Tjärsnaps

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+

Tjärsnaps

Inlägg av Basare »

Är det någon som har något recept på hur man gör tjärsnaps? I vårt östra grannland finns ju en del färdiga produkter, Tervasnapsi och Jellona bl.a. som inte går att köpa från Systemet. Jag har planer på att lösa upp TervaLeijona i sprit men är det någon som gjort egen tjärblandning som kan delge ett beprövat recept?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Tjärsnaps

Inlägg av fieldflower »

Det lät spännande...

Prova! Och berätta hur det gick.
Medlem i PB50+
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

De där tjärgodisarna är ju sjukt goda på nå konstigt vis, men en del i det goda är just konsistensen.. lyckas du få till den konsistensen på spriten är du hemma!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Tillräckligt många så borde det bli trögflytande...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Tjärsnaps är väl en synonyn för träsprit..

Syn-onym... ujuj vad jag är vitsig i kväll! :P
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

AlbinH skrev:Tjärsnaps är väl en synonyn för träsprit..

Syn-onym... ujuj vad jag är vitsig i kväll! :P
När snapsen är klar, kan man ha snapsprovning och jämföra den med köpesnapsen och träsprit.
Lämpligen som blindtest.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Blanda Gammeldansk och Jägermeister?
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

JazzBassillen skrev: Lämpligen som blindtest.
+mega :vinkar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Blev ju sugen på att prova själv.
Men ingen okryddad sprit hemma, och inga tjärpastiller heller för den delen...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+

Inlägg av Basare »

HirYoshima skrev:De där tjärgodisarna är ju sjukt goda på nå konstigt vis, men en del i det goda är just konsistensen.. lyckas du få till den konsistensen på spriten är du hemma!
Hur menar du med konsistensen? Snapsen ska vara flytande och inte som små sega sockrade pastiller :D
engson skrev:Blanda Gammeldansk och Jägermeister?
Finns det överhuvudataget någon tjära i dessa? Lakrits- och/eller Salmiaksmak tror jag är lättare att få fram men tjäran tror jag uteblir i denna kombo.

Jag mailade denna filur http://www.svartesoren.se/" onclick="window.open(this.href);return false; men det var slut.
I mitt googlande i ämnet hittade jag ett visdomsord som förtjänar att delas.

"Bastun hindrar mannen och tjäran trädet från att ruttna.
Där inte bastu, brännvin eller tjära hjälper, där är döden."
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Som representant för det östra grannlandet kan jag meddela att det går utmärkt att lösa upp Terva-leijona i brännvin. Turkisk peppar används för den gamla klassiska salmiakvarianten, medan Fishermans Friend verkar vara mest på mode för tillfället.

(Själv föredrar jag dock Skåne eller OP i snapsglaset.)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+

Inlägg av Basare »

Fredde79 skrev:Som representant för det östra grannlandet kan jag meddela att det går utmärkt att lösa upp Terva-leijona i brännvin. Turkisk peppar används för den gamla klassiska salmiakvarianten, medan Fishermans Friend verkar vara mest på mode för tillfället.

Kiitos vastaukesta :D

Då blir det att prova lösa upp Tervaleijona då, har du någon aning om vilka proportioner som blir bra?
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Basare skrev:
Fredde79 skrev:Som representant för det östra grannlandet kan jag meddela att det går utmärkt att lösa upp Terva-leijona i brännvin. Turkisk peppar används för den gamla klassiska salmiakvarianten, medan Fishermans Friend verkar vara mest på mode för tillfället.

Då blir det att prova lösa upp Tervaleijona då, har du någon aning om vilka proportioner som blir bra?
Njäe, har inte gjort sådana blandningar på länge, men jag skulle kanske pröva med ca en ask pastiller i en halvliter. Det är väl bäst att bara att ösa på tills man uppnår "angenäm styrka och smak". :tummenupp:
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Fredde79 skrev:
Basare skrev:

Njäe, har inte gjort sådana blandningar på länge, men jag skulle kanske pröva med ca en ask pastiller i en halvliter. Det är väl bäst att bara att ösa på tills man uppnår "angenäm styrka och smak". :tummenupp:
Tycker alltid att "ju mer desto bättre" gäller sånt här...
Skär man ned dem i fina strimlor går det snabbare att lösa upp, och har man tålamod borde man få i försvarliga mängder.. Det ska helst bli lite trögflytande sisådär...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem

Inlägg av Dansk_se »

Jag köpte av Svarte Sören förut. Trevlig gubbe! Tyvärr gjorde jag misstaget att ge det till farsan i julklapp, så då hann man ju inte smaka...
Bas.
Skriv svar