Jag har ju redan en analog synth
Köpt på Myrorna för 300. Funker kanonbra och håller fortfarande fabriksstämningen!
Inte mer än man borde förvänta från en kunglig hovleverantör
O Mormor!
Den var fin.
Låter den lika bra som den ser ut?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Jan Brodin skrev:Köp ett digitalpiano om du bara är hobbypianist, ett riktigt piano som du blir nöjd med kostar säkert mer än ett digitalt.
Ett "riktigt piano som du blir nöjd med" kan du få gratis på annons. Mängder med bra pianon som dessutom är vackra att se på skänkes bort dagligen.
Ja, du kan väl onekligen det där bättre än mig. Fast på min lilla musikskola så har vi bestämt att vi ska tacka nej till pianon som folk vill skänka i fortsättningen. I stort sett alla vanliga pianon samt en flygel är skänkta och de kostar mycket i pengar och frustration med sina ständiga renoveringsbehov. Nu används väl inte ett hemmapiano 8 timmar om dan iofs.
bootsy skrev:Själv gillar jag August Hoffman-pianon. Är jag kommunist då?
Albert Hofmann? Då är du LSD-trippare.
Lars "Sverige" Danielsson?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
prunier skrev:Da kvarstår bara den viktigaste frågan….
Vad väger det!
Det vet bara min ortoped!
Köpt på Myrorna för 300. Funker kanonbra och håller fortfarande fabriksstämningen!
O Mormor!
Den var fin.
Jag tycker det låter bra, skön ljud, alla reglage funkar.
Som det måste varit att vara i ett församlingshus uti skogen på 30-talet
Och sen funkar det helt utan el, modernt och miljövänligt!
Jan Brodin skrev:Köp ett digitalpiano om du bara är hobbypianist, ett riktigt piano som du blir nöjd med kostar säkert mer än ett digitalt.
Ett "riktigt piano som du blir nöjd med" kan du få gratis på annons. Mängder med bra pianon som dessutom är vackra att se på skänkes bort dagligen.
Ja, du kan väl onekligen det där bättre än mig. Fast på min lilla musikskola så har vi bestämt att vi ska tacka nej till pianon som folk vill skänka i fortsättningen. I stort sett alla vanliga pianon samt en flygel är skänkta och de kostar mycket i pengar och frustration med sina ständiga renoveringsbehov. Nu används väl inte ett hemmapiano 8 timmar om dan iofs.
Det är ju alltid en chansning att hämta ett gratis-piano så det är alltid bäst att ta med någon kunnig. Det kan ju vara totalkaos men det kan också vara riktigt bra instrument.
O Mormor!
Den var fin.
Jag tycker det låter bra, skön ljud, alla reglage funkar.
Som det måste varit att vara i ett församlingshus uti skogen på 30-talet
Och sen funkar det helt utan el, modernt och miljövänligt!
Cool!
Dom pjäserna blir allt mer sällsynta!
Grattis!
Ett El-piano kan säkert vara bättre men jag vill ha ett riktigt.
Ett gammalt piano kan säkert vara ohanterligare, oflexibelt, svårjusterad, låta sämre och så vidare men det känns ändå skönt att ha ett äkta piano.
( Hmm, ungefär samma argumentation jag ville använda om jag skulle köpa en gammal Fender med andra ord )
när det nu finns en pianostämmare här så kan jag ju passa på att fråga lite snabbt.
mina päron har ett kanonfint piano som är gammelrosa (!) i originalfärg.
dock (jo, trots den fräsiga färgen) är det ett par toner där klubban slår snett och inte prickar strängarna rätt.
vid något tillfälle så undersökte jag det lite närmre och upptäckte att sprinten som klubban är fäst vid hade glitit ur och det troligtvis är därför den slår snett. det är inget som jag vågade mig på att försöka fixa.
nåja. är detta ett vanligt problem bland pianon? vad skulle ngt sådant kosta att fixa till?
om man skulle beställa en stämning av pianot skulle stämmaren ordna det i samma veva, eller är det "någon annans bord"?
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
maltjik skrev:när det nu finns en pianostämmare här så kan jag ju passa på att fråga lite snabbt.
mina päron har ett kanonfint piano som är gammelrosa (!) i originalfärg.
dock (jo, trots den fräsiga färgen) är det ett par toner där klubban slår snett och inte prickar strängarna rätt.
vid något tillfälle så undersökte jag det lite närmre och upptäckte att sprinten som klubban är fäst vid hade glitit ur och det troligtvis är därför den slår snett. det är inget som jag vågade mig på att försöka fixa.
nåja. är detta ett vanligt problem bland pianon? vad skulle ngt sådant kosta att fixa till?
om man skulle beställa en stämning av pianot skulle stämmaren ordna det i samma veva, eller är det "någon annans bord"?
Svårt att veta exakt vad du menar utan att titta själv men det låter inte som något som skulle vara svårt att fixa för pianostämmaren. Det kostar säkert inte mycket förutsatt att du låter pianostämmaren fixa felet i samband med en pianostämning. Många gånger tar det inte mer än några minuter att fixa till men man vet ju aldrig, det kan ju vara något krångligare. Det är inte någon annans bord utan det grejar pianostämmaren, förutsatt att det inte är en glad amatör.
Ett tips från en tokig fan som gav sig på att stämma ett Fender Rhodes för dryga 25 år sedan.
Ta hjälp av en kunnig.
Det kostar en slant men blir fan så mycket bättre än vad man kan åstadkomma på egenhand.