Slipa banden..tips?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem

Slipa banden..tips?

Inlägg av durito »

Jag har justerat lite på min "nya" p-bas och har nu kommit fram till att banden kan behöva slipas ner en aning. Det är ovanligt (i alla fall om man jämför med mina andra basar) höga band på den och på vissa ställen finns det tendenser på att strängarna tar i.

Jag har aldrig slipat ner band förut och undrar om någon här har några tips på hur man går tillväga och vad man ska använda? Jag antar att man bör slipa ner alla band oavsett hur många band som "tar i"..?
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Till att börja med ska man slipa ner med radiekloss och sen ska banden krönas för att inte vara helt plana ...

Kanske inte något man gör som helt nüburgare, men BarbieQVillain et al kan nog tipsa dig om en del!

(söker länkar)

EDIT :

Här är nån som bandat om en gura:
http://www.elenfors.com/guitartech/mrcheese.html

Här visar Fagerlund (en synnerligen kompetent instrumentmakare) hur man bandar om, med kröning av band:
http://www.fagerlund.biz/forum2/index.php?page=8
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Man kan använda en bred och hyfsat lång (20-25 cm) fintandad fil, men de är oftast lite väl aggressiva. Jag använder den fina sidan av ett bryne från ÖB. Se till att följa halsens radie och ta långa tag. När du ser slipmärken på toppen av alla band räcker det. Ta en avrundningsfil (eller en trekantsfil) och runda av topparna. Avsluta med 0000 stålull. Se till att maska av greppbrädan mellan banden, den blir skitig annars. Om halsen sitter kvar på basen så bör du tejpa över miken, annars fastnar filspånet på magneterna.

Lite mer detaljer och bilder längst ner på den här sidan: http://www.barbequevillage.com/halsbygge.html
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Janne

Inlägg av Janne »

Hehe, min gamla ibanez roadstar som Fagerlund har på nästan alla bilder där. Den gitarren fick verkligen nytt liv efter hans ombandning. Och att loggan bara var övermålad hade jag ingen aning om :D
Skulle nog rekommendera att lämna in till någon kunnig durito, om du inte tycker att det är kul att försöka själv förstås. Då kan du ju alltid lämna den för ombandning om det skitit sig.
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem

Inlägg av durito »

tusen tusen tack BBQ och ni andra!
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

Åhå, söken, och I skolen finna värdefull info :clappy:

Nu går jag loss med filen!
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Skriv svar