Det där med särskrivning...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Re: Det där med särskrivning...

Inlägg av Mungi »

inber skrev:Det är märkligt med dem som medvetet skriver illa, t ex att de som skriver "lr" istället för "eller", ungefär som om det vore något jävla SMS till en polare. Eller när nästa mening börjarm ed en liten bokstav. Det kan ju vara så att skribenten är dum i huvudet och inte fattar vad Skift-tangenten gör.

Som skribent sparar man en sekund på att vara lat, men 2000 läsare fastnar i texten för att den är illa skriven. Jag bryr mig inte ens om att börja läsa texter som bara innehåller små bokstäver, eftersom jag utgår ifrån att avsändaren är ett pucko. Och jag är knapast ensam om att göra så.

Frågan är ju varför man som skribent ska ta genvägar som gör att folk inte ids läsa det an skrivit. Man skriver ju för att bli läst, eller hur?
Jag fattar inte vad du säger när du skriver så slarvigt. Klåpare! :wink:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

När jag SMS:ar och "mailväxlar" med polare och kollegor kan det säkert bli både stavfel och konstiga förkortningar. När jag skriver på tex PB så försöker jag hyfsa till språket lite mer. När jag mailar till andra företag, chefer, kollegor och underställda så korrekturläser jag, ändrar och kollar innan jag drar iväg mailet. Jag tycker att det är viktigt med språket men det beror lite på i vilket sammanhang hur petig jag är.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Mungi skrev:
inber skrev:Det är märkligt med dem som medvetet skriver illa, t ex att de som skriver "lr" istället för "eller", ungefär som om det vore något jävla SMS till en polare. Eller när nästa mening börjarm ed en liten bokstav. Det kan ju vara så att skribenten är dum i huvudet och inte fattar vad Skift-tangenten gör.

Som skribent sparar man en sekund på att vara lat, men 2000 läsare fastnar i texten för att den är illa skriven. Jag bryr mig inte ens om att börja läsa texter som bara innehåller små bokstäver, eftersom jag utgår ifrån att avsändaren är ett pucko. Och jag är knapast ensam om att göra så.

Frågan är ju varför man som skribent ska ta genvägar som gör att folk inte ids läsa det an skrivit. Man skriver ju för att bli läst, eller hur?
Måste varit ett av mina sopigaste inlägg någonsin...

1-0 till dig. :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

inber skrev:
Mungi skrev:

Måste varit ett av mina sopigaste inlägg någonsin...

1-0 till dig. :wink:
He, he. Men jag tar för givet att felen skrevs medvetet i ironiskt syfte.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

inber skrev: Det är märkligt med dem som medvetet skriver illa, t ex att de som skriver "lr" istället för "eller", ungefär som om det vore något jävla SMS till en polare. Eller när nästa mening börjar med en liten bokstav. Det kan ju vara så att skribenten är dum i huvudet och inte fattar vad Skift-tangenten gör.

Som skribent sparar man en sekund på att vara lat, men 2000 läsare fastnar i texten för att den är illa skriven. Jag bryr mig inte ens om att börja läsa texter som bara innehåller små bokstäver, eftersom jag utgår ifrån att avsändaren är ett pucko. Och jag är knappast ensam om att göra så.

Frågan är ju varför man som skribent ska ta genvägar som gör att folk inte ids läsa det man skrivit. Man skriver ju för att bli läst, eller hur?
Det speglar en ganska läskig människosyn när du utgår från att avsändaren är ett pucko för att han eller hon inte kan eller vill skriva formellt korrekt. Om det bara är dom som behärskar felfri svenska som får göra sig hörda pissar vi rätt rejält på demokratin. Lr hur? Själv blir jag snarare glad när jag ser illa skrivna skrivna texter på debattsidor och whatnot, eftersom man törs yttra sig även om man inte behärskar akademisk svenska. Det skulle också vara kul att höra vad dyslektikerna på forumet har att säga i frågan.

För övrigt var det bara några år sedan min mamma lärde sig vad Skift-tangenten gör.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Taurus skrev: För övrigt var det bara några år sedan min mamma lärde sig vad Skift-tangenten gör.
Din mammas generation har inga problem med stora och små bokstäver. Skifttangenten uppfanns på 1800-talet och finns på varenda skrivmaskin sedan dess, så din mamma måste nästan ha ansträngt sig för att ha missat vad den gör. Att den sedan är svår att hitta på datorn för en pensionär som inte är datorvan är en annan sak.

Jag blir förvånad och skrämd av att så många inte kan formulera ens ett par vanliga meningar utan att det blir obegripligt. Universitetslärarna kommer med ständigt nya rapporter om att dagens studenter inte kan läsa eller skriva. Att de inte förstår innehållet i uppgifter som delas ut till dem. Och att språket i inlämnade rapporter är så illa formulerat att man skulle kunna tro att de är utlandsfödda, vilket det inte är fråga om.

