I lördags 14:45 blev jag uppringd av en bekant från förr som frågade om jag ville vicka för deras basist på ett gig samma kväll på Norrport i Stockholm. Jag tackade ja och började fundera vad jag skulle ta med för prylar . Det blev kortskalig stratobass och Roland Cube. När jag väl kommer fram i snögloppet och ska börja rigga så strular stärkaren , den bara smäller och fräser och beter sig illa. Den kopplades ur och jag gick över till plan B . Min EBS microbass 2 kopplades in i PA:t och allt var frid och fröjd. Sedan spelades det 4 set med Dylan , country och annan roots baserad musik med folk som jag aldrig har lirat med förutom trummisen som jag spelade med för 10 år sen. Det hela avlöpte någorlunda väl och jag packkade ihop min "döda" roland och resten av grejerna. Igår kväll efter middagen så slår jag på kombon för att börja felsöka men då funkar den perfekt . Slutsatsen är att man kan inte spela Dylan på japanska förstärkare ! ...
Men den troliga förklaringen är att den blev fuktig så nu ska den få ett överdrag .
Tingen är onda
- B-Å Åhs
- Medlem++
Tingen är onda
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- TDHP
- Forumvärd
Re: Tingen är onda
Plan B är alltid bra att ha! 

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Min plan B var lite mer drastisk.
Skulle lira på Big Ben en gång för många år sen. Hade med mig min (då ganska nya) AMPEG BA. Roddade upp, kopplade in, tryckte på powerknappen och...ingenting!
Det visade sig att säkringen gått på lunch och eftersom jag inte hade någon reserv så fick det bli det gamla folie-från-cigarettpaketet-och-linda-runt-tricket. Det funkade så bra att jag glömde bort att ersätta den trasiga säkringen.
Det var när den åkte in på 1000-milaservice som den äntligen byttes.
Skulle lira på Big Ben en gång för många år sen. Hade med mig min (då ganska nya) AMPEG BA. Roddade upp, kopplade in, tryckte på powerknappen och...ingenting!
Det visade sig att säkringen gått på lunch och eftersom jag inte hade någon reserv så fick det bli det gamla folie-från-cigarettpaketet-och-linda-runt-tricket. Det funkade så bra att jag glömde bort att ersätta den trasiga säkringen.
Det var när den åkte in på 1000-milaservice som den äntligen byttes.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
-
- Medlem++
I det här (o)vädret tycker jag att kuben förtjänar ett överdrag. 

- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- JazzBassillen
- Medlem+
Du råkade alltså ut för det fruktade "Ice Cube" fenomenet.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
- B-Å Åhs
- Medlem++
Snarare en Wet Cube
"I'm too old for this shit"