Vilka ämnen?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Domination
Medlem

Vilka ämnen?

Inlägg av Domination »

Fick veta att jag kommit in på Musik 60 poäng vid Ingesunds musikhögskola idag. Nu är det så att jag får typ 2-3 dagar på mig att välja ämnen för nästa år, och jag har inte så stor koll på vad man gör i de olika ämnena (förutom de som är självklara).
Följande finns att välja på:

Bruksinstrument
Röstträning i grupp
Improvisation
Gehörsspel
Ensembleledning
Komposition
Strukturlyssning
Musikdata
Teori för Afromusiker

Kanske någon som läst något av dessa och kan hjälpa mig med vad de innebär? :lol: Bruksinstrument och röstträning i grupp antar jag väl är onödigt att förklara, det säger sig självt ;)
Användarvisningsbild
steffe
Medlem

Re: Vilka ämnen?

Inlägg av steffe »

Domination skrev:Fick veta att jag kommit in på Musik 60 poäng vid Ingesunds musikhögskola idag. Nu är det så att jag får typ 2-3 dagar på mig att välja ämnen för nästa år, och jag har inte så stor koll på vad man gör i de olika ämnena (förutom de som är självklara).

Bruksinstrument
Röstträning i grupp
Improvisation
Gehörsspel
Ensembleledning
Komposition
Strukturlyssning
Musikdata
Teori för Afromusiker

Kanske någon som läst något av dessa och kan hjälpa mig med vad de innebär? :lol: Bruksinstrument och röstträning i grupp antar jag väl är onödigt att förklara, det säger sig självt ;)
Teori kan man inte få för mycket av tycker jag.
Komposition kanon om du ska skriva egen musik eller framför allt arra.
Gehör: ett tränat öra a och o för en musiker
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

steffe skrev:
Domination skrev:Fick veta att jag kommit in på Musik 60 poäng vid Ingesunds musikhögskola idag. Nu är det så att jag får typ 2-3 dagar på mig att välja ämnen för nästa år, och jag har inte så stor koll på vad man gör i de olika ämnena (förutom de som är självklara).

Bruksinstrument
Röstträning i grupp
Improvisation
Gehörsspel
Ensembleledning
Komposition
Strukturlyssning
Musikdata
Teori för Afromusiker

Teori kan man inte få för mycket av tycker jag.
Komposition kanon om du ska skriva egen musik eller framför allt arra.
Gehör: ett tränat öra a och o för en musiker
Jo, man kan få för mycket teori. Iaf om man heter Linus (aka Punkster) och spelar pop :lol:

Hur många ämnen får du välja på? Själv skulle jag nog valt bruksinstrument och musikdata, kanske lite afroteori också. Beror ju på vad du är intresserad av. Fast jag fattar inte riktigt vad strukturlyssning innebär, men det kanske nån annan vet?

Edit: Glömde ju säga grattis, det är ju inte varje dag man kommer in på musikhögskolan :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Bruksinstrument
Röstträning i grupp
Improvisation
Gehörsspel
Ensembleledning
Komposition
Strukturlyssning
Musikdata
Teori för Afromusiker

Jag vet inte hur många du får välja, men dessa skulle jag prioritera!
Bruksinstrument
Improvisation
Gehörsspel
Ensembleledning
Komposition
Teori för Afromusiker
grejor
Domination
Medlem

Inlägg av Domination »

Tack så mycket, tack så mycket. Var skicklig nog att inte komma in på någon folkhögskola :S men detta ska tydligen vara liknande, fast det ger Hp.

Får välja 3 ämnen, men ett går till Biinstrument, så har inte så stora välmöjligheter.. lite förvånande, tycker att man borde få läsa många saker om man väl går där.. men går väl att pussla och fixa med kanske..

Vad jag är intresserad av är att lira, och bli bättre :P *konstigt*.. Men vill helst inte hamna i något flumämne.. har varit med om att man hamnat på en typ improvisationskurs, om så bara för nån timme, där man typ dansar runt i ring och gestaltar rädda gräshoppor eller annat godtyckligt skumt.. Är inte så intresserad av att ägna mig åt filosofi när jag väl kommit in i ett år på musiklinje..
Domination
Medlem

Inlägg av Domination »

edvine skrev: Jag vet inte hur många du får välja, men dessa skulle jag prioritera!
Bruksinstrument
Improvisation
Gehörsspel
Ensembleledning
Komposition
Teori för Afromusiker
Okej, tack så mycket. Är främst inne på bruksinstrument, gehörsspel och teori själv också.. Improvisation känns nyttigt också, om det är bra lärare.. annars kommer det vara totalt bortkastat. Lite utav ett wildcard.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Bruksinstrument
Röstträning i grupp
Improvisation
Gehörsspel
Ensembleledning
Komposition
Strukturlyssning
Musikdata
Teori för Afromusiker