För att undvika missförstånd - det är inte här på Pratabas som märkligheterna flockas, utan snarare på sajter som di.se (Dagens Industri) där säkert hälften av läsarna är civilekonomer. Men lik förbannat är många av dem funktionellt sett ordblinda, trots att de inte är dyslexiker. (En av mina bästa vänner är dyslexiker på riktigt, och hon skriver ganska bra.)

Många med mig har svårt att ta människor på allvar som inte kan formulera ens några enkla meningar utan att det blir rörigt. Enda skillnaden mellan mig och många andra är kanske att jag säger högt att jag tyvärr misstror människors intellekt när de skriver som grottmänniskor. Varför skulle det vara mer välmöblerat i huvudet än vad det blir på papperet? Och varför skulle man medvetet vilja skriva på ett sätt som gör att man tappar många läsare? Det finns för mycket text idag, folk sorterar mer och mer bort det som verkar svårt. Och att ta bort skiljetecken och rationalisera bort versaler i början av meningarna gör texten svårläst. Skriver man så helt medvetet så är man tyvärr bakom flötet på riktigt...

Och för att undvika missförstånd - jag pratar inte om det 5 till 8 procent av befolkningen som har dyslexi. Eller de som är utlandsfödda. Det är de andra jag är ganska bekymrad över.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

inber skrev:
Taurus skrev: För övrigt var det bara några år sedan min mamma lärde sig vad Skift-tangenten gör.
Din mammas generation har inga problem med stora och små bokstäver. Skifttangenten uppfanns på 1800-talet och finns på varenda skrivmaskin sedan dess, så din mamma måste nästan ha ansträngt sig för att ha missat vad den gör. Att den sedan är svår att hitta på datorn för en pensionär som inte är datorvan är en annan sak.

Jag blir förvånad och skrämd av att så många inte kan formulera ens ett par vanliga meningar utan att det blir obegripligt. Universitetslärarna kommer med ständigt nya rapporter om att dagens studenter inte kan läsa eller skriva. Att de inte förstår innehållet i uppgifter som delas ut till dem. Och att språket i inlämnade rapporter är så illa formulerat att man skulle kunna tro att de är utlandsfödda, vilket det inte är fråga om.

Det är för övrigt inte här på Pratabas som märkligheterna flockas, utan på sajter som di.se (Dagens Industri) där säkert hälften av läsarna är civilekonomer. Men lik förbannat är många av dem funktionellt sett ordblinda, trots att de inte är dyslexiker. (En av mina bästa vänner är dyslexiker på riktigt, och hon skriver ganska bra.)

Många med mig har svårt att ta människor på allvar som inte kan formulera ens några enkla meningar utan att det blir rörigt. Enda skillnaden mellan mig och många andra är kanske att jag säger högt att jag tyvärr misstror människors intellekt när de skriver som grottmänniskor. Varför skulle det vara mer välmöblerat i huvudet än vad det blir på papperet?

Och för att undvika missförstånd - jag pratar inte om det 5 till 8 procent av befolkningen som har dyslexi. Det är alla de andra jag är bekymrad över.
Ja, visst är det illa när akademiker inte kan uttrycka sig någorlunda okej i officiella och halvofficiella sammanhang. Men en stor del av landets befolkning är inte akademiker och många har problem med korrekt svenska. Det betyder inte att de är puckon. Bara för att man inte har en formell skolning betyder inte det att man är intellektuellt handikappad. Vad som rör sig i huvudet och vad man lyckas få ner på pränt är två helt olika saker. "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" må vara sant i akademiska sammanhang, men i den verkliga världen lyckats många människor leva ett gott, socialt och lyckligt liv även med brister i det skrivna språket.

I Gävleborg har vi landets lägsta utbildningsnivå. Ändå lyckas folk göra sig förstådda i offentlig kommunikation, även om språket ofta haltar. Sen tror jag att ett schysst språk ger intellektuella vinster och att det finns mycket gott att hämta ur en bra, gedigen språkundervisning för alla, men jag vägrar låta en skriven texts korrekthet forma min uppfattning om en människa. Å andra sidan tar jag mig oftast tiden att läsa även taskigt skrivna texter för att bilda mig en uppfattning om vad personen faktiskt säger. Trots SMS-språk och gemener.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

inber skrev:Och för att undvika missförstånd - jag pratar inte om det 5 till 8 procent av befolkningen som har dyslexi. Eller de som är utlandsfödda. Det är de andra jag är ganska bekymrad över.
Borde det inte vara vårt utbildningssystem som bekymrar dig? Som sagt, jag har undervisat på Lärarhögskolan och dessutom handlett examensarbeten där. Majoriteten av mina studenter använde särskrivningar och många hade stora svårigheter att formulera korrekta meningar. Mina studenter är nu ute i skolorna och undervisar våra barn. Att mina studenter inte kunde skriva ordentligt beror självklart på att de inte fått lära sig det i skolan. M.a.o det här handlar om brister i skolan, inte brister hos enskilda individer.

