Ecce homo till Övik, med allt vad det innebär...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

the_great_alfonzo skrev: Av lite diverse kommentarer där fick jag uppfattningen att man inte får bli kränkt av det där? Det är ett fritt land, och det är absolut OK att inte bli kränkt av det. Men att bli kränkt, det får man inte! Sen Bootsys überexempel på vad kränkt innebär, det är ju som att säga att man inte har otur när man halkar på en hundskit, det är otur att födas nedslängd i en uttorkad brunn i saharaöknen. Tycker gott och väl att man ska kunna känna att man är kränkt för det, utan att behöva rätta sej för att det finns dom som är mycket mer kränkta? Jag är inte det minsta kränkt(agnostiker ftw), men jag tycker man har lika stor rätt att känna sej kränkt som att inte känna sej kränkt.
Men kära Alfonzo.

Jag har inte på något sätt försökt säga att det är fel att känna sig kränkt. Det man känner, det känner man.
Däremot tycker jag att 99% av de som går omkring och känner sig kränkta dagarna i ända av olika småsaker ska ta sig en funderare och kolla upp hur kränkta människor blir runtom i världen på RIKTIGT.
Det kanske hjälper dem att känna sig mindre kränkta?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

bootsy skrev: Däremot tycker jag att 99% av de som går omkring och känner sig kränkta dagarna i ända av olika småsaker ska ta sig en funderare och kolla upp hur kränkta människor blir runtom i världen på RIKTIGT.
Fast det är ju ungefär som att på frågan "hur mår du?" varje gång behöva svara
"det finns de som har det mycket värre!"

Det är i allmänhet sant, men om man nu aldrig fick öppna munnen och säga t.ex. att "jag har huvudvärk så jag tror huvudet ska sprängas"
för det finns alltid ngn som har cancer....torteras...eller fått en dumper i huvudet, någon annanstans på vår jord.

Det är behjärtansvärt att tänka på människor, djur och natur som lider och behandlas fel. Det ska vi givetvis göra och, om vi kan, göra något åt det också.
Men vi måste ju också få tillåtas leva i vår kropp och reagera och ge respons på det som händer i vår kringmiljö.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Geddy_Lee skrev:
bootsy skrev: Däremot tycker jag att 99% av de som går omkring och känner sig kränkta dagarna i ända av olika småsaker ska ta sig en funderare och kolla upp hur kränkta människor blir runtom i världen på RIKTIGT.
Fast det är ju ungefär som att på frågan "hur mår du?" varje gång behöva svara
"det finns de som har det mycket värre!"

Det är i allmänhet sant, men om man nu aldrig fick öppna munnen och säga t.ex. att "jag har huvudvärk så jag tror huvudet ska sprängas"
för det finns alltid ngn som har cancer....torteras...eller fått en dumper i huvudet, någon annanstans på vår jord.

Det är behjärtansvärt att tänka på människor, djur och natur som lider och behandlas fel. Det ska vi givetvis göra och, om vi kan, göra något åt det också.
Men vi måste ju också få tillåtas leva i vår kropp och reagera och ge respons på det som händer i vår kringmiljö.
OK.
I get the point, folk ska få gnälla utan att ha dåligt samvete. Visst.

Det jag från början vänder mig emot är att höga representanter för en religion som förespråkar medmänskighet och den barmhärtige samariten och den fattiga änkan och tro, hopp och kärlek och störst av allt är kärleken, blir KRÄNKTA av att deras idol blir avporträtterad i ett homoerotiskt sammanhang, allt medan andra människor under samma guds himmel får naglarna utdragna för att de tycker fel saker.

Har de rätt att känna sig kränkta? Absolut.