Hur var det? Du fick välja 3 varav ett var tvunget att vara bruksinstr?
Jag skulle nog satsa på Musikdata (förutsatt att dom av misstag kallat det för data och ämnet inte behandlar diverse musikdata...typ "1971 spelade elvis in suspicious minds i ollegoop-studion i nashville men den inspelningen kom inte ut pga att studion gick i konkurs dagen därpå och tapen beslagstogs blah blah"...det heter nog musikhistoriam när jag tänker efter... Om musikdata innebär att lära sej jobba med typ logic eller protools så kan det vara värt mycket att haja hur verktygen funkar när man samarbetar med en producent. Man kan dessutom göra som jag gör en del och sitta hemma och lägga bas och skicka tillbaka till producenten via nätet.
Ensembelledning skulle jag satsa på om det handlar om att leda ett band och lära sej att analysera och styra till ett band. Det är väl dock stor chans att det handlar om körledning, huh? Iofs grymt kul att dirigera kör men kanske inget för dej, vad vet jag?
Improvisationsspel....det beror nog på vika du får spela med. När jag gick på Ingesund så vill jag minnas att jag hamnade med diverse violinister och valthornister och jag kan ju inte påstå att det gav mej nåt....=/
Gehörsspel kan ju vara kanon..kan ju också vara öken om det sker tillsammans med andra som INTE egentligen håller på med det. Om jag var du så skulle jag snabbforska vad dom olika ämnena innebär så att du slipper hamna i grupper där alla andra är långt under din nivå.
Jag minns med FASA rytmiklektionerna på Ingesund....Tanten spelade en vals på pianot och sa "nu ska ni gå på ettan , klappa händerna på 2an och inte göra nåt på 3'an....folk gick och klappade hur fan som helst.....need I say att jag skolkade ganska så mycket....

Äh fan...ta och forska ordentligt så att du inte hamnar fel! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Jag skulle välja Improvisation, Ensembleledning, och Brukspiano.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Jag skulle nog ha valt Teori för Afromusiker, Gehörsspel och Bruksinstrument, vilket du ju dessutom skriver att du är inne på själv. Personligen tycker jag att det är väldigt nyttigt och användbartt att ha lärt sig lite teori, gehör är ju som sagt a och o och bruksinstrument (där jag nog tycker att du ska välja piano om du inte redan behärskar det) är väl en bra chans att bredda sitt instrumentkunnande, vilket ju alltid är nyttigt.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

GurraG skrev: gehör är ju som sagt a och o .
Men tror inte du att det är risk för att det blir på "dadda hink och spade"-nivå tillsammans med en tenorblockflöjtissa, en violinist och en marimba-savant? ;-) Måste kollas upp, säger jag igen...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

Musikdata och Afroteori - utan tvekan!

Afroteori innebär att du vet vad ett G13 är, hur det låter och i vilken funktion det ofta används etc
Om du hör en låt på radion o ska planka den, eller om du vill skriva en låt eller ett arr o letar efter en viss klan, så kommer du att fixa det plättlätt efter att ha tagit den kursen!
Bra va?
Domination
Medlem

Inlägg av Domination »

figgebass skrev: Hur var det? Du fick välja 3 varav ett var tvunget att vara bruksinstr?
Jag skulle nog satsa på Musikdata (förutsatt att dom av misstag kallat det för data och ämnet inte behandlar diverse musikdata...typ "1971 spelade elvis in suspicious minds i ollegoop-studion i nashville men den inspelningen kom inte ut pga att studion gick i konkurs dagen därpå och tapen beslagstogs blah blah"...det heter nog musikhistoriam när jag tänker efter... Om musikdata innebär att lära sej jobba med typ logic eller protools så kan det vara värt mycket att haja hur verktygen funkar när man samarbetar med en producent. Man kan dessutom göra som jag gör en del och sitta hemma och lägga bas och skicka tillbaka till producenten via nätet.
Ensembelledning skulle jag satsa på om det handlar om att leda ett band och lära sej att analysera och styra till ett band. Det är väl dock stor chans att det handlar om körledning, huh? Iofs grymt kul att dirigera kör men kanske inget för dej, vad vet jag?
Improvisationsspel....det beror nog på vika du får spela med. När jag gick på Ingesund så vill jag minnas att jag hamnade med diverse violinister och valthornister och jag kan ju inte påstå att det gav mej nåt....=/
Gehörsspel kan ju vara kanon..kan ju också vara öken om det sker tillsammans med andra som INTE egentligen håller på med det. Om jag var du så skulle jag snabbforska vad dom olika ämnena innebär så att du slipper hamna i grupper där alla andra är långt under din nivå.
Jag minns med FASA rytmiklektionerna på Ingesund....Tanten spelade en vals på pianot och sa "nu ska ni gå på ettan , klappa händerna på 2an och inte göra nåt på 3'an....folk gick och klappade hur fan som helst.....need I say att jag skolkade ganska så mycket....

Äh fan...ta och forska ordentligt så att du inte hamnar fel! =)
Aha, så du gick på Ingesund. Vilket år gick du där? Kanske var så länge sen att det inte spelar någon roll iofs. Trist att du tydligen hamnade med så mycket okunniga musiker iaf ;P

Det är ju just det med vad ämnena innebär jag försöker luska ut, om man t.ex. får dirigera en orkester i ensembleledning, eller om man får leda ett band typ.. så svårt att veta, och jag hittar ingen information om kurserna på deras hemsidor heller.. Verkar som att mycket baseras på hur pass bra gruppen är också, man vill ju inte hamna i nått där man ligger ljusår före..
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Jag skulle gissa att Ensembleledning handlar mer om afro-musik än kör och klassiskt. Under min musikutbildning har det fallit under "Dirigering" mer.

