The Pratabas-effect..

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

The Pratabas-effect..

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hur har Pratabas förändrat er folks? Bassmak, spel, egen vilja, whatever! Själv har jag gått från att vara rätt förtjust i jazzbasar men inte ha nån vidare koll på basar till att bli världens absolutaste möbelfreak med totalhat för allt vad vintage heter, till att börja småacceptera jazzbasen, till att nu älska Musicman, diverse nice "Fenderkopior"(sandberg etc.) och inte längre gilla överdrivna möbler! Jag har även börjat lära mej försöka prioritera, och inse att jag inte i första hand behöver något som jag redan har något som man kan använda till samma sak! Och jag älskar MM mickar... Innan älskade jag soapbars, för att dom såg så hitech ut...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jodå, jag har blivit påverkad.
Är i grunden en Ricksnubbe, som vänstrar med shortscale ala Gibson.
Jag var väldigt skeptisk till möbelbasar med massa strängar innan.
Fendrar var inte min grej heller.
Men när jag kände på grafens ibanez/yamaha (vad det nu va) 7:a och Årnes franska 6:a så blev jag riktigt sugen.
Byggde mig även (mja BBQ mest) en p-bas och insåg vilket förträffligt instrument det är.
Var skeptisk till zingiga strängar tills jag köpte ett set DR av Grafen... hur ballt som helst på en Rick tex.

Fortfarande skeptisk till aktiva basar.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Har ju knappt pratat med andra basister innan detta stället dök upp, så det är en otrolig skillnad på det viset. Jag har ju tre basar nu - när jag började hänga här hade jag en. Det är väl den största förändringen rent praktiskt...
Men framförallt har pratabas gett mig en större basrelaterad lust. Och då menar jag främst lust att SPELA bas. Det har helt enkelt blivit lite roligare.

Men det har väl inte direkt förändrat mig i fråga om spel eller smak och så.
Jag har alltid kollat in basister live, men nu lyssnar jag också mer på basen. Radioheads basist har tillexempel ett grymt distljud på rätt många låtar på OK Computer.
That's nice. I like.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

anli skrev:Fortfarande skeptisk till aktiva basar.
Jag tar med Sterlingen till nästa PB-träff så ska vi väl kunna lösa det...
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Man har fått tonsvis med ny input, nya insikter, nya bekantskaper, nya basar och allehanda GAS m.m. av "Pratabas:andet" så visst har det både påverkat och förändrat en.
Vad som inte förändrats dock är min avsky mot Warwicks... :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Jag är mer öppen för allt :P

sen har jag blivit ruggigt mer nördig
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Jag har gått från Hi-tech lover och Fender Jazz-basshatare till Jazzbasälskare!
Sen så suktar jag efter rör nu istället för EBS ^^
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag har upptäckt att jag renodlat mina åsikter tack vare det ständiga diskuterandet här. Titta på behoven, skala bort allt onödigt, använd det du har etc. Om det finns flera sätt att nå idealljudet, välj det enklaste! (Fri tolkning av Occams rakkniv för er som är filosofiskt inriktade...)
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Cee
Medlem

Inlägg av Cee »

Jag har lärt mig massor och fått nya kontakter. Men framförallt har jag haft roligt! Snudd på beroende av att gå in å kolla varje dag.
Köp en kontra, en Washburn-yxa och en P-bas -77 sen jag gick med.
Sålt en topp.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Det har bllivit ett måste för mej att kolla in på PB lite allt som ofta och ibland jämt vara inloggad, för att berika mej med all kunskap som finns här. Ni är alla helt grymma. Spelandet här hemma har nog ökat p.g.a. att jag oftast sitter med en av mina basar i knät, när jag läser liras det ju och när jag skriver så .......jajustdet. Jag tycker det är kul om jag kan lära ut lite till andra också. Min nördighet inom baseriet har nog ökat lite och det är ju enbart ert fel :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

BarbequeVillage skrev:Jag har upptäckt att jag renodlat mina åsikter tack vare det ständiga diskuterandet här. Titta på behoven, skala bort allt onödigt, använd det du har etc. Om det finns flera sätt att nå idealljudet, välj det enklaste! (Fri tolkning av Occams rakkniv för er som är filosofiskt inriktade...)
Det beror på :roll:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ja, förutom att man har fått en massa nya polare så har man ju vidgat sina vyer om både basspel och utrustning. Framförallt i mitt fall har jag ju fått för mig att lära mig att spela bandlöst och funderar så smått på en kontra! Man lär sig nåt nytt här varje dag, och inte bara bastrelaterade saker! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Mina åsikter om basar och basspel har blivit mer ärligt. Skiter i märken nu, bara det är bra skit!
Känns som en trygghet att kunna fråga här om allt som behöhvs frågas om.
TACK!!!
grejor
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Till att börja med måste jag nog påstå att jag har blivit extremt nördig. När jag reggade mig för snart ett år sedan så brydde jag mig inte så mycket om vad jag spelade på, bara det lät, typ... Har gått från att äga 1 bas till att äga 3, har kommit fram till att dom låter olika och att man behöver flera :wink:
Att träbitar med elektromagneter på kan låta så olika. För att inte tala om stärkare. Sånt jag inte visste/brydde mig om.