Framstår de som fina, godhjärtade och genomtänkta representanter för den milde och mysige Jesus? Nej.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Orka.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

Inlägg av mange »

Att det blir diskutioner förstår jag, men att det är så mycket känslor över en bok- en väldigt gammal bok hajar jag inte. Jag vill inte kränka eller göra någon sur, jag vill inte verka trångsynt, men jag förstår verkligen inte grejen med religion nu år 2008. Jag förstår att vikingar och folk förr sökte förklaring över saker som hände och varför det var som det var, men nu känns det som en saga som folk viger sitt liv åt,och det är för mej helt oförståligt.
En värld utan religion tror jag skulle vara en bättre värld.
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

mange skrev:Att det blir diskutioner förstår jag, men att det är så mycket känslor över en bok- en väldigt gammal bok hajar jag inte. Jag vill inte kränka eller göra någon sur, jag vill inte verka trångsynt, men jag förstår verkligen inte grejen med religion nu år 2008. Jag förstår att vikingar och folk förr sökte förklaring över saker som hände och varför det var som det var, men nu känns det som en saga som folk viger sitt liv åt,och det är för mej helt oförståligt.
En värld utan religion tror jag skulle vara en bättre värld.
de flesta klarar inte av att vara ensamma, därför kommer det aldrig att bli så. men visst, tanken han slagit mig också.. många gånger.
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

flumpedagog skrev:kanske lite konstig och dum fråga. men står det skrivet i bibeln att jesus var heterosexuell? han kanske var gay. kanske alla figurer som finns med i utställningen var gay på riktigt. om de nu fanns på riktigt. om så är fallet så talar utställningen lika mycket sanning som den heliga boken gör. värt att ha i åtanke.. kanske?
Han var inte gift, hade inga barn och han levde ett kollektiv bestående av bara killar... Hm...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

BarbequeVillage skrev:
flumpedagog skrev:kanske lite konstig och dum fråga. men står det skrivet i bibeln att jesus var heterosexuell? han kanske var gay. kanske alla figurer som finns med i utställningen var gay på riktigt. om de nu fanns på riktigt. om så är fallet så talar utställningen lika mycket sanning som den heliga boken gör. värt att ha i åtanke.. kanske?
Han var inte gift, hade inga barn och han levde ett kollektiv bestående av bara killar... Hm...
se där..
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/28273

Ännu fler mordhot mot Siv, som anordnar utställningen.

Ja det är Modo och frikyrkorna, då främst pingstkyrkan, som är störst i stan. Den moderata ledaren från första artikeln jag länkade till är pingstvän så det bara knakar om det.

Jag tror nog inte att jag tänker gå in närmare på mina funderingar om organiserade religioner, eftersom de i rätt mångt och mycket blev diskuterade i en annan tråd i vintras. Jag konstaterar bara att homosexualitet av någon anledning fortsätter att uppröra folk även i våra dagar.

Punkster, som beskrev homosexualiteten som något slags tillfällig fluga, borde nog läsa på lite mer. Homosexualitet är lika gammal som människan, och den håller sig inte enkomt inom människorasen heller. De som menar på att ett slags sexualitet är onaturligt är ute på tunn is.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

dubbel.
Senast redigerad av criss den ons 18 jun 2008, 19:15, redigerad totalt 1 gånger.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Punkster skrev:
TDHP skrev:Punkster, vad tycker du om den nya lagen i Kalifornen där man nu får gifta sig på lika villkor oavsett kön, skulle en sån lag kunna accepteras inom svenska kyrkor? Homobröllop i kyrkans regi alltså?
Jag har inget emot att vi i Sverige gör samma ändring av äktenskapsbalken, så att homosexuella också får gifta sig, och inte bara ingå partnerskap. Men jag är också tämligen övertygad om att dom flesta kyrkorna i Sverige (iaf frikyrkorna) hellre skulle avsäga sig vigselrätten än att viga homosexualla, eftersom bibeln säger att äktenskapet är till för man och kvinna. Och jag tycker att dom ska göra det också. Kyrkan har vilat på samma ideologiska grund i 2000 år, och det är inget man lättvindligt ändrar på pga en tillfällig ideologisk strömning. Det skulle urvattna budskapet och i det långa loppet göra det meningslöst. Då är jag hellre stolt över att stå upp för vad jag tror på, oavsett vad folk runt omkring tycker om det.
det står även i bibeln att man ska döda olydiga barn... inte många kristna som står upp för det nu för tiden...det står även att man inte får ta ränta....oj, där gick kapitalismen!
Senast redigerad av criss den ons 18 jun 2008, 19:14, redigerad totalt 1 gånger.
R.I.P Jr Eric
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

