Tomtefaen skrev:Kanske dum tanke, men kan du inte använda en multilooper? Har ingen erfarenhet, men vill minnas att jag sett loopare som kan hoppa mellan olika loopar via stampknappar. Så kan du spela alla loopar du behöver i början, sen dra av volymen och börja med guran. Fast kanske inte blir lika coolt då...
Tror även att jag har sett loopare som kan mutea inputen. Eller så drar du ner dry-signalen genom looparen till låg nivå.
En annan möjlighet är kanske att sätta en tyngd på foten... Högre massa bör sänka resonansfrekvensen.
Sent from my iPad using Tapatalk
Jag har en multilooper, en Boss RC-300...
Kort(?) beskrivning:
Då jag loopar har jag elkontra, gitarr och sångmick inkopplade i en 3-kanalig loop-pedal (och sången går dessutom rakt ut förbi loop-pedalen).
Då jag spelar in loop går kontra och gitarr in, men sången bestämmer jag med en vipp-pedal om den skall spelas in eller bara gå förbi.
Då jag bara spelar upp, eller kanske inte kör loop alls, går gitarr, bas, sång ut också, så jag kan spela t.ex. gitarrsolo till en snurrande slinga, eller riva av en ren trubadurlåt utan att koppla om nånting.
Exempel: Working class hero
1. Spela in gitarr till första versraden på kanal 1. Sången spelas inte in.
2. Spela in bas till andra versraden (men start blir såklart nån takt in) fortfarande på kanal 1.
3. Avsluta basinspelningen på tredje versraden och preppa inspelning på kanal 2 för refräng.
4. Sjung första refrängraden med inspelning på kanal 2.
5. Sjung överstämma på andra refrängraden med inspelning på kanal 2.
6. Stoppa kanal 2 och fortsätt med 2:a versen utan att spela in sång, och kanske lägga till något slags trumkomp (gitarrbonk e.dyl.)
7. Sätt på kanal 2 och lägg på ytterligare stämmor på refrängen, och kanske nån tremologitarr e.dyl.
o.s.v.... kanske nåt gitarr- eller munspelsolo nånstans.
8. På slutet skall det vara lite annan refräng, så den spelar jag in, och lägger sedan stämma på på kanal 3.
Detta sker såklart utan avbrott medan låten löper på, så första versraden är ren trubadur, och bortåt 2:a refrängen är det fullt band (gitarr, bas, trumkomp, 4-stämmig sång, soloinstrument).
Det är för mig en principfråga att allt görs live på stället, dvs inga förinspelade bakgrunder.
Pang på rödbetan. Tack och förlåt.
Och det måste vara bra flyt i framförandet så att loopandet frammanar "hur sjutton gjorde trubaduren det där??" istf "vilken tid det tar!"