Jag tror nog att särskrivningar kommer vara norm i framtiden. Det är praktiken som styr hur språket utvecklas, inte Svenska Akademien. Och champinjon kommer heta svampinjon.

Borde det inte heta sär skrivningar egentligen, för att liksom understryka vad det handlar om? :hmm:

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Taurus skrev: Det speglar en ganska läskig människosyn när du utgår från att avsändaren är ett pucko för att han eller hon inte kan eller vill skriva formellt korrekt. Om det bara är dom som behärskar felfri svenska som får göra sig hörda pissar vi rätt rejält på demokratin. Lr hur? Själv blir jag snarare glad när jag ser illa skrivna skrivna texter på debattsidor och whatnot, eftersom man törs yttra sig även om man inte behärskar akademisk svenska.
Jisses vad du tar i. Det som du inbillar dig är någon slags übermensch-mentalitet är faktiskt en utmärkt och praktisk lösning för att mäkta med att ta del av allt det som skrivs idag. Kan därför varmt rekommendera min "läskiga människosyn".

Problemet idag, för de flesta av oss, är att det skrivs och publiceras alldeles för mycket. Det mesta som skrivs är närmast definitionsmässigt ointressant, eftersom man sällan tillhör målgruppen. Det mesta är skrivet för någon annan än dig. Det är ju ganska fånigt att hävda att det pissas på demokratin för att folk inte får göra sig hörda. Idag kan alla ha nästan sin egen radio- eller tevekanal om de vill. Det har aldrig varit enklare att göra sin röst hörd.

Problemet är snarare det motsatta, att alla hörs alldeles för mycket och det går inte att hitta guldkornen för allt brus. Hur ska du kunna läsa allt? Ta del av allt? Det går inte.

Allt beror på kontexten. Skulle jag, som är en skitgammal skallig gubbe som snart ska dö, skriva inlägg på Blondinbellas eller Kenzas blogg, så skulle nog de modeintresserade 13-åringar som bloggarna vänder sig till vilja ha någon slags filter på mig, så att de slapp störas av mina förnumstigheter.

Det är inte konstigare än så.

Jag gillar att läsa men jag hinner inte läsa allt. Alltså filtrerar jag omedelbart bort allt som är illa skrivet. Folk som stavar illa, eller rentav på pin kiv skriver med enbart små bokstäver ger jag fan i. Jag utgår från att det som är illa skrivet också är illa genomtänkt. Jag skulle tro att många tänker ungefär som jag.

Jag kanske missar ett och annat genialiskt inlägg, men gud vad mycket smörja jag slipper stava mig igenom... :roll:
Senast redigerad av inber den mån 23 sep 2013, 16:32, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Särskrivning och alternativ geografi:

Bild
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

bootsy skrev:Särskrivning och alternativ geografi:

Bild
Jo, fast det står ju klass 1.
Inte så lätt när man bara är 7 bast...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Bild
Elefantsbenskusten? Där var jag på semester en gång. Många fina se värd heter... eller vad det nu heter. :roll:

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Halvakustisk gitarr:

Bild

Halv akustisk gitarr:

Bild

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

:D :D :D
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Kom på det när jag såg den här annonsen: http://www.blocket.se/vi/50756325.htm

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

TDHP skrev:

Bild
Jo, fast det står ju klass 1.
Inte så lätt när man bara är 7 bast...
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

Dagens särskrivare: http://mobil.blocket.se/orebro/Sang_ram ... m?ca=8&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+

Inlägg av anthax »

Ojojoj...
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Han/hon/hen glömde av stava "antik bets". Det blir av drag i slut poängen.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

jimbeam skrev:Dagens särskrivare: http://mobil.blocket.se/orebro/Sang_ram ... m?ca=8&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Undrar vad han skulle säga om nån ringer och vill köpa ett barn...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

inber skrev:
Taurus skrev: Det speglar en ganska läskig människosyn när du utgår från att avsändaren är ett pucko för att han eller hon inte kan eller vill skriva formellt korrekt. Om det bara är dom som behärskar felfri svenska som får göra sig hörda pissar vi rätt rejält på demokratin. Lr hur? Själv blir jag snarare glad när jag ser illa skrivna skrivna texter på debattsidor och whatnot, eftersom man törs yttra sig även om man inte behärskar akademisk svenska.
Jisses vad du tar i. Det som du inbillar dig är någon slags übermensch-mentalitet är faktiskt en utmärkt och praktisk lösning för att mäkta med att ta del av allt det som skrivs idag. Kan därför varmt rekommendera min "läskiga människosyn".