criss skrev:det står även i bibeln att man ska döda olydiga barn... inte många kristna som står upp för det nu för tiden...
Oki? Vilken vers?
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

Geddy_Lee skrev:
criss skrev:det står även i bibeln att man ska döda olydiga barn... inte många kristna som står upp för det nu för tiden...
Oki? Vilken vers?
Deut 21:18-21

Rebellious Children

18 If someone has a stubborn and rebellious son who will not obey his father and mother, who does not heed them when they discipline him, 19then his father and his mother shall take hold of him and bring him out to the elders of his town at the gate of that place. 20They shall say to the elders of his town, ‘This son of ours is stubborn and rebellious. He will not obey us. He is a glutton and a drunkard.’ 21Then all the men of the town shall stone him to death. So you shall purge the evil from your midst; and all Israel will hear, and be afraid.
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

BarbequeVillage skrev:
Vuxna män gör saker tillsammans :paper:
Bild
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Dubbel igen!
Senast redigerad av criss den ons 18 jun 2008, 19:50, redigerad totalt 1 gånger.
R.I.P Jr Eric
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

tack wall!

flera fina:
Exodus 35:2
"For six days, work is to be done, but the seventh day shall be your holy day, a Sabbath of rest to the LORD. Whoever does any work on it must be put to death."

HAR DU JOBBAT PÅ EN SÖNDAG? isf måste vi andra döda dig - tyvärr!

Problemet är att man med bibelns hjälp kan rättfärdiga vad som helst... bibeln säger imot sig själv tex du skall inte döda - men gud uppmanar att döda och dödar själv.

gud själv kan ju inte vara helt och hållet god då han vid många ställen i bibeln mördar och utrotar?
tex vid ett tillfälle så utrotar han hela mänskligheten + alla djur. -syndafloden, sen går det ju åt en städer också där synden frodas tex sodom.
sen vill ju den goda guden att Abraham ska visa att han gillar gud bättre än sin son genom att döda sonen, visserligen så slipper A utföra mordet men ändå...om jag skulle be min sambo(som vissa frrikyrokelement i min närhet kallar skambo) att döda tex sin mor för att bevisa att hon gillar mig mer skulle iaf jag anse mig själv som:
1. sprittesprång-galen.
2, kriminell
3, sjuk.
4. OND!
helt oavsett om jag hindrade henne då hon jagade morsan med yxa. för hoppningsvis hade hon jagat mig med yxa om jag kläckt en sådan ide.

För att kunna vara kristen och inte vara fullständigt galen så måste man (enligt mig) inte ta alla delar av bibeln på samma allvar.
här föreligger ligger det ju då ett intressant problem: varför är det så jävla viktigt det som står i bibeln om att bli kär i någon av samma kön? Antagligen är det få kristna som lyder påbudet att stena sina olydiga telningar.
Hur bestämmer man vilket som är orubblig lag och vilket i bibeln som bör/kan bortses från?
R.I.P Jr Eric
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Det var ett intressant sommarprogram för några år sen där en kvinna med predikoröst läste intressanta utdrag ur bibeln, mycket roligt. Jag kommer inte ihåg vad hon hette dock.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Det står mycket som är svårt att förstå i Bibeln, gamla testamentet i synnerhet.
Det är omöjligt att ens försöka förklara Biblens röda tråd och huvudbudskap
för ngn som likställer den med Hattstugan eller att tro på tomten.
Om ngn uppriktigt skulle vara nyfiken på hur jag ser på saken,
så pratar jag gladeligen om det över en kopp kaffe eller ett glas öl ngn gång.
Jag tänker dock inte ens börja debatera det här.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Geddy_Lee skrev:Det står mycket som är svårt att förstå i Bibeln, gamla testamentet i synnerhet.
Gör som jag Peter.
Håll dig från denna tråden.
Är du i Blekinge och plåtar valpar är du välkommen att prata livsåskådning över en pilsner eller flera! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

suck, snart får jag väl trippel också.
Senast redigerad av criss den ons 18 jun 2008, 20:10, redigerad totalt 1 gånger.
R.I.P Jr Eric
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Geddy_Lee skrev:Det står mycket som är svårt att förstå i Bibeln, gamla testamentet i synnerhet.
Ja det vore intressant.
Av det jag läser i den boken så ser jag mycket onödig ondska från den gode herdens håll - en del godhet också...men jag själv kräver av mina vänner att de tex inte dödar eller hotar varandra. Av en gud borde man kunna kräva mer än så...tycker lilla jag.
R.I.P Jr Eric
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Klopper skrev:Gör som jag Peter.
Håll dig från denna tråden.
Är du i Blekinge och plåtar valpar är du välkommen att prata livsåskådning över en pilsner eller flera! :D
Det är taget! *skål*
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Hellish skrev:http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/28273

Ännu fler mordhot mot Siv, som anordnar utställningen.

Ja det är Modo och frikyrkorna, då främst pingstkyrkan, som är störst i stan. Den moderata ledaren från första artikeln jag länkade till är pingstvän så det bara knakar om det.

Jag tror nog inte att jag tänker gå in närmare på mina funderingar om organiserade religioner, eftersom de i rätt mångt och mycket blev diskuterade i en annan tråd i vintras. Jag konstaterar bara att homosexualitet av någon anledning fortsätter att uppröra folk även i våra dagar.

Punkster, som beskrev homosexualiteten som något slags tillfällig fluga, borde nog läsa på lite mer. Homosexualitet är lika gammal som människan, och den håller sig inte enkomt inom människorasen heller. De som menar på att ett slags sexualitet är onaturligt är ute på tunn is.
Oj, det var inte min mening att det skulle tolkas så :oops:
Homosexualitet är som du säger ingen ny företeelse, däremot törs jag påstå att acceptansen för hbt som är på tapeten för tillfället är det. Och det är absolut inget fel med det. Det är det jag menade.
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

criss skrev:
Punkster skrev:
TDHP skrev:Punkster, vad tycker du om den nya lagen i Kalifornen där man nu får gifta sig på lika villkor oavsett kön, skulle en sån lag kunna accepteras inom svenska kyrkor? Homobröllop i kyrkans regi alltså?
Jag har inget emot att vi i Sverige gör samma ändring av äktenskapsbalken, så att homosexuella också får gifta sig, och inte bara ingå partnerskap. Men jag är också tämligen övertygad om att dom flesta kyrkorna i Sverige (iaf frikyrkorna) hellre skulle avsäga sig vigselrätten än att viga homosexualla, eftersom bibeln säger att äktenskapet är till för man och kvinna. Och jag tycker att dom ska göra det också. Kyrkan har vilat på samma ideologiska grund i 2000 år, och det är inget man lättvindligt ändrar på pga en tillfällig ideologisk strömning. Det skulle urvattna budskapet och i det långa loppet göra det meningslöst. Då är jag hellre stolt över att stå upp för vad jag tror på, oavsett vad folk runt omkring tycker om det.
det står även i bibeln att man ska döda olydiga barn... inte många kristna som står upp för det nu för tiden...det står även att man inte får ta ränta....oj, där gick kapitalismen!
Se mitt tidigare inlägg...
/Linus
Skriv svar