble!
- raydee
- Medlem
Har funderat själv på DIY- proj på den. Gitarrvarianten finns det ju som du säger bra med info, och utan att veta så tror jag inte basvarianten skiljer sig jättemycket. En switch för att kunna byta centerfrekvens för EQ'n(handlar om två kondensatorer), samt att jag skulle gissa på att några "coupling capacitors" är av ngt högre värde på basvarianten.Punkster skrev: Diamond Bass Compressor verkar också lovande, med en mer dramatisk effekt. Tyvärr har jag inte lyckats hitta några bra kopplingscheman på basversionen, bara den vanliga.
- Basmagnus
- Medlem++
Kör!raydee skrev:Har funderat själv på DIY- proj på den. Gitarrvarianten finns det ju som du säger bra med info, och utan att veta så tror jag inte basvarianten skiljer sig jättemycket. En switch för att kunna byta centerfrekvens för EQ'n(handlar om två kondensatorer), samt att jag skulle gissa på att några "coupling capacitors" är av ngt högre värde på basvarianten.Punkster skrev: Diamond Bass Compressor verkar också lovande, med en mer dramatisk effekt. Tyvärr har jag inte lyckats hitta några bra kopplingscheman på basversionen, bara den vanliga.
Jag är grymt nöjd med min Diamond, och med din oktav så jag är övertygad om att du skulle göra en bra klon av den här

- Punkster
- Medlem+++
Ja, borde ju inte vara jättesvårt att fixa. Ska låta Mr JBe fundera lite på det, om ett kopplingsschema inte kan uppbringas. Ett annat problem är att den kretsen är designad för reversed polarity, dvs. kräver den en egen adapter och funkar inte i daisy chain vilket strular till det lite för mig. Mr JBe får fundera lite över det ocksåraydee skrev:Har funderat själv på DIY- proj på den. Gitarrvarianten finns det ju som du säger bra med info, och utan att veta så tror jag inte basvarianten skiljer sig jättemycket. En switch för att kunna byta centerfrekvens för EQ'n(handlar om två kondensatorer), samt att jag skulle gissa på att några "coupling capacitors" är av ngt högre värde på basvarianten.Punkster skrev: Diamond Bass Compressor verkar också lovande, med en mer dramatisk effekt. Tyvärr har jag inte lyckats hitta några bra kopplingscheman på basversionen, bara den vanliga.

/Linus
- raydee
- Medlem
Basmagnus skrev:]
Kör!
Jag är grymt nöjd med min Diamond, och med din oktav så jag är övertygad om att du skulle göra en bra klon av den här

-
- Medlem+
En sån skulle jag också vara sugen påPunkster skrev:Ja, borde ju inte vara jättesvårt att fixa. Ska låta Mr JBe fundera lite på det, om ett kopplingsschema inte kan uppbringas. Ett annat problem är att den kretsen är designad för reversed polarity, dvs. kräver den en egen adapter och funkar inte i daisy chain vilket strular till det lite för mig. Mr JBe får fundera lite över det ocksåraydee skrev:Har funderat själv på DIY- proj på den. Gitarrvarianten finns det ju som du säger bra med info, och utan att veta så tror jag inte basvarianten skiljer sig jättemycket. En switch för att kunna byta centerfrekvens för EQ'n(handlar om två kondensatorer), samt att jag skulle gissa på att några "coupling capacitors" är av ngt högre värde på basvarianten.Punkster skrev: Diamond Bass Compressor verkar också lovande, med en mer dramatisk effekt. Tyvärr har jag inte lyckats hitta några bra kopplingscheman på basversionen, bara den vanliga.

- Punkster
- Medlem+++
- Phear
- Medlem+
Gillar min
som f-n!
Går att värma till ljudet, och bra attack. Finns nån youtubevideo med bas. Hör samma sak i videon som hemma, -basen låter bättre med den inkopplad (tycker jag)

som f-n!
Går att värma till ljudet, och bra attack. Finns nån youtubevideo med bas. Hör samma sak i videon som hemma, -basen låter bättre med den inkopplad (tycker jag)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
- Punkster
- Medlem+++
Du har inte lust att göra en lite längre recension på den? Har letat men inte lyckats hitta nån youtube-video.Phear skrev:Gillar min
![]()
som f-n!
/Linus
- klasextas
- VIP medlem
Re: Sv: Kompressor?
Är också intresserad, det låter som en intressant pedal.Punkster skrev:Du har inte lust att göra en lite längre recension på den? Har letat men inte lyckats hitta nån youtube-video.Phear skrev:Gillar min
![]()
som f-n!
- Hågge
- Medlem++
Håller medPhear skrev:Gillar min
![]()
som f-n!
- Dernebo
- Medlem
- Kontakt:
Jag har en men har inte lyckats få den att låta som jag vill... Har iofs inte lagt ner så mycket jobb på den heller men plötsligt händer det. 

Yamaha BB2005,TRB 1005F Fretless, Maison Acoustic
EBS OctaBass, Dynaverb, Unichorus, MultiComp, BassIQ, Sansamp BDDI Prog,
Boss TU-15, Polytune Nano, EHX The Mole, PBDist
Ampeg SVT3 pro II + Hartke 410TP, 115XL
EBS OctaBass, Dynaverb, Unichorus, MultiComp, BassIQ, Sansamp BDDI Prog,
Boss TU-15, Polytune Nano, EHX The Mole, PBDist
Ampeg SVT3 pro II + Hartke 410TP, 115XL
- xfredrikx
- Medlem+
Nej.Punkster skrev: EBS:en är väl digital?