Taurus skrev:
Det speglar en ganska läskig människosyn när du utgår från att avsändaren är ett pucko för att han eller hon inte kan eller vill skriva formellt korrekt. Om det bara är dom som behärskar felfri svenska som får göra sig hörda pissar vi rätt rejält på demokratin. Lr hur? Själv blir jag snarare glad när jag ser illa skrivna skrivna texter på debattsidor och whatnot, eftersom man törs yttra sig även om man inte behärskar akademisk svenska.
Jisses vad du tar i. Det som du inbillar dig är någon slags übermensch-mentalitet är faktiskt en utmärkt och praktisk lösning för att mäkta med att ta del av allt det som skrivs idag. Kan därför varmt rekommendera min "läskiga människosyn".
Problemet idag, för de flesta av oss, är att det skrivs och publiceras alldeles för mycket. Det mesta som skrivs är närmast definitionsmässigt ointressant, eftersom man sällan tillhör målgruppen. Det mesta är skrivet för någon annan än dig. Det är ju ganska fånigt att hävda att det pissas på demokratin för att folk inte får göra sig hörda. Idag kan alla ha nästan sin egen radio- eller tevekanal om de vill. Det har aldrig varit enklare att göra sin röst hörd.
Problemet är snarare det motsatta, att alla hörs alldeles för mycket och det går inte att hitta guldkornen för allt brus. Hur ska du kunna läsa allt? Ta del av allt? Det går inte.
Allt beror på kontexten. Skulle jag, som är en skitgammal skallig gubbe som snart ska dö, skriva inlägg på Blondinbellas eller Kenzas blogg, så skulle nog de modeintresserade 13-åringar som bloggarna vänder sig till vilja ha någon slags filter på mig, så att de slapp störas av mina förnumstigheter.
Det är inte konstigare än så.
Jag gillar att läsa men jag hinner inte läsa allt. Alltså filtrerar jag omedelbart bort allt som är illa skrivet. Folk som stavar illa, eller rentav på pin kiv skriver med enbart små bokstäver ger jag fan i. Jag utgår från att det som är illa skrivet också är illa genomtänkt. Jag skulle tro att många tänker ungefär som jag.
Jag kanske missar ett och annat genialiskt inlägg, men
gud vad mycket smörja jag slipper stava mig igenom...