Vetenskapligt bevisat - Basen som bäst spelar blues
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Vetenskapligt bevisat - Basen som bäst spelar blues
Med anledning av tidigare undersökning av Bjelkis: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=7&t=78133" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har ju varit på Åmål's Bluesfest och räknade faktiskt ihop lite statistik över vilka basar som verkligen trakterades av artisterna och banden.
P-bas, 9 st (33,3%)
Jazzbas, 5 st (18,5%)
Hollowbody bas, 5 st (18,5%)
Kontrabas, 4 st (14,8%)
Övriga basar, 4 st (14,8%)
Till att börja med kunde jag konstatera att P-basarna dominerade denna tillställning tätt följda av både jazzbasar och basar med ihålig kropp (dvs. “hollowbody”). Därefter hittade vi kontrabasar och övriga elbasar i statistiken. Även om instrument från Fender dominerade P- och jazzbasgrupperna fanns det även något annat märke representerad i denna skara basar. Då det gäller hollowbodybasarna hittade vi bland annat instrument från Jolana, Ibanez och Guild. De övriga basarna som spelades på var instrument från Gibson, Ibanez, Danelectro samt en basgitarr från Yamaha.
Under festivalen fick jag också lära mig att blues verkligen kan vara så otroligt mycket olika musik. Dessutom spelade även rätt många artister helt utan bas. Enligt mina noteringar var det hela 13 stycken artister/band som inte hade basen representerad i sättningen.
Förmodligen har jag nog också missat en och annan spelning under de två dagarna vi besökte festivalen men det kanske spelar mindre roll i sammanhanget. Det blir ju statistik ändå!
P-bas är alltså blues...
Håll till godo!
/MrBaloo
Jag har ju varit på Åmål's Bluesfest och räknade faktiskt ihop lite statistik över vilka basar som verkligen trakterades av artisterna och banden.
P-bas, 9 st (33,3%)
Jazzbas, 5 st (18,5%)
Hollowbody bas, 5 st (18,5%)
Kontrabas, 4 st (14,8%)
Övriga basar, 4 st (14,8%)
Till att börja med kunde jag konstatera att P-basarna dominerade denna tillställning tätt följda av både jazzbasar och basar med ihålig kropp (dvs. “hollowbody”). Därefter hittade vi kontrabasar och övriga elbasar i statistiken. Även om instrument från Fender dominerade P- och jazzbasgrupperna fanns det även något annat märke representerad i denna skara basar. Då det gäller hollowbodybasarna hittade vi bland annat instrument från Jolana, Ibanez och Guild. De övriga basarna som spelades på var instrument från Gibson, Ibanez, Danelectro samt en basgitarr från Yamaha.
Under festivalen fick jag också lära mig att blues verkligen kan vara så otroligt mycket olika musik. Dessutom spelade även rätt många artister helt utan bas. Enligt mina noteringar var det hela 13 stycken artister/band som inte hade basen representerad i sättningen.
Förmodligen har jag nog också missat en och annan spelning under de två dagarna vi besökte festivalen men det kanske spelar mindre roll i sammanhanget. Det blir ju statistik ändå!
P-bas är alltså blues...
Håll till godo!
/MrBaloo
- AlbinH
- VIP medlem
Re: Vetenskapligt bevisat - Basen som bäst spelar blues
Skönt att någon tar hand om grundforskningen!
"The Blues Is Alright!"
"The Blues Is Alright!"

Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
MrBaloo skrev:Enligt mina noteringar var det hela 13 stycken artister/band som inte hade basen representerad i sättningen.

Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Så länge man håller sig till tre ackord så borde det väl klassas in som blues.bjelkeman skrev:MrBaloo skrev:Enligt mina noteringar var det hela 13 stycken artister/band som inte hade basen representerad i sättningen.![]()
får man verkligen kalla det för blues utan bas?

- eeakga
- VIP medlem
Och det viktigaste av allt - den MÅSTE ha 12 takter per runda!mrbaloo skrev:Så länge man håller sig till tre ackord så borde det väl klassas in som blues.bjelkeman skrev:MrBaloo skrev:Enligt mina noteringar var det hela 13 stycken artister/band som inte hade basen representerad i sättningen.![]()
får man verkligen kalla det för blues utan bas?

- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
En annan reflektion från Åmål's Bluesfest var att det (för "ett tränat öra") faktiskt gick att urskilja de olika basarnas ljudskillnad. I och med att det var så mycket olika band och basar efter varandra kunde denna skillnad mer tydligt utskiljas. Dessvärre verkade några hollowbody-basar bumla runt lite mer i ljudbilden än andra helsolida syskon. Speciellt tycker jag mig höra Jolana Rubin-basen som mer bumlig ur de stora PA-anläggningarna. Men om det berodde på PA-kanalstrippens inställning eller basen i sig kan jag inte säga. Men jag hörde såna basar från flera scener och fick samma känsla vid varje konsert. Inte för att det störde så mycket för gemene man, men för "ett tränat öra" var det påtagligt. Däremot så förstår jag numera hur Danelectro-basen kan vara en verklig favorit hos bröderna Åhden i Umeå (de som har Gitarrmuseet). Danelectro lät fantastiskt bra i det stora PA:t på en av de största scenerna.
/MrBaloo
/MrBaloo
- AlbinH
- VIP medlem
Danelectro och Danelectro... vilken av modellerna menar du?
*dazedandconfused*
Detta är inte bara viktigt utan kan faktiskt vara närmast livsavgörande!
Tänk om Jamerson spelat på en Danelectro ´56 i stället för sin P; hur skulle Motown ha utvecklats då?

Detta är inte bara viktigt utan kan faktiskt vara närmast livsavgörande!

Tänk om Jamerson spelat på en Danelectro ´56 i stället för sin P; hur skulle Motown ha utvecklats då?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
AlbinH skrev:Danelectro och Danelectro... vilken av modellerna menar du?*dazedandconfused*
Detta är inte bara viktigt utan kan faktiskt vara närmast livsavgörande!![]()
Där lyser min Danelectro-okunskap igenom totalt. Det var en "double cutaway fast bas". Den såg ut som en "longhorn" fast "double cutaway". Blev det klarare?
- mikkejohansson
- Medlem++
Longhorn är dubbel cutaway, som den bröderna brukar traktera!
Fender - Pedaler - GK - TKS
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Jo, jag vet att det är longhorn som Åhdens spelar på. Men jag menar den double cutaway som denna:

Jag antar att ljudet inte sitter i hornen utan i elektronik, mekanisk konstruktion och basens material.
/MrBaloo

Jag antar att ljudet inte sitter i hornen utan i elektronik, mekanisk konstruktion och basens material.
/MrBaloo
- mikkejohansson
- Medlem++
Ah, den modellen kallas (inte otippat) "shorthorn"!
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Roger Hedin
- Medlem++
...och som Horace Parlan sa: "Blues IS in F..." (Apropå att nån frågade honom vilken tonart de skulle spela blues i...)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ok. Då ökade mina danelectro-kunskaper ett snäpp. Tack!mikkejohansson skrev:Ah, den modellen kallas (inte otippat) "shorthorn"!
- AlbinH
- VIP medlem
Å det är kanske detsamma som Shoehorn? Iaf om man spelar Shoegaze.mikkejohansson skrev:Ah, den modellen kallas (inte otippat) "shorthorn"!
Om samma gäller för Nu Gaze undandrar sig mitt bedömande.

- Nyasu
- Medlem+
- Kontakt:
Nej, det är snarare basen som mest spelar blues. Mest är inte alltid bäst.
Nej, jag är högerkristen.
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Du har rätt. Jag har egentligen inte baserat på det som var bäst. Men i mina öron lät de flesta basar jättebra. P-bas och J-bas lät jättesuperbra till blues. Sen var det även lite blues på hitech-Ibanez. Det lät jättebra det också, men lite mer hitech bara. En fin femsträngad jazz (säkert en deluxe med fin aktiv preamp) lät också den jättebra och faktiskt mycket modern och ganska hitech.
Så vad som låter bäst är nog osagt. Det mesta lät jättebra till blues.
Så vad som låter bäst är nog osagt. Det mesta lät jättebra till blues.
- Calle Norenius
- Medlem
Haha underbart! Vetenskap när den är som bäst! Om vi är lite nördiga? Japp! 
Skickat från min iPad med Tapatalk

Skickat från min iPad med Tapatalk
Hellre lyss till den sträng som brast, än att aldrig stämma sin bas.
Hagström SS nothern series
Sire Marcus Miller V7 5-strängad
Applause halvakustisk
Orange terror bass 1000
EBS cl112 x 2
TKS H212 med diskant 800W
Hagström SS nothern series
Sire Marcus Miller V7 5-strängad
Applause halvakustisk
Orange terror bass 1000
EBS cl112 x 2
TKS H212 med diskant 800W
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Förresten, en polare kom med en följdfråga. Han spelar americana och funderade vilken skulle vara den ulitmata basen för honom att ha hemma och spela in sin musik med. Jag vet inte alls, men kanske P-bas, någon hollowbody eller varför inte en danelectro? Vad säger PB-panelen?