Örnen har landat.
Det allmänna intrycket är att Squier gjort ett bra jobb: detaljarbetet är bra, på gränsen till mycket bra. Olympic White är Olympic White, kulören ger en mattare upplevelse än andra, trots klarlack och annat. Jag gillar verkligen att Squiers VM- modell exteriört är trogen originalet från 1961.
I famnen känns den något smäckrare (och möjligen också lättare?) än jag minns min Fender PS. Muskelminne ska man inte lita på, men jag TROR att halsprofilerna skiljer sig åt en liten smula. Squiern känns "gitarrigare" - vilket inte nödvändigtvis behöver vara dåligt.
Halsen är mycket behaglig, inga vassa bandändar eller liknande att rapportera.
Jag vet inte hur mycket Marcus jobbat med justering; grejerna känns generellt sett tweakade till en bra balans.
- strängarna är bytta till grövre LaBella. Marcus minns inte dimensionen, så informationen slutar där. Det allmänna rådet på nätet är f ö att skyndsamt slänga originalsträngarna: dessa är för tunna för att funka: försvårar intonering och bidrar till övertoner.
- stallet är i princip justerad till bottenläge. Detta har fördelen att strängtrycket håller stallet på plats, också vid användning av svajet.
- inställningarna innebär en låg och bra action, jag funderar dock på att shimsa halsen - dels för att få en ännu jämnare stränghöjd över hela halsen, dels för att ytterligare underlätta intonering.
Att göra:
- halssadeln är tillverkad av...ja, vad? "Grovporig kristidsplast" i brist på bättre benämning... Att sadlarna med tiden faller sönder är högst begripligt. Byte mot bensadel väntar.
- stolparna/benen på stallet är 6,3 mm, medan hålen som stallbenen sticks ner i är 8 mm: härav fenomenen att stallet "glappar" och tenderar att fastna i ytterlägena i halsens längdriktning. På nätet tycks många ha anammat lösningen att minska hålens diameter genom att sticka ner sleeve bearings (vete fan vad det heter på svenska) i koppar. Detta är en lösning snarlik Staytrems erbjudna nylonbussning. Jag är inte helt övertygad om det optimala i att fixera stallet på det sättet, eftersom jag fortfarande vill kunna använda svajet. Det blir att leta efter en mjuk gummislang i rätt dimension, tänker jag.
- svajet. Här verkar tyvärr Squiers indonesiska medarbetare ha utgått ifrån en bild från Fenders årsbok för att tillverka något som absolut SER UT som ett svaj, men knappast funkar som ett. Det är stumt, och det känns verkligen som om man utmanar hela konstruktionen varje gång man använder det. I tillägg tror jag svajarmen har en annan design än på Pawn Shopmodellen: den ligger för nära strängarna vid användning. Blir att googla igen, för att hitta info om vilket (låsbart) fenderstall som är kompatibelt: ett framtida byte är definitivt aktuellt.
I nuläget vet jag inget om hur den låter genom stärkare: frågan om "felvända" pickuper ska undersökas, likaså ska jag kolla hur väl intonerad den är. Kanske uppdagas här nya utmaningar...