Problemet idag, för de flesta av oss, är att det skrivs och publiceras alldeles för mycket. Det mesta som skrivs är närmast definitionsmässigt ointressant, eftersom man sällan tillhör målgruppen. Det mesta är skrivet för någon annan än dig. Det är ju ganska fånigt att hävda att det pissas på demokratin för att folk inte får göra sig hörda. Idag kan alla ha nästan sin egen radio- eller tevekanal om de vill. Det har aldrig varit enklare att göra sin röst hörd.

Problemet är snarare det motsatta, att alla hörs alldeles för mycket och det går inte att hitta guldkornen för allt brus. Hur ska du kunna läsa allt? Ta del av allt? Det går inte.

Allt beror på kontexten. Skulle jag, som är en skitgammal skallig gubbe som snart ska dö, skriva inlägg på Blondinbellas eller Kenzas blogg, så skulle nog de modeintresserade 13-åringar som bloggarna vänder sig till vilja ha någon slags filter på mig, så att de slapp störas av mina förnumstigheter.

Det är inte konstigare än så.

Jag gillar att läsa men jag hinner inte läsa allt. Alltså filtrerar jag omedelbart bort allt som är illa skrivet. Folk som stavar illa, eller rentav på pin kiv skriver med enbart små bokstäver ger jag fan i. Jag utgår från att det som är illa skrivet också är illa genomtänkt. Jag skulle tro att många tänker ungefär som jag.

Jag kanske missar ett och annat genialiskt inlägg, men gud vad mycket smörja jag slipper stava mig igenom... :roll:
+1 Av ren slöhet (eller är det självbevarelsedrift?) så orkar jag sällan läsa igenom texter som är riktigt illa skrivna. Det må vara osnyggt av mig eller föraktfullt, men så fungerar jag och förmodligen många med mig. Måste man läsa varje stavelse eller varje bokstav för sig därför att ordbilderna är uppbrutna så blir det för jobbigt.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag har en teori...
Har märkt att jag då jag skriver via telefonen (touch-knappar och ordförslag) måste snuttifiera sammansatta ord om autocorrect skall funka någorlunda. Och inte alltid orkar man korrigera bort särskrivningarna som då blir, om man är på springande fot och mottagaren är hustrun e.dyl. som troligen inte tar illa upp.

Min teori är att den nya tekniken lurar in även personer som vet hur man skriver att särskriva.
Min teori är inte godkänd av institutet i Sweitschshshshhhh, men den är alltså baserad på ett (1) empiriskt test.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Vem som helst kan även idag starta en nyhetssite och sabotera balanssinnet på läsarna med både särskrivning och grova syftningsfel. Min favorit är Höglandsnytt där jag ibland läser nyheter som jag inte förstår alls vad som har hänt. Nyheterna har blivit bättre i sin utforning, men det är fortfarande mycket märkliga texter. Varför jobbar man inte i t.ex. word och använder grammatikverktygen för att få text vettig.
http://www.hoglandsnytt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Mungi skrev:
:headscratch:

Du menar antagligen "Kloppare". Eller hur? :hmm:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Mungi skrev:
inber skrev:Och för att undvika missförstånd - jag pratar inte om det 5 till 8 procent av befolkningen som har dyslexi. Eller de som är utlandsfödda. Det är de andra jag är ganska bekymrad över.
Borde det inte vara vårt utbildningssystem som bekymrar dig? Som sagt, jag har undervisat på Lärarhögskolan och dessutom handlett examensarbeten där. Majoriteten av mina studenter använde särskrivningar och många hade stora svårigheter att formulera korrekta meningar. Mina studenter är nu ute i skolorna och undervisar våra barn. Att mina studenter inte kunde skriva ordentligt beror självklart på att de inte fått lära sig det i skolan. M.a.o det här handlar om brister i skolan, inte brister hos enskilda individer.

Jag tror nog att särskrivningar kommer vara norm i framtiden. Det är praktiken som styr hur språket utvecklas, inte Svenska Akademien. Och champinjon kommer heta svampinjon.

Borde det inte heta sär skrivningar egentligen, för att liksom understryka vad det handlar om? :hmm:
Du har säkert rätt, men när pajade Svenskaundervisningen i skolorna. Minns min egen skoltid, grundskola typ 60-70-tal och gymnasie sent 70-tal, högskola 90-tal. Jag hade inga aningar om särskrivningsproblem under denna tid. Slutade man att lära ut skrivregler, eller var det undervisning som led av ex antal experiment på meningsbyggnad. Vi var experimentklass för olika skrivstilar i mellanstadiet som helt pajade min skrivstil. Min handskrivna text ser ut idag som en avancerad hjärtinfarkt på EKG-utskrift.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar