Det skall alltså spelas in i stereo, två mickar.
Prisläge? - typ medelklass som passar proffsig amatör.

Ös på med billigt/prisvärt till Neumann.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Han som spelar/spelar in har en tc electronic Impact Twin, in till cubase.GandhiMK2 skrev:Innan du snackar mikar,vad har du för pre-amps?
Mycket viktigare imho.
KM184?B-Å Åhs skrev:KM84 Neuman
Ok…Det är säkert helt OK. Vad ska han ha det till? Kommersiell release? Isf tycker jag att han skulle hyra på 2 riktigt bra pre-amps.lowfreq skrev:Han som spelar/spelar in har en tc electronic Impact Twin, in till cubase.GandhiMK2 skrev:Innan du snackar mikar,vad har du för pre-amps?
Mycket viktigare imho.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Jag har spelat in hur mycket som helst med billiga mikar MEN med jävligt dyra preampar….billig mic+ bra pre =POSSIBLE million dollar sound, DYR mik + skit pre=mög. :-/fieldflower skrev:Var det inte nån som tyckte att Behringers stereopar inte var så himla illa? Om man nu ska utforska billig-träsket.
Eller det kanske främst var till trum-OH?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Vad det gäller mer lågbudget stormembranare tycker jag ADK Thor (eller Odin) är strålande mickar. Jag skulle personligen satsa på Thor då den har ställbar karakteristik och inte bara basskär utan man kan även få den att låta som äldre mickar genom att kapa topp direkt i micken. Utmärkt mikrofon. Egentligen tre tidigare ADK-mickar som dom byggt in i en och samma mikrofon. Så den är ett tips.GandhiMK2 skrev:Ok…Det är säkert helt OK. Vad ska han ha det till? Kommersiell release? Isf tycker jag att han skulle hyra på 2 riktigt bra pre-amps.lowfreq skrev:Han som spelar/spelar in har en tc electronic Impact Twin, in till cubase.GandhiMK2 skrev:Innan du snackar mikar,vad har du för pre-amps?
Mycket viktigare imho.
Km84 el 184 är kanon om man vill närmika men det kanske inte är det han ska göra här?
Jag skulle nog köra på 2 st u87 kopior. Har för mej att Hellman hade några som inte var lika billiga som TSM men ändå no-brainers i fråga om kostnad/utdelning.
Det finns inte många ljudkort eller billigare digitalmixers på marknaden som har bra mickpreampar. Varför? Ljudkortet/mixern blir för dyr. EN riktigt bra mickpreamp kan kosta mer än ett Presonus 16.4.2.fieldflower skrev:Följdfråga på preamps då:
För egen del spelar jag dels in via bandets Presonus 16.4.2, och dels via min egen Focusrite Saffire pro 24 DSP.
Är preampsen i dessa bra eller dåliga?
Eller är definitionen på "bra" på en sådan nivå att det innebär att en dedikerad preamp måste till för att nå dit?
Jag förväntade mig kommentarer på att det är viktigt hur rummet låter vid denna typ av tracking.lowfreq skrev:Jo, tips på mickar för att spela in akustisk nylonsträngad gitarr. Klassisk musik.
Det skall alltså spelas in i stereo, två mickar.
Ord och inga visor. Men helt sant såklart.Jan Hellman skrev:...Betydligt billigare fast då är det bara själva försteget och inte mycket mer. Och det låter FANTASTISKT bra! En digitalmixer låter förhållandevis bra om man ser till vad man betalar men min definitiva uppfattning är att den aldrig kommer i närheten av vad en riktigt bra preamp gör vad det gäller dynamik och annat. Ett ljudkort som har hyffsade mickpreamps och som inte kostar skjortan är Apogee Duet. RME har också hyfsade preamps. Men inte heller dom förförstärkarna slår en dedikerad högkvalitativ preamp i jämförelse. Bättre än det mesta annat liknande dock. Ett kul experiment kan vara att låna/hyra något bra och själv prova och lyssna. En polare gick ifrån att plugga micken rätt in i ljudkortet till att skaffa ett bra försteg nyligen. Han fattar inte varför han inte gjort den investeringen tidigare. Men rent generellt kan man säga att det finns en orsak till att riktigt bra prylar kostar pengar. 20.000 för ett billigt digitalbord eller en halv miljon eller mer för ett bra analogbord? Folk kastar ju inte ut dom pengarna för att man tycker att det är kul utan för att det låter bra. Kvalitet kostar pengar. Men sen är jag den första att erkänna att billiga digitalprylar låter förvånansvärt bra får vad man betalar för dom. Och man ska inte glömma bort att folk spelade in plattor på cassette-portor på 80-/90-talet. Det gick utmärkt trots brus och skit. För låtarna, hur folk spelar och uttrycket är ALLTID viktigare än ljudkvaliten. Om man inte har någonting att säga genom sin musik så spelar det ingen roll hur dyra prylar man har. Men däremot finns det många fantastiska plattor som är inspelad på skitprylar. Erfarenhet och kompetens slår dyra prylar ALLA dagar i veckan! En bra ljudtekniker kan få det att låta riktigt bra med billiga prylar. En dålig ljudtekniker kan lätt få det att låta skit även om han har tillgång till Neve-bord, det bäst som finns i mick-väg, outboards, omvandlare etc. Så har jag ETT gott råd att ge så är det att lära er prylarna. Skaffa er erfarenhet och försök snappa upp så mycket tips och tricks som möjligt. För det är egentligen den enda genvägen till det perfekta ljudet. Kunskap. Eller genväg, förresten. Det är ingen jävla genväg. Farbror Barbro har rätt. Det FINNS inga genvägar till det perfekta ljudet!Det är bara att spola öronen med Revaxör och sätta igång och insupa kunskap. Man blir liksom aldrig färdig. Vilket lite är det som gör det lite kul med inspelning. Det är som att spela bas. Det finns alltid en massa saker som man inte kan. Eller glömt bort.
Långt inlägg. Som svar på frågan. Preamps i billigare digitalmixers och ljudkort låter förvånansvärt bra om man ser till vad dom kostar men det är faktiskt en jävla skillnad om man jämför med en riktigt bra dedikerad preamp. Om man är lite petig......
//J
Känner till men aldrig jobbat med tyvärr.lowfreq skrev:SE Electronics VR2 Voodoo, active Ribbon Microphone.
http://www.thomann.de/se/se_electronics_vr2_voodoo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Är den något som herrar Hellman och Gandhi känner till?
Avrundat topp är ingenting som jag egentligen nödvändigtvis ser som en nackdel.lowfreq skrev:Tackar för alla tips och förslag!
Han (sonen) köpte en sE Electronic Voodoo VR2 mikrofon.
Den verkar riktigt lovande.. han har gjort några testinspelningar och VR2:an ger ett fylligt, verkligen fylligt ljud! (till skillnad mot förvånansvärt många tunt ljudande mickar). Dock har den en lite avrundad topp så.. han kommer komplettera med en till mick som ger tydlighet och briljans i diskanten.
Det kommer att bli bra!
Han spelar riktigt bra, jag lägger ut ljudklipp när han är klar.