Men du satan i gatan som en vän från Skellefeteå skulle säga
- blackparkas
- Medlem++++
Men du satan i gatan som en vän från Skellefeteå skulle säga
Har börjat kika lite på vad man betalar för soppan per år nuförtiden och det är inga vackra syner...
Räknade på snitt att jag kör på 1 liter milen, nu blir det mest stadskörning där jag ligger på runt 1,1-1,2 men det jämnar nog ut sig skulle jag tro.
Kikar man då för enkelhetens skull på att man betalar 14 spänn litern, vi är ju där i princip...
Då betalar jag 42 000 spänn för bensin på ett år, det är 3500 spänn i månaden!
Kikar man på en dieselbil och räknar med snittet 0,7, vilket inte är något orealistiskt öht, snarare högt om man kikar på t.ex. Passat.
Då hamnar man på 29400 på ett år med ett dieselpris på 14 spänn (jag vet, dieseln kostar över 14 spänn redan) och då 2450 spänn i månaden.
Inkl bilskatt så skulle jag idag, med de 3000 mil per år tjäna ungefär 750 spänn.
De senaste åren så har jag legat på mellan 2600-3000 mil, senaste året på prick 3000 mil och jag tvivlar på att det kommer bli så mycket mindre framöver.
750 spänn är ju pengar, det är en schysst bas man kan spara ihop till varje år....
Grejen är ju att har man pengar så gör man av med dem.
Skulle jag köpa en sur-diesel så skulle jag ju bränna de där 750 kr på något helt annat misstänker jag....
Riktigt dilemma, men med milen man kör nu så känns det nästan som att det inte finns något alternativ.
TILLÄGG: Bör tilläggas att iom att jag kör en del i arbetet också så skulle ju reseersättningen kännas mycket trevligare då man får ut typ 10-12kr milen utöver soppakostnaden istället för 4-5...
Räknade på snitt att jag kör på 1 liter milen, nu blir det mest stadskörning där jag ligger på runt 1,1-1,2 men det jämnar nog ut sig skulle jag tro.
Kikar man då för enkelhetens skull på att man betalar 14 spänn litern, vi är ju där i princip...
Då betalar jag 42 000 spänn för bensin på ett år, det är 3500 spänn i månaden!
Kikar man på en dieselbil och räknar med snittet 0,7, vilket inte är något orealistiskt öht, snarare högt om man kikar på t.ex. Passat.
Då hamnar man på 29400 på ett år med ett dieselpris på 14 spänn (jag vet, dieseln kostar över 14 spänn redan) och då 2450 spänn i månaden.
Inkl bilskatt så skulle jag idag, med de 3000 mil per år tjäna ungefär 750 spänn.
De senaste åren så har jag legat på mellan 2600-3000 mil, senaste året på prick 3000 mil och jag tvivlar på att det kommer bli så mycket mindre framöver.
750 spänn är ju pengar, det är en schysst bas man kan spara ihop till varje år....
Grejen är ju att har man pengar så gör man av med dem.
Skulle jag köpa en sur-diesel så skulle jag ju bränna de där 750 kr på något helt annat misstänker jag....
Riktigt dilemma, men med milen man kör nu så känns det nästan som att det inte finns något alternativ.
TILLÄGG: Bör tilläggas att iom att jag kör en del i arbetet också så skulle ju reseersättningen kännas mycket trevligare då man får ut typ 10-12kr milen utöver soppakostnaden istället för 4-5...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Mike
- The Transporter
Nu har jag iof tjänstebil, MEN värt att tänka på med dieselbilar är att de är mycket dyrare i inköp.
Min V70 kostade +40 000:- i 2.4D versionen, D5:an hade kostat 55 000:-.
Så hade det inta varit för att jag hade 25 mil/dag till och från jobbet hade jag absolut tjänat på en bensinare istället.
Man delar ut en massa pengar i miljörabatt för nya dieselbilar, fast det är kanske enda sättet nu när dieseln är dyrare än bensinen.
Hade jag bott närmare jobbet hade det definitivt blivit en bensinare även fast det blir 5-6000 mil/år.
Min V70 kostade +40 000:- i 2.4D versionen, D5:an hade kostat 55 000:-.
Så hade det inta varit för att jag hade 25 mil/dag till och från jobbet hade jag absolut tjänat på en bensinare istället.
Man delar ut en massa pengar i miljörabatt för nya dieselbilar, fast det är kanske enda sättet nu när dieseln är dyrare än bensinen.
Hade jag bott närmare jobbet hade det definitivt blivit en bensinare även fast det blir 5-6000 mil/år.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
- blackparkas
- Medlem++++
Det är inga nyare bilar jag kikar på utan bilar i 50-60-70k - klassen.
Det räcker för mig har jag märkt, köper man dyrare så blir man bara ledsen...
Hade du bott närmare jobbet så hade du kanske inte kört 5-6000 mil heller?
Men inte hade du väl köpt bensinare då!?
Det är ju vansinne om man kör 5-6000 mil!
Iofs, det är klart, slår man ut det på att bilen kostar 40-50k mer, vilket ng måste vara special för Volvo så är det ju ruttet.
Många bilar är ju dyrare beggat iofs när de är en diesel, men nya brukar det inte skilja så vansinnigt mycket tycker jag.
Det räcker för mig har jag märkt, köper man dyrare så blir man bara ledsen...
Hade du bott närmare jobbet så hade du kanske inte kört 5-6000 mil heller?

