Har ni några ni bara känner är totalt överskattade?
Själv har jag svårt att tänka ut nå´n såhär på rak arm eftersom jag inte lyssnar så mycket på "basist-basister".....

Eller musik där det förekommer heller för den delen...
Kan förstå att han inte imponerar, själv tycker jag han är skitbra, speciellt till den musik han spelar, men något överjordiskt är det väl inte med honom direkt...TDHP skrev:Jag har alltid tyckt att Flea är en smula överskattad. Inte dålig, men inte SÅ bra heller.
Beror på.. mixed feelings ang honnom.. långt ifrån någon bländande teknik.. men den är egen och passar honnom.. och han gör det RIKTIGT bra till och från..TDHP skrev:Jag har alltid tyckt att Flea är en smula överskattad. Inte dålig, men inte SÅ bra heller.
Liten skrev: (jag menar.. VAD ÄR STORT MED DUFF???? TELL ME??? )
Man..blackparkas skrev:Liten skrev: (jag menar.. VAD ÄR STORT MED DUFF???? TELL ME??? )
Duff har jag aldrig tänkt på som någon vidare bra basist tidigare, men efter att ha lyssnat på velvet revolver och även lirat ett gäng av deras låtar så måste jag säga att han är smått genialisk i sitt basspel - I den genren!
Rock n roll-bas med fläskigt sound och ändå läckra prylar som han får med med klockren timing.
Duff börjar bli idealet för mig....
Hm...Liten skrev:Man..blackparkas skrev:Liten skrev: (jag menar.. VAD ÄR STORT MED DUFF???? TELL ME??? )
Duff har jag aldrig tänkt på som någon vidare bra basist tidigare, men efter att ha lyssnat på velvet revolver och även lirat ett gäng av deras låtar så måste jag säga att han är smått genialisk i sitt basspel - I den genren!
Rock n roll-bas med fläskigt sound och ändå läckra prylar som han får med med klockren timing.
Duff börjar bli idealet för mig....SHOW ME!!
Posta klipp!! please!
Inge fel med att dissa Jaco eller Phil.. (ok Phil e phil.. you just don't flame on phil and get away with it!!Skunkofant skrev:Jag kommer troligen bli flammerad nu men jag tycker Jaco, Det han spelar är ju övermänskligt svårt men det låter ju inte kul eller bra (IMHO) Men smaken är som baken. Nu kommer jag bli extra bränd men Phil Lynnot. förstå mig inte fel. Jag älskar Thin Lizzy och hans sångröst men jag tycker hans basgångar är väldigt tråkiga. (vilket man kan förstå eftersom han sjunger samtidigt)
+1Taurus skrev:Själv gillar jag basister som skapat sig ett personligt musikaliskt uttryck som funkar för dom själva och för den musikaliska kontext de verkar i, och som också verkar ha ett liv utanför musiken - Flea, Geddy, Squier, Lemmy(!), Steve Harris(!), Geezer Butler(!), Rutger G(!) osv platsar där. Genre och chops är inte det väsentliga för om jag ska tycka de är bra eller inte.
Duff spelar rätt gött, men det där chorusdränkta soundet är inte min påse.blackparkas skrev:Det jag gillar med Duff är att hans enkelhet, inget fancy, inget avancerat, det är rock n roll, med finess.
Gillar Lynnots basspel mycket för att det är så enkelt och självklart, eller om man vill, tråkigt! För mig handlar det väldigt lite om bassolon eller teknik, det gäller att tillsammans med trummisen forma en rytm- och kompsektion som är dels som en ångvält, dels som ett silkestyg!Skunkofant skrev:Jag kommer troligen bli flammerad nu men jag tycker Jaco, Det han spelar är ju övermänskligt svårt men det låter ju inte kul eller bra (IMHO) Men smaken är som baken. Nu kommer jag bli extra bränd men Phil Lynnot. förstå mig inte fel. Jag älskar Thin Lizzy och hans sångröst men jag tycker hans basgångar är väldigt tråkiga. (vilket man kan förstå eftersom han sjunger samtidigt)
+1!TDHP skrev: För mig handlar det väldigt lite om bassolon eller teknik, det gäller att tillsammans med trummisen forma en rytm- och kompsektion som är dels som en ångvält, dels som ett silkestyg!
Chriller, enligt min högst personliga åsikt har rockbasisterna jag rapade upp tidigare ett sound man känner igen överallt - Flea, Geddy, Squier, Lemmy, Geezer, Steve Harris osv - utan att det för den skull är dåligt a la Duff.Chriller skrev:Duff spelar rätt gött, men det där chorusdränkta soundet är inte min påse.blackparkas skrev:Det jag gillar med Duff är att hans enkelhet, inget fancy, inget avancerat, det är rock n roll, med finess.
Samtidigt är det ju rätt imponerande med en rockbasist som har ett sound som man känner igen överallt. Det är fan inte många man kan säga om, oavsett instrument.
men han var ju inte basist, han var ju bara en ikondaionsavage skrev:Sid Vicious hade nog överlevt om han inte blivit känd...