Har lärt mig massa nyttiga saker om allt möjligt basrelaterat, har börjat skruva o meka lite själv. Numera för jag hjälpa mina guranistkompisar när det är något som ska fixas. Har lärt mig massor om basar, märken o modeller jag inte visste fanns. Och allt möjligt annat.

Jag har lärt känna massor av människor med samma intresse som jag, som jag aldrig skulle ha träffat annars.

Jag läste artikeln i Nerikes Allehanda om PB-träffen i Glanshammar, där reportern tyckte det verkade trist med en hel helg med bara basar. För ett år sedan hade jag antagligen tyckt likadant. Så är det inte idag.

PB har gett mig massor, livet skulle va bra mycket tråkigare utan alla trevliga människor som hänger här. Tack Semborg för att du startade och drivet detta, och tack till alla andra som förgyller min vardag!
/Linus
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

Cee skrev:Jag har lärt mig massor och fått nya kontakter. Men framförallt har jag haft roligt! Snudd på beroende av att gå in å kolla varje dag.
+1
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Har inte lärt mig nånting.

Skulle vara att jag utvecklat min ironi då kanske...

Javisst ja, en sån här skulle det vara också: :D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Har ju framförallt lärt mig mycket mer om en jävla massa basrelaterat. Att ta en titt inne på PB när man sitter hemma och chillar är ju för böveln en självklarhet. Tror faktiskt att PB har hjälpt till att forma mitt basspelande med, innan var jag en sån där tråkig och insnöad stolle som trodde att spela med fingrarna var "det ändå rätta" eftersom nån dum gitarrist hade sagt det till mig när jag precis började spela. Det var först när jag började surfa PB som jag upptäckta att det var mer än OK att lira plektrum :P lite märkligt kanske...
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

För mej blev det en explosion. Från att suttit hemma och klinkat i sin ensamhet. Hitta forumet och sen... :shock:

Nu är jag med band, till och med två. :oops: Vet inte riktigt hur jag ska lösa det där. Har lärt mej oerhört mycket av att bara läsa här, men även av att fråga och till 99% få vettiga och seriösa svar. 1% är bara roliga svar..
Sen hade jag förmånen att komma till Glanshammar och upptäcka att alla goa gubbar var just, goa gubbar.

Försökte mej på en liknelse av upplevelsen i Glanshammar för BBQ och Geddan. Det var som att se en riktigt bra film och sen plötsligt befinna sig mitt i filmen och handlingen.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

The Marshall skrev:Försökte mej på en liknelse av upplevelsen i Glanshammar för BBQ och Geddan. Det var som att se en riktigt bra film och sen plötsligt befinna sig mitt i filmen och handlingen.
Word!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

TDHP skrev:
The Marshall skrev:Försökte mej på en liknelse av upplevelsen i Glanshammar för BBQ och Geddan. Det var som att se en riktigt bra film och sen plötsligt befinna sig mitt i filmen och handlingen.
Word!
Gökboet? :wink:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Chriller skrev:
TDHP skrev:
Word!
Gökboet? :wink:
Mycket väsen för ingenting? :lol:
Äh...
Nu var jag elak!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
dereborn

Inlägg av dereborn »

BarbequeVillage skrev:Jag har upptäckt att jag renodlat mina åsikter tack vare det ständiga diskuterandet här. Titta på behoven, skala bort allt onödigt, använd det du har etc. Om det finns flera sätt att nå idealljudet, välj det enklaste! (Fri tolkning av Occams rakkniv för er som är filosofiskt inriktade...)
+1
BassiLow skrev:Det har bllivit ett måste för mej att kolla in på PB lite allt som ofta och ibland jämt vara inloggad, för att berika mej med all kunskap som finns här. Ni är alla helt grymma. Spelandet här hemma har nog ökat p.g.a. att jag oftast sitter med en av mina basar i knät, när jag läser liras det ju och när jag skriver så .......jajustdet. Jag tycker det är kul om jag kan lära ut lite till andra också. Min nördighet inom baseriet har nog ökat lite och det är ju enbart ert fel :wink:
+1
TDHP skrev:Ja, förutom att man har fått en massa nya polare så har man ju vidgat sina vyer om både basspel och utrustning. Framförallt i mitt fall har jag ju fått för mig att lära mig att spela bandlöst och funderar så smått på en kontra! Man lär sig nåt nytt här varje dag, och inte bara bastrelaterade saker! :D
+1
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

OK, hur många har börjat slappa sen ni började här då ;)?
Danny_G
Medlem

Inlägg av Danny_G »

All kunskap man får här är fantastisk. Att prata bas med en bandmedlem är ju allt so oftast döfött som bekant he he.
Ett jävligt bra bollplank när fråforna studsar i huvet.
Ett STORT Tack till alla som tar sig tid med detta

Och ja, nördfaktorn har höjts en "smula" haha
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

the_great_alfonzo skrev:OK, hur många har börjat slappa sen ni började här då ;)?
Slappa på jobbet när jag borde jobba eller slappa på basen?
Svaret är både och, slappade mycket i min ungdom (på basen) och har insett att det var allt jävligt länge sen jag var bra på det... Men det vore kul att bli igen, inte för att jag har användning för det direkt, men ändå.
Skriv svar