I och med det funderade jag på att sälja basen, jag menar, jag har ju redan fyra basar som låter som varianter av P-bas och behöver knappast en till.
Men...tänkte att det måste väl gå att få ett klassiskt jazz-ljud ur denna med. Och i en låda hade jag ju ett set Seymour Duncan SJB-1 som testade i en annan jazz hade. Med rosewoodbräda, och den lät aldrig så snärtigt som jag önskade, vare sig med originalmickar eller med SD. Såhär i efterhand har jag fattat att det lika gärna kunde varit strängarna som nåt annat, men jag fick för mej att det var greppbrädan...
Hur som...ett set SJB-1, en Takeharu SuperSounds, lönnbräda med blocks och förmodligen alkropp.
Helt plötsligt är allt på plats! Det låter så mycket 70-talsjazz som jag kan önska. Snärtigt, growligt och med hyfsat djup. Hyfsat snärtigt iallafall då de Dean Markley Half & Half som sitter på mer låter som flats, speciellt som de suttit på ett år.
Det låter helt enkelt så som jag vill att en jazz med lönnbräda ska låta.
Jag var lite orolig att det skulle vara skillnad i ljudnivå jämfört med tidigare, men jag märker inte stor skillnad i output. Nu går det lätt att variera ljudpaletten genom små förändringar i inblandning mellan hals och stallmick. Jag kan gå från clean halsmick till bitande morr. Jag kan få det där håliga jazz soundet...

Dynamik, snärt, growl och ton som en klassisk gammal jazz är nog sammanfattningen.