Om du är osäker på kurserna är det ju bara att ringa och fråga nån!
Domination
Medlem

Inlägg av Domination »

dereborn skrev:Musikdata och Afroteori - utan tvekan!

Afroteori innebär att du vet vad ett G13 är, hur det låter och i vilken funktion det ofta används etc
Om du hör en låt på radion o ska planka den, eller om du vill skriva en låt eller ett arr o letar efter en viss klan, så kommer du att fixa det plättlätt efter att ha tagit den kursen!
Bra va?
Frågan är ju hur långt afroteori sträcker sig. Har ganska gedigna kunskaper i det redan nu.. har klarat mig gott och väl med ackordanalyser, skalor, rytmer osv. i de sammanhang jag hamnat i hittills, och spelar mycket jazz, så harmoniskt blir det väl inte mycket svårare stilar att kolla med.. Dessutom har man ju musikteori som ett ämne, men det kanske itne tar upp samma saker..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ugglan GBG skrev:Jag skulle gissa att Ensembleledning handlar mer om afro-musik än kör och klassiskt. Under min musikutbildning har det fallit under "Dirigering" mer.
"Ensembleledning" på både Ingesund och Ackis innebar kördirigering....Kul men kanske inte helt rätt om man inte får välja alla andra man vill...
Jag gick på Ingesund 88/89 och ackis 89/90.
Jag tog minst 10 poäng på två år...;-)
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+

Inlägg av aleklint »

Musikdata kan vara lökigt på såna där utbildningar.. I alla fall var inte dom kurserna nån höjdare när jag gick på ackis. Men, beror ju på.. Det mesta lär man ju sig när man sitter själv med datorn och pular.

Jag skulle ha satsat på:
Komposition
Gehörsspel
Improvisation
Teori (kan ju vara bra, om du har dålig koll på det sen förut)

Hmm, strukturlyssning antar jag är att man analyserar form?
Olika delar, storform, klimax, AABA, mm..
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Om du redan har en del teori, som skalor och harmonik och så, lär du ju få lära dig "resten" på de vanliga teorilektioner. Så länge de vanliga lektionerna inte är klassisk teori med överstigande sextackord och dylikt. N6 någon? Skulle satsa på bruksinstrument och gehörspel, men det beror ju på vad du vill spela.

Improvisation är ju lite motsägelsefullt att lära ut. :P

Grattis också!
Domination
Medlem

Inlägg av Domination »

Pyssling skrev: Grattis också!
Tackar.

Tack så mycket för alla svar. Verkar som att många har ganska liknande åsikter ändå. Landade på att jag kör Biinstrument, bruksinstrument och musikdata. Trummor och gitarr is tah shiet om man som basist vill lära sig hur de andra i bandet tänker 8)
Improvisera kan man ju alltid göra, och teori kan man ju alltid fråga de som har den kursen.. eller köpa en bok om det :wink: Gehör tränar man ändå om man plankar mycket låtar.
Musikdata kommer säkert väl till pass någon gång i framtiden när man orkat fixa all utrustning och spelar in sina idéer.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Domination skrev:
Pyssling skrev: Grattis också!
Tackar.

Tack så mycket för alla svar. Verkar som att många har ganska liknande åsikter ändå. Landade på att jag kör Biinstrument, bruksinstrument och musikdata. Trummor och gitarr is tah shiet om man som basist vill lära sig hur de andra i bandet tänker 8)
Improvisera kan man ju alltid göra, och teori kan man ju alltid fråga de som har den kursen.. eller köpa en bok om det :wink: Gehör tränar man ändå om man plankar mycket låtar.
Musikdata kommer säkert väl till pass någon gång i framtiden när man orkat fixa all utrustning och spelar in sina idéer.
You have chosen.....wisely...=)
Nu har du bara det svåraste framför dej....att inte ramla ned i Kyrkviken under någon lappsjukeframkallad storfylla!!! ;-)
Sen får du hälsa Daniel Nolgård som tydligen är lärare där nu för tiden.
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Improvisation
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Domination
Medlem

Inlägg av Domination »

figgebass skrev: You have chosen.....wisely...=)
Nu har du bara det svåraste framför dej....att inte ramla ned i Kyrkviken under någon lappsjukeframkallad storfylla!!! ;-)
Sen får du hälsa Daniel Nolgård som tydligen är lärare där nu för tiden.
Haha, stor risk.. dagarna kommer väl bestå av ca 7 timmar lirande på kontran eller elbasen, några timmar lektion och en timme mat.. Resten av tiden kan man ju alltid samla kottar där i de värmlänska skogarna :P Så kvällarna med alkohol är inte långt borta när man vill roa sig antar jag :lol:
Skriv svar