Hå, Be eller Bäss?
-
- Medlem
Re: Hå, Be eller Bäss?
Mäter ni som säger hå avstånd i alnar och stenkast också? Kanske kör ni bil på vänster sida av vägen?
- Fredde79
- Medlem+
Här i Finland är det fortfarande den tyska traditionen som råder trots att alla är införstådda med att H är ett katastrofalt misstag. De flesta löser problemet genom att tala om H och Bb (uttalas "be-be"). I rent klassiska sammanhang betyder dock B alltid Bb.
Brukar själv alltid säga H när vi repar eftersom det inte kan missförstås.
Brukar själv alltid säga H när vi repar eftersom det inte kan missförstås.
/Fredde
Spela och tabba på VirtualBass!
- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Spela och tabba på VirtualBass!
- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
- AlbinH
- VIP medlem
Re:
Nä HALLÅÅÅ där!Tarzan08 skrev:A heter A, Bb heter Bess, B heter B och inte H.
Semla heter semla, kex heter kex och inte tjecks.
Sådärja, var fan la jag fjärrkontrollen nu rå?!
"e" i kex är en mjuk vokal vilken visar att k:åt är ett tjejljud och inte ett kåljud.
Om istället hårda vokaler är inblandade i novellen blir k:åt ett kå; som i Kalle, ko, kung och kåt. Skulle bli lite väl nyskapande annars.
- Tjung Tjalle vertjar lite tjåt på Drottning Tjarin.
..jfr kedja, kittla, kyckling, kärlek och körskola...

Förresten heter det Temla. Det vet väl varenda barnunge

Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
- dbAce
- Nykomling
Det mest självklara (för mig) är att följa alfabetets logik: A B C D E F G. Då blir ett sänkt B=Bess och ett höjt B=Biss dvs precis som övriga toner får samma ändelser Ciss, Ass osv.
Jag hört sägas att benämning H härstammar från slarviga handskrifter, att lilla "b" feltolkats som ett litet "h" och att det sedan hängt kvar och blivit praxis i delar av Europa. Vet inte om det stämmer men det är inte helt osannolikt.
Att vissa sedan fortsätter att säga H beror kanske på svårigheten att bryta gamla vanor. Sen finns det ju de som är konservativa också. Jag t ex som hävdar att det är idiotiskt att använda H. Nybörjare i notläsning tycker det är svårt nog med noter så varför då krångla till det ytterligare!
Jag hört sägas att benämning H härstammar från slarviga handskrifter, att lilla "b" feltolkats som ett litet "h" och att det sedan hängt kvar och blivit praxis i delar av Europa. Vet inte om det stämmer men det är inte helt osannolikt.
Att vissa sedan fortsätter att säga H beror kanske på svårigheten att bryta gamla vanor. Sen finns det ju de som är konservativa också. Jag t ex som hävdar att det är idiotiskt att använda H. Nybörjare i notläsning tycker det är svårt nog med noter så varför då krångla till det ytterligare!