Men inte hade du väl köpt bensinare då!?
Det är ju vansinne om man kör 5-6000 mil!
Iofs, det är klart, slår man ut det på att bilen kostar 40-50k mer, vilket ng måste vara special för Volvo så är det ju ruttet.
Många bilar är ju dyrare beggat iofs när de är en diesel, men nya brukar det inte skilja så vansinnigt mycket tycker jag.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- mikkejohansson
- Medlem++
- blackparkas
- Medlem++++
Han heter Per, efternamnet har jag glömt om jag ska vara ärlig....mikkejohansson skrev:Vad har du för vänner från Schälläftä då? Och ska du inte bila upp till Trästockfestival till helgen?

Tror han flyttat till Umeå nu dessutom, el. iaf börjat jobba där.
Har ju dejtat en skellefte-brud också, negress som heter Anna Holmgren.
- mikkejohansson
- Medlem++
- Makten
- Medlem++
Är inte 0,7 rätt högt räknat för en diesel om du ligger på 1,0 nu? Alltså om du byter till en lika stor bil fast diesel så kanske du kan komma lägre, typ 0,6.
Från och med nyss är det ju tillåtet att konvertera bilar till E85-drift förresten. Om det ger 30% ökad bränsleförbrukning så blir det ändå ungefär 3:- billigare per mil, bortsett från ökad oljekostnad och själva konverteringen. Men det borde löna sig i längden. Frågan är hur länge E85 kommer att vara subventionerat, det vet man ju aldrig.
Från och med nyss är det ju tillåtet att konvertera bilar till E85-drift förresten. Om det ger 30% ökad bränsleförbrukning så blir det ändå ungefär 3:- billigare per mil, bortsett från ökad oljekostnad och själva konverteringen. Men det borde löna sig i längden. Frågan är hur länge E85 kommer att vara subventionerat, det vet man ju aldrig.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- basmartin
- Medlem+++
Hur dyrt är det att konvertera?Makten skrev:Är inte 0,7 rätt högt räknat för en diesel om du ligger på 1,0 nu? Alltså om du byter till en lika stor bil fast diesel så kanske du kan komma lägre, typ 0,6.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- tks
- VIP medlem
Re: Men du satan i gatan som en vän från Skellefeteå skulle
Jag och tjejen har en Passat Variant (kombi) TDI från 1998, när man kör längre sträckor landsväg (som när jag körde till/från Arvikafestivalen förra helgen) kan man komma ned i under 0,5 l/mil (det blev 0,44 l/mil på ditvägen med nästan tom bil och 0,48 l/mil på hemvägen med fem personer och packning i bilen), men när det blir lite mer blandat med motorväg och stadskörning också brukar snittet hamna på 0,58 l/mil.blackparkas skrev: Kikar man på en dieselbil och räknar med snittet 0,7, vilket inte är något orealistiskt öht, snarare högt om man kikar på t.ex. Passat.
Man kan dessutom tanka Passaten (iaf vår årsmodell) med RME som är diesel framställd av raps, dels mer miljövänligt och dels kostar den bara 11,90 litern. Det är dock inte så vanligt, men vi har två mackar med RME här i Norrköping, vet inte hur det ser ut där du bor.
- Makten
- Medlem++
Ingen aning, men det beror nog på vad det är för bil. Man måste byta packningar i nästan hela motorn tror jag, så det blir nog att riva ner den totalt. Sen är det bara lite mer bränsle i förhållande till luft som gäller, och det sköter man väl genom att bara programmera om styrboxen på en modern bil. På en äldre får man byta insprutningsmunstycken eller förgasarmunstycken.basmartin skrev:Hur dyrt är det att konvertera?
Va?! Varför kör inte folk på sånt?tks skrev:Man kan dessutom tanka Passaten (iaf vår årsmodell) med RME som är diesel framställd av raps, dels mer miljövänligt och dels kostar den bara 11,90 litern. Det är dock inte så vanligt, men vi har två mackar med RME här i Norrköping, vet inte hur det ser ut där du bor.

- Svensson
- Forumvärd
Jag hängde ett tag på ett husbilsforum och där var det många som tankade dieslarna med rapsolja när dom är och åker i Europa! Fatta kassörskans blick när man går in på Liedl och köper korv, mjölk och 15 dunkar matolja!! Det blir tydligen betydligt billigare och bilen luktar popcorn. Hur miljövänligt/ovänligt det är har jag ingen aning om.Makten skrev:Va?! Varför kör inte folk på sånt?tks skrev:Man kan dessutom tanka Passaten (iaf vår årsmodell) med RME som är diesel framställd av raps, dels mer miljövänligt och dels kostar den bara 11,90 litern. Det är dock inte så vanligt, men vi har två mackar med RME här i Norrköping, vet inte hur det ser ut där du bor.Det där med miljövänligheten har det snackats om en del, för tydligen blir det avsevärt mer partiklar i avgaserna med RME. Fast det kanske inte är ett problem med en modern bil med partikelfilter och sånt.

It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Makten
- Medlem++
Rapsolja är det ju knappast, utan rapsmetylester. Alltså raffinerad rapsolja, på samma sätt som bensin är raffinerad råolja.Svensson skrev:Jag hängde ett tag på ett husbilsforum och där var det många som tankade dieslarna med rapsolja när dom är och åker i Europa! Fatta kassörskans blick när man går in på Liedl och köper korv, mjölk och 15 dunkar matolja!! Det blir tydligen betydligt billigare och bilen luktar popcorn. Hur miljövänligt/ovänligt det är har jag ingen aning om.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rapsmetylester
- Svensson
- Forumvärd
Jag har ingen aning men de fakto så praktiseras detta, jag kommer inte ihåg blandningsförhållandena men vill minnas att det var en relativt hög andeln rapsolja man hällde i tanken. Men visst håller med om att det låter helt vansinnigt. Det ska tydligen funka i både gamla sugdieslar och moderna turbomotorer.Makten skrev:Rapsolja är det ju knappast, utan rapsmetylester. Alltså raffinerad rapsolja, på samma sätt som bensin är raffinerad råolja.Svensson skrev:Jag hängde ett tag på ett husbilsforum och där var det många som tankade dieslarna med rapsolja när dom är och åker i Europa! Fatta kassörskans blick när man går in på Liedl och köper korv, mjölk och 15 dunkar matolja!! Det blir tydligen betydligt billigare och bilen luktar popcorn. Hur miljövänligt/ovänligt det är har jag ingen aning om.Att hälla matolja i tanken blir nog inte särskilt bra.
![]()
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rapsmetylester
*EDIT*
http://www.alternativ.nu/smf/index.php? ... eadid=3685
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
- blackparkas
- Medlem++++
Jag räknade lite högt för säkerhets skull på dieseln, är egentligen dieselbilshatare och måste vill inte få fram FÖR bra siffror... 
Bilen jag tänkt köpa isf är ju en Mondeo med 2.0 TDCI på 130 hk, vilken är lite törstigare än Passatens 1,9 på 110hk men absolut, runt 0,6-0,65 bör man kunna hamna på i snitt även med den helt klart.
Hm.
Jobbigt det här.

Bilen jag tänkt köpa isf är ju en Mondeo med 2.0 TDCI på 130 hk, vilken är lite törstigare än Passatens 1,9 på 110hk men absolut, runt 0,6-0,65 bör man kunna hamna på i snitt även med den helt klart.
Hm.
Jobbigt det här.
- blackparkas
- Medlem++++
Har träffat även fler Skelleftebor, men alla kommer man inte ihåg såhär på rak arm.mikkejohansson skrev:Var har du träffat alla dessa Skelletbor då? Ursäkta avvikelsen men det är ju kul med kopplingar...jag känner tyvärr ingen från Bollnäs annat än några som gått på folkhögskolan...
Per jobbade på Svensk Direkt Reklam i Skellefteå och vi har varit på konferensresa till Amsterdam och Lissabon.
Anna träffade jag genom kyrkeriet.
- Makten
- Medlem++
Där ser man! Fast man måste tydlingen starta på diesel eller RME om den ska gå på ren olja sen. Att köra med inblandning verkar lite vanskligt om bilen inte skulle gå att starta. Man kanske kunde värma själva oljan istället?Svensson skrev:Jag har ingen aning men de fakto så praktiseras detta, jag kommer inte ihåg blandningsförhållandena men vill minnas att det var en relativt hög andeln rapsolja man hällde i tanken. Men visst håller med om att det låter helt vansinnigt. Det ska tydligen funka i både gamla sugdieslar och moderna turbomotorer.
*EDIT*
http://www.alternativ.nu/smf/index.php? ... eadid=3685
Tillägg: Jag undrar förresten vad skatteverket tycker om sånt här. Det är ju helt strålande om man kan köra på något miljövänligt, men antagligen är det aja baja eftersom det bara är moms på det. Jag skulle i och för sig gissa att det sotar som fan när man kör på något som motorn absolut inte är